Gezond afvallen, met deze 10 tips kun jij het ook

gezond afvallen tips

Afvallen is voor veel mensen een big deal. Je wilt wel diëten, maar toch begin je er maar niet aan. Je denkt bij jezelf, volgende week begin ik echt. Maar waarom wachten? Begin vandaag nog met gezond en verantwoord afvallen. Wij hebben de 10 beste gezond afvallen tips voor je op een rijtje gezet. Zo gaat het jou ook lukken.

Tip 1. Begin bij de basis, let op het aantal calorieën

Afvallen betekent eigenlijk dat je net iets minder dan het gemiddelde aantal calorieën per dag binnenkrijgt, zodat je lichaam het overtollige vet gaat verbranden. Dit betekent natuurlijk niet dat je moet proberen zo min mogelijk calorieën per dag binnen te krijgen, want dan mis je veel belangrijke voedingsstoffen.

Wil je weten hoeveel calorieën jij per dag mag eten om op een gezond gewicht te blijven? Doe dan snel deze test

Tip 2. Krijg inzicht in je huidige eetpatroon

Wanneer je gaat starten met een gezond dieet, is het verstandig om je huidige eetpatroon eens goed onder de loep te nemen. Schrijf voor een week lang op wat je eet, drinkt en wat je tussendoortjes zijn. Zo zie je snel wat jouw valkuilen zijn en wat je aan je eetpatroon kunt verbeteren.

Tip 3. Start elke ochtend met een stevig ontbijt

Wanneer mensen gaan starten met lijnen, slaan ze al snel het ontbijt over. Dit is niet heel slim. Het ontbijt zorgt er namelijk voor dat de motor van je lichaam opstart. Deze motor zorgt voor de vetverbranding en een efficiënte stofwisseling. 

Door de dag te beginnen met een eiwitrijk ontbijt, krijg je meteen energie om te starten met je dagelijkse werkzaamheden. En niets is toch lekkerder dan de dag vol energie te beginnen?

Tip 4. Sla geen maaltijden over

Een veelvoorkomende fout bij mensen die beginnen met een dieet is het overslaan van maaltijden. Hierdoor denk je dat je goed bezig bent, want je krijgt minder calorieën binnen. Maar je mist ook belangrijke voedingsstoffen door maaltijden over te slaan. Niet doen dus. 

Ook gaat je lichaam in een ruststand als je te weinig voeding binnenkrijgt. Wanneer je lichaam in de ruststand gaat, gaat het juist vet opslaan omdat het bang is de komende periode te weinig eten te krijgen. Bovendien heb je meer kans op vreetbuien die meer impact zullen hebben als je lichaam voor een langere periode weinig voedsel heeft binnengekregen. 

Eet elke dag 5 tot 6 (kleine) maaltijden. Dit zorgt er meteen voor dat je stofwisseling de hele dag blijft werken wat goed is voor de vetverbranding en om het hongergevoel tegen te gaan.

Tip 5. Eet vezels voor een verzadigd gevoel

Vezels zijn een belangrijke toevoeging aan je dagelijkse eetpatroon. Vezels geven namelijk een verzadigd gevoel waardoor je minder snel weer honger hebt. Ook helpen ze bij een gezonde spijsvertering. Ze bevatten nauwelijks calorieën en helpen je om op gezond gewicht te blijven. 

Belangrijk dus, die vezels! Je vindt ze in groente en fruit, aardappels, peulvruchten, noten en zaden en volkorenproducten.

Tip 6. Eet lekker veel groente en fruit

Groente en fruit zijn niet alleen een belangrijke bron voor vezels, ze bevatten ook weinig calorieën en zitten boordevol met vitamines en mineralen. Je kunt er dus lekker veel van eten zonder aan te komen, waardoor je gezond zult afvallen.

Tip 7. Let ook op wat je drinkt

beste tips voor afvallen.gif

Gezond afvallen gaat niet alleen om wat je eet. Ook wat je drinkt is belangrijk. In veel frisdranken en vruchtensappen zitten veel calorieën die je onopgemerkt elke dag binnenkrijgt. 

Je kunt het beste kiezen voor water of groene thee in plaats van frisdrank en vruchtensap. Dit helpt meteen de afvalstoffen weg te spoelen en voorkomt dat je snel honger krijgt.

Tip 8. Laat het koekje of de chips ’s avonds staan

Je kent het wel, je zit ’s avonds lekker op de bank met een kop thee en hebt zin in chips, een koekje of wat anders lekkers. Gewoon voor de gezelligheid. Maar je lichaam is later op de dag minder actief en dus minder goed in staat om calorieën te verwerken. 

Als je de tussendoortjes van laat op de avond vaker laat staan, zul je merken dat je sneller zult afslanken.

Tip 9. Neem de trap, ga met de fiets of ga wandelen met de hond

Bij gezond afvallen, hoort ook beweging. Bij beweging hoef je niet meteen te denken aan sporten. Neem gewoon wat vaker de trap, ga met de fiets naar je werk of wandel veel met de hond. Wanneer je dit langzaam aan steeds vaker doet, zul je merken dat dit veel plezier én een goed gevoel geeft. Van bewegen word je blij!

Tip 10. Ga sporten en train je spieren

Veel mensen die sporten richten zich op de cardiotraining. Dit is goed, want hiermee verbrand je in een korte tijd relatief veel calorieën. Maar vergeet vooral de krachttraining niet. Dit zorgt er voor dat je spieren ontwikkelt en spieren verbranden calorieën. Ook in ruststand.

Mensen met meer spiermassa mogen dagelijks meer calorieën eten en blijven toch op een gezond gewicht.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.