Stoelgang en spijsvertering

Een soepele stoelgang en een goede spijsvertering is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Gelukkig zijn er manieren om zelf de stoelgang te bevorderen. Eet je bijvoorbeeld wel voldoende vezels? Want vezels hebben vanaf 6 gram per dag een positief effect op de stoelgang. Lees hieronder wat je kunt doen om je stoelgang en spijsvertering te verbeteren.

Waarom
kiezen voor Flinndal?
  • HACCP gecertificeerde productie
  • Vrij van genetische manipulatie
  • Geen onnodige toevoegingen
  • Veilig gedoseerd
  • Samengesteld o.b.v. wetenschappelijk onderzoek



Stoelgang stimuleren


De stoelgang stimuleren


Ontlasting

Er wordt weleens lacherig over gedaan, maar ‘poep’ is een serieuze zaak. Het zegt namelijk veel over het functioneren van de spijsvertering. Dit is het proces waarbij uit eten de benodigde voedingsstoffen in het lichaam worden opgenomen en de rest wordt uitgescheiden via de ontlasting.

Als je tussen de 3 keer per dag en 3 keer per week naar het toilet gaat wordt dit als normaal beschouwd. De meeste mensen gaan gemiddeld 1 keer per dag naar het toilet voor een grote boodschap, maar iets meer of minder is dus niet erg. Iedereen heeft zo zijn eigen ontlastingspatroon.


Waarom heb je vezels nodig?

Vezels zijn belangrijk voor de darmen. Vezels die niet door de darmen worden afgebroken worden ook wel voedingsvezels (niet-fermenteerbare vezels) genoemd. Ze werken als het ware als een spons en houden zo vocht vast waardoor de ontlasting zacht blijft. Vezels die wel worden afgebroken worden fermenteerbare vezels genoemd. Deze vezels werken als voeding voor de goede bacteriën in de darm.


Vezel zitten in granen en zaden
Waar zitten vezels in?

Vezels zitten vooral in plantaardige producten zoals:
- granen
- zaden
- noten
- fruit
- groenten
- peulvruchten

vezel zitten in noten en fruit

Voedingsvezels vind je veel in volkorenproducten zoals:
- volkorenbrood
- volkorenpasta
- zilvervliesrijst


Wanneer heb je extra vezels nodig?

Vezels zijn gezond en belangrijk. Zorg er daarom voor dat je dagelijks minimaal 6 gram aan vezels binnenkrijgt. Want vanaf die hoeveelheid hebben vezels een gunstige invloed op de stoelgang, maar meer is beter. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ligt op 30 – 40 gram vezels per dag. Ongeveer 90% van de Nederlanders krijgen dagelijks te weinig vezels binnen. Eet je weinig volkorenproducten of onvoldoende zaden, noten of groente en fruit? Kies dan voor een extra aanvulling zoals Flinndal Vezel Complex.


Tips om de stoelgang te verbeteren

Samenvattend zijn er dus de volgende tips die kunnen bijdragen aan een betere stoelgang:

1. Zorg dat je voldoende vezels binnenkrijgt
2. Drink minimaal 1,5 liter water per dag voor een soepele darminhoud
3. Probeer 30 minuten per dag te bewegen, dit stimuleert de darmwerking
4. Ga bij gevoel van aandrang naar het toilet, uitstel droogt de ontlasting uit.


Producten voor stoelgang en spijsvertering bestellen?

Flinndal heeft verschillende producten die ondersteuning bieden bij de stoelgang en de spijsvertering zoals energierepen, Flinndal Vezel Complex en Slanke Lijn Thee. Kijk bij het productoverzicht en bestel direct.


Gezonde tips

Eet rustig
Zorg dat je rustig eet en goed kauwt. Zo kan je lichaam het voedsel makkelijker verwerken.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontlasting
http://www.gezondheidsnet.nl
http://www.spijsvertering.info/

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.