6 tips om van een opgeblazen gevoel af te komen


blog_opgeblazen_gevoel.jpg


Een opgeblazen buik is vervelend. Je buik zet uit en je kunt last hebben buikkrampen. Vooral vrouwen hebben hier wel eens last van. Een opgeblazen gevoel ontstaat vaak bij een verstoorde darmwerking waardoor gassen worden opgehoopt in de darmen. De oorzaak is meestal onschuldig waardoor je met een kleine aanpassing in je voeding- en leefstijl een opgeblazen buik kunt voorkomen. Wij geven 6 tips.


1. Eet voldoende vezels

Te weinig vezels, vocht en beweging kunnen leiden tot constipatie en dus gasvorming. Voor een goede darmwerking zijn vezels dus erg belangrijk. Het advies van het Voedingscentrum is daarom ongeveer 30 tot 40 gram vezels per dag binnen te krijgen.

Eet dagelijks tenminste 200 gram groenten, twee stuks fruit, ongeveer vijf tot zes sneetjes volkorenbrood en 200 gram aardappelen/volkorenpasta, zilvervliesrijst of peulvruchten. Verder vind je vezels ook in veel granen, zaden en noten.je extra aanvulling op de voeding gebruiken? Klik dan hier.


2. Minder met (toegevoegde) suikers

Suiker kan ook een oorzaak zijn van een opgeblazen gevoel. In de darmen leven namelijk micro-organismen, waaronder de Candida Albicans. Dit is een gist dat suiker omzet in giftige stoffen die gasvorming kunnen veroorzaken. Nu is een kleine hoeveelheid van dit gist geen probleem, maar een teveel aan suikers kan een opgeblazen gevoel veroorzaken.


3. Neem rustig de tijd voor het eten

Het te snel eten of niet goed kauwen van voedsel kan ook zorgen voor gasvorming. Dit komt omdat je lichaam harder moet werken om het voedsel te verteren. Neem daarom altijd rustig de tijd voor het ontbijt, lunch en avondeten. Zo geniet je ook meer van je maaltijd.


4. Vermijd koolzuurhoudende dranken

Cola, sinas of andere dranken met bubbels kunnen zorgen voor een opgeblazen gevoel. De gasbelletjes blijven in de buik plakken en zorgen voor gasvorming. Het verschilt per persoon of je hier last van hebt. Ban een tijdje deze dranken uit je dagelijkse dieet om te kijken of het opgeblazen gevoel wordt verminderd.


5. Probiotica

Teveel slechte bacteriën kan het verteringsproces verstoren. Probiotica bevat goede bacteriën die helpen om de darmen optimaal te laten werken. Het helpt voedsel af te breken en voorkomt gasvorming. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor yoghurt, maar ook voor een supplement.


6. Vermijd stress

Stress kan invloed hebben op het hele lichaam, dus ook op de darmen. Wanneer je last hebt van stress kan dit ervoor zorgen dat voedingsmiddelen niet of nauwelijks worden verteerd waardoor gassen ontstaan.



Lees ook:

Voedingsvezels zijn nodig voor een gezonde spijsvertering en een goede darmwerking. Om dit gunstige effect te verkrijgen is het belangrijk om dagelijks voldoende vezels binnen te krijgen. Lees meer

Wanneer dagelijks ontlasten niet lukt, zorgt dit voor lichamelijke ongemakken. Hier lees je hoe je de stoelgang kan optimaliseren. Lees meer

Er wordt weleens lacherig over gedaan, maar poep is een serieuze zaak. Je ontlasting zegt namelijk veel over het functioneren van de spijsvertering. Waar moet je allemaal op letten? Lees meer

Geef een reactie op: 6 tips om van een opgeblazen gevoel af te komen

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.