Welke groenten zijn rijk aan eiwit en vezels?

Welke groenten zijn rijk aan eiwit en vezels

Het is al vaak gezegd: dierlijke producten bevatten veel eiwitten en groente en fruit zijn goede bronnen van vezels. Daarom hebben mensen die vlees eten vaak minder moeite om voldoende eiwitten binnen te krijgen dan vegetariërs (en vooral veganisten). Maar los van vlees, vis en eieren zijn er ook verschillende groenten die veel eiwitten bevatten. Daarnaast verschilt de hoeveelheid vezels per groente- en fruitsoort.

Boordevol eiwit!

Eiwitten zijn gezond en we hebben ze hard nodig. In dierlijke producten zitten veel eiwitten, maar in veel gevallen ook veel verzadigde vetten. Deze vetten proberen we vaak juist te vermijden!

Hoe kunnen we dan toch nog zorgen voor voldoende broodnodige eiwitten, zonder teveel verzadigde vetten binnen te krijgen?
Het zal niet als eerste in je opkomen als je wordt gevraagd naar eiwitrijke voedingsmiddelen; zongedroogde tomaten! Daarnaast kun je ook asperges, bloemkool, artisjokken, broccoli, spruitjes, veldsla en maïs eten om de eiwitten aan te vullen. Ook knoflook komt hier goed van pas! Andere goede bronnen van plantaardige eiwitten zijn bijvoorbeeld:

  • Zoete aardappel (met schil)
  • Aardappelen
  • Kikkererwten
  • Soja bonen
  • Spinazie

Tip: Erwten – vooral spliterwten- zijn één van de koplopers op het gebied van eiwitten en bevatten ook nog eens heel veel vezels! Een extra bordje erwtensoep opscheppen dus!

Aminozuren uit eiwitten

In eiwitten komen aminozuren voor. Dit zijn bouwstenen voor het lichaam. Essentiële aminozuren, worden niet door het lichaam aangemaakt en moeten dus via voeding aangeleverd worden. Iedere bron van eiwitten levert bepaalde aminozuren aan, dus varieer lekker veel!

Vezels in groente en fruit

Vezels worden door het lichaam niet verteerd, maar zijn onmisbaar als voedingsstof. Ze zorgen voor verzadiging en een goede stoelgang, maar helpen ook om de darmen gezond te houden. Bij het afvallen zorgen voldoende vezels voor minder trek tussendoor, dus lekker veel groente en fruit inslaan!

onverzadigde-vetten_46c8ac24.jpgGroenten en fruit bevatten eigenlijk altijd wel vezels, maar er zijn soorten die net dat kleine beetje meer bieden. Avocado’s en artisjokken zijn ontzettend goede bronnen van voedingsvezels. Een gemiddelde avocado bevat zo’n 10 gram vezels!

Dat is voor mannen 25% en voor vrouwen 33% van wat je dagelijks nodig hebt. Doperwten (voornamelijk spliterwten) zijn ook erg rijk aan vezels en ook broccoli, pompoen en paprika’s helpen je een heel eind op weg naar je dagelijkse behoefte.Ook fruit bevat natuurlijk vezels. Frambozen en sinaasappels zijn de echte vezelbommetjes onder de fruitsoorten, maar ook peren, bananen, appels, aardbeien en (gedroogde) vijgen zijn echte toppers op dit gebied.Zorg ervoor dat je ook voldoende drinkt, dan kunnen de vezels hun werk beter doen!

Tip: als je een sapcentrifuge gebruikt om heerlijke verse (en gezonde) sapjes te maken, mis je een groot deel van de vezels. Deze worden in het ‘afvalbakje’ achtergelaten en gooi je eigenlijk weg, zonde dus! Zorg ervoor dat je naast de verse sappen dus ook voldoende groente en fruit heel eet (of doe ze in de blender!).


anna_profiel_df0dad94.jpgWie ben ik?
Mijn naam is Anna Visser en ik werk vanaf 2009 op de Servicedesk van Flinndal. In 2013 ben ik opgeleid tot voedingsdeskundige en dat bevalt me uitstekend! Ik vind het leuk om mijn ervaring op de Servicedesk en mijn kennis over voeding te combineren, om onze klanten zo professioneel en volledig mogelijk te adviseren.

Experimenteren met gezonde ingrediënten en iets bijzonders maken van restjes in de koelkast zijn een echte passie geworden.

Dus: gezonde eettips nodig? Ik help je graag! voedingsdeskundige@flinndal.nl.


Lees ook:

Wat zijn koolhydraten en waarom heb je ze nodig? Je hoort er veel over, vooral als je wilt afvallen. Maar waar zitten ze in en welke functie hebben ze? Lees meer

Dieetpsycholoog Heleen Ligtelijn legt in gezondNU 8 uit waarom die ruzie tussen onszelf en de weegschaal zo hoog oploopt. Lees meer

Er is onderzoek gedaan naar de relatie tussen ADHD en overgewicht. Lopen volwassenen die tijdens hun jeugd ADHD hadden een groter risico op ADHD. Lees meer

Geef een reactie op: Welke groenten zijn rijk aan eiwit en vezels?

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

12 september 2015 door: Lachman R
Gewoon duidelijk , goed om te weten.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.