Wanneer is een product volkoren?


volkoren.jpg

Volkoren is gezond. Veel mensen maken dan ook bewust de keuze om bij beschuit, crackers of brood voor de volkorenvariant te gaan. Een goede ontwikkeling, maar in de praktijk blijkt dat een product met het etiket volkoren niet altijd 100% volkoren is. Wanneer mag een product volgens de wetgeving volkoren worden genoemd? Wij hebben het voor je uitgezocht.


Waarom volkoren?

Allereerst, waarom is volkoren gezond? In volkoren brood zitten de meeste voedingsvezels die horen bij een gezond en gevarieerd voedingspatroon. Het zijn belangrijke stoffen en zetten je maag en darmen flink aan het werk. Ze zijn nodig voor een gezonde spijsvertering en goede darmwerking. Ongeveer 90% van de Nederlanders krijgt dagelijks te weinig vezels binnen. Daarom is het zo belangrijk om waar het kan te kiezen voor de volkorenvariant en niet te gaan voor een witte boterham of een onvolkoren cracker zonder vezels.


Soorten meel

Om bijvoorbeeld brood of crackers te maken, wordt gebruik gemaakt van verschillende soorten meel. Meel wordt gemaakt van granen zoals tarwe, rogge, haver, gerst, maïs, rijst en spelt. Een graankorrel bestaat vervolgens weer uit drie onderdelen: de meelkern (binnenste deel), de kiem (buitenste deel) en de zemel. De meeste vitaminen, mineralen en voedingsvezels zitten in de kiem.

Bij een volkorenproduct wordt de gehele korrel vermalen, inclusief de kiem. Hierdoor blijven de belangrijke voedingsstoffen behouden. Wanneer alleen het binnenste deel van de korrel wordt gebruikt, ontstaat bloem. Bloem bevat hierdoor logischerwijs minder voedingsstoffen dan volkorenmeel.


Hoe bruiner hoe beter?

De regel ‘hoe bruiner hoe beter’ gaat eigenlijk niet meer op. Hoe zit dat? Alleen brood met de naam volkoren en een ouweltje onderaan het brood is 100% volkoren. Broden met de term ‘bruin' of ‘meergranen’ zijn niet volkoren. Bij bruin brood of tarwebrood worden de kiemen en zemelen voor een deel uit het volkorenmeel gezeefd. Hierdoor blijft er alleen meel over. Ook meergranenbrood is niet volkoren. Dit brood kan gemaakt zijn van bloem (witbrood basis), meel (bruinbrood basis) of volkorenmeel (volkorenbrood basis). Om deze reden kan meergranenbrood dezelfde voedingswaarde hebben als een witbrood ondanks dat meergranenbrood zo bruin is.

De kleur blijkt dus geen houvast te bieden voor het aantal vezels. Het donkere uiterlijk van een brood vertelt je dus niks over de voedingswaarden. De donkere kleur van een meergranenbrood wordt bijvoorbeeld verkregen door er een kleurtje aan toe te voegen en is dus niet gezonder dan een lichtbruin volkorenbrood.

Bij witbrood is de basisgrondstof bloem. Dit is meel waarbij alle kiemen en zemelen eruit zijn gezeefd.


Hoe zit het met andere volkoren producten?

Voor brood is de wetgeving duidelijk: als er volkoren op het etiket staat, moet een brood ook echt 100% volkoren zijn. Dat is dan ook te herkennen aan het ouweltje onderaan het brood. Voor crackers, ontbijtkoek, beschuit en knäckebröd geldt dat ze al volkoren mogen worden genoemd vanaf 50% volkorenmeel. Zo kan het voorkomen dat je volkorencrackers nog altijd voor de helft uit witte bloem bestaat. De Voedselwaakhond Foodwatch vindt deze wetgeving misleidend. Foodwatch is van mening dat producten die witte bloem bevatten niet als volkoren bestempeld mogen worden. Als er slechts 50% volkorenmeel in een product zit, hoort het eigenlijk ‘half volkoren’ te heten. Daarom adviseren wij altijd het etiket te lezen als je zeker wilt zijn van een 100% volkoren cracker of beschuit. Op de afbeelding bovenaan dit blog zie je dat volkorenbeschuit bestaat uit 78% volkoren tarwemeel, niet 100% dus.


Flinndal Vezel Complex

Eet je te weinig volkoren producten of onvoldoende zaden, noten of fruit? Kies dan voor Flinndal Vezel Complex als aanvulling op de dagelijkse voeding. Dit product bevat onder andere psylliumvezel, wat de natuurlijke stoelgang bevordert en bijdraagt een snellere darmpassage. Goed voor de darmwerking en een regelmatige stoelgang.


Bekijk Flinndal Vezel Complex »



Lees ook:

Vezels zijn er in verschillende soorten, wat doen ze en hoeveel heb je dagelijks nodig? Lees meer

Voedingsvezels zijn nodig voor een gezonde spijsvertering en een goede darmwerking. Om dit gunstige effect te verkrijgen is het belangrijk om dagelijks voldoende vezels binnen te krijgen. Lees meer

Vanaf 6 gram per dag hebben vezels een gunstige invloed op de stoelgang, maar meer is beter, want vezels zijn van belang voor een gezonde spijsvertering. Welke groenten kun je eten om je vezelinname te verhogen? Lees meer

Geef een reactie op: Wanneer is een product volkoren?

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

06 december 2017 door: Gerard Stienen
Het is voor mij nu pas duidelijk alseen volkorenbrood echt volkoren mag worden genoemd. Bedankt voor de uitleg.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.