Terug naar overzicht

Nederlanders eten massaal te weinig vezels

Nederlanders eten massaal te weinig vezels
Flinndal
29-11-2017
0 Reacties

Fermenteren

Vezels dragen bij aan een gezonde spijsvertering en darmwerking. Daarom is het advies dagelijks 30 tot 40 gram vezels binnen te krijgen. Uit onderzoek van de Maag Lever Darm Stichting, blijkt dat Nederlanders massaal te weinig vezels eten. Zo geeft slechts 19% van de respondenten aan 7 dagen de aanbevolen 250 gram groenten per dag te halen.


23% haalt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 2 stuks fruit per dag en ook bij het eten van volkoren producten is nog veel winst te halen. Slechts 50% eet deze producten 7 dagen per week. Het eten van voedingsvezels is belangrijk. Daarom brengen wij dit onderwerp graag onder de aandacht. Wat weet jij over vezels, waarom zijn ze belangrijk en in welke producten vind je ze?


Wat zijn vezels?

Vezels of voedingsvezels is de verzamelnaam voor niet-verteerbare koolhydraten. Terwijl het lichaam de verteerbare koolhydraten gebruikt als energie, worden vezels niet door het lichaam opgenomen. Daardoor spelen ze een belangrijke rol bij de spijsvertering en dragen ze bij aan een gezonde darmwerking. Zo zorgen vezels bijvoorbeeld voor een verzadigd gevoel na het eten en dienen ze als voeding voor de gezonde bacteriën in onze darmen. Daarnaast houden ze het vocht vast in de darmen, waardoor de stoelgang soepel wordt.


Fermenteerbare en niet-fermenteerbare vezels

Vezels kunnen worden onderverdeeld in twee categorieën: fermenteerbare en niet-fermenteerbare. Fermenteerbare vezels worden in de dikke darm afgebroken door de bacteriën die daar aanwezig zijn. Je kan deze vezels dus zien als voeding voor de goede bacteriën in onze darmen. Dit afbraakproces wordt ook wel fermentatie genoemd, vandaar de naam.

Niet-fermenteerbare vezels worden daarentegen niet afgebroken in de darmen. Deze vezels nemen water op, waardoor ze het volume van de darminhoud vergroten. Hierdoor krijg je een verzadigd gevoel na het eten. Ook zorgt dit ervoor dat de stoelgang soepel blijft en dus beter door de darm kan passeren. Omdat de niet-fermenteerbare vezels vocht opnemen, is het belangrijk om veel te drinken. Doe je dat niet, dan wordt de stoelgang net minder soepel en werken de vezels dus averechts. Het Voedingscentrum adviseert om per dag 1,5 tot 2 liter vocht te drinken, het liefst water.


In welke producten zitten de meeste vezels?

De meeste vezels zitten in de celwand van planten, daarom vind je ze niet terug in dierlijke producten. Vezels zitten vooral in plantaardige producten zoals groenten en fruit, brood, peulvruchten, noten en aardappelen. Geraffineerde producten zoals witte rijst, witbrood en witte pasta bevatten dan weer heel weinig vezels. Dat komt omdat een groot deel van de vezels wordt verwijderd door het pellen van rijst of het malen van graan tot bloem. Daarom kun je beter kiezen voor volkoren brood, volkoren pasta en zilvervliesrijst.


Hoeveel voedingsvezels heb je nodig?

Vanaf zes gram per dag hebben vezels een gunstige invloed op de stoelgang, maar meer is beter, want vezels zijn van belang voor een gezonde spijsvertering. Daarom adviseert het Voedingscentrum volwassenen om 30 tot 40 gram voedingsvezels per dag binnen te krijgen. Uit onderzoek van de Gezondheidsraad blijkt dat 90% van de mensen dit niet haalt, en gemiddeld 19 gram per dag binnenkrijgt. Nu blijkt uit het onderzoek van de Maag Lever Darm Stichting dat Nederlanders te weinig vezels eten, vrouwen 11 gram te weinig per dag en mannen 17 gram te weinig per dag. Er is dus nog veel winst te behalen!


Vezel

De vezels in Flinndal Vezel Complex

Als je moeite hebt om dagelijks aan voldoende vezels te komen dan is er Flinndal Vezel Complex. Eén capsule bestaat uit twee plantaardige ingrediënten; het sterke psylliumvezel en tarwevezel. Psylliumvezel stimuleert de natuurlijke stoelgang en draagt bij aan een snellere darmpassage. Goed voor de darmwerking en een regelmatige stoelgang. Tarwevezel is een onverteerbare vezel die de natuurlijke stoelgang bevordert, ook vanaf een inname van zes gram vezel per dag.



Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{ product.name }}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Vitaminen om je weerstand te ondersteunen

Voedingssupplementen en vitaminen kunnen ondersteuning bieden bij het verhogen van de weerstand. Bekijk onze selectie aan producten om je weerstand te ondersteunen.

Lees meer Lees meer

Zo verhoog je jouw weerstand

Wil jij je weerstand verhogen of op peil houden? Wij vertellen jou op welke 5 gebieden er winst te behalen valt!

Lees meer Lees meer

Sport jezelf relaxed en gelukkig

Sporten is goed voor je spieren, je botten en het in balans houden van je gewicht. Tel daarbij op dat sport je gelukkiger en minder gestrest maakt en er is geen énkel excuus meer om niet regelmatig aan de bak te gaan!

Lees meer Lees meer

Geef je reactie op:

"Nederlanders eten massaal te weinig vezels"
Deze naam wordt op onze site getoond bij de opmerking of vraag
E-mailadres wordt niet getoond bij de opmerking of vraag
Je krijgt uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

Reacties

Dit blogartikel heeft nog geen reacties