Zink

Zink

Weerstand

Zink is van belang voor het behoud van een goede weerstand en draagt bij aan de normale werking van het immuunsysteem.   

Cellen en DNA

Zink speelt een rol bij de celdeling en bij de opbouw en opslag van DNA.

Antioxidant

Zink is een belangrijke antioxidant, en helpt zo om de lichaamscellen te beschermen tegen invloeden van buitenaf.

Botten

Zink speelt een rol bij de botaanmaak en helpt de botten sterk te houden. 

Psychologische functies

Goed voor het geheugen, concentratievermogen en de leerprestatie. Ook goed voor de gemoedstoestand. Zink draagt daarnaast bij aan de weerstand tegen stress en helpt je evenwichtig te blijven in stress-situaties.

Hormoonhuishouding

Zink draagt bij aan een normale hormoonhuishouding. Zo helpt zink en het testosterongehalte in het bloed normaal te houden. Ook is zink goed voor de vruchtbaarheid. 

Stofwisseling

Zink speelt een rol bij de opbouw en afbraak van koolhydraten, eiwitten, vetten en DNA. Het draagt ook bij aan een normaal zuur-base evenwicht.

Ogen

Goed voor het gezichtsvermogen en ondersteunt de conditie van het oog. 

Huid, haren en nagels

Zink is goed voor je haren en nagels en voedt de huid van binnenuit.

Hoeveel heb je nodig en waar zit het in?
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van zink is 10 mg. Veel mensen hebben een tekort aan zink. Uit de laatste voedselconsumptiepeiling van het RIVM blijkt dat we mogelijk te weinig zink opnemen uit voeding.

De maximaal veilige hoeveelheid voor zink is 25 mg.

Zink zit onder andere in vlees(waren), brood, noten, kaas en schelpdieren. Tarwebrood (5 sneetjes) bevat bijvoorbeeld 2,4 mg zink en een hamburger zo’n 3 mg.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.