Calcium (kalk)

Botten en tanden

Calcium is nodig voor de instandhouding van normale botten. Het speelt een rol bij de botaanmaak en helpt de botten sterk te houden. Hoe meer calcium er op jonge leeftijd in de botten zit, hoe langer de botten stevig blijven. Calcium is ook van belang voor de opbouw van sterke tanden en het behoud van een sterk gebit. 


Spieren

Calcium is van belang voor de spierfunctie en helpt de spieren sterk en soepel te houden. Calcium ondersteunt ook de hartspier.


Zenuwen

Calcium is goed voor het zenuwstelsel en draagt bij aan een normale prikkeloverdracht in de zenuwen. 


Bloed

Calcium draagt bij aan een normale bloedstolling.


Energie

Bevordert de energiestofwisseling in het lichaam, want het helpt energie vrij te maken uit eiwitten, koolhydraten en vetten die je via de voeding binnenkrijgt. 


Spijsvertering

Calcium ondersteunt de functie van enzymen die in je lichaam verantwoordelijk zijn voor de spijsvertering. Het helpt zo mee om de spijsvertering gezond te houden. 


Celdeling

Calcium is betrokken bij het celdelingsproces en draagt bij aan de aanmaak van cellen en weefsels.  


Hoeveel heb je nodig?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van calcium is 800 mg. De maximaal veilige hoeveelheid van calcium is 2500 mg.


In welke voedingsmiddelen komt calcium voor?

Calcium krijg je uit voeding vooral binnen via zuivelproducten, eieren en een beetje via groenten zoals broccoli en sperziebonen. Een glas halfvolle melk bevat bijvoorbeeld 160 mg calcium, 2 plakken kaas (48+) 340 mg en 200 gram gekookte broccoli 120 mg.

Calcium werkt nauw samen met magnesium, een goede verhouding tussen de hoeveelheden is daarom van belang.

Producten met Calcium:

Calcium Magnesium
Calcium Magnesium
4,6 sterren
(86)
Vanaf € 7,94
Bekijk product
Multi 50+ Vrouw
Multi 50+ Vrouw
4,6 sterren
(41)
Vanaf € 9,85
Bekijk product
Calcium Kauwtablet
Calcium Kauwtablet
4,8 sterren
(24)
Vanaf € 9,33
Bekijk product
Vitamine K2
Vitamine K2
4,3 sterren
(9)
Vanaf € 18,49
Bekijk product