Hoe gezond is zout?

blog_zout.jpg

Zwart zout, Keltisch zout en Himalayazout. Steeds vaker wordt er gesproken over deze ‘bijzondere’ zoutsoorten. Ze bevatten veel mineralen en zijn onbewerkt. Zijn deze dan gezonder dan het bekende zee- en keukenzout?


Nederlanders eten te veel zout

Volgens het onderzoek van het RIVM eten Nederlanders te veel zout. Dit gebeurt soms zonder dat je het weet, omdat het aan veel producten is toegevoegd. De Gezondheidsraad adviseert om niet meer dan 6 gram per dag aan keukenzout binnen te krijgen. Toch eten volwassen mannen gemiddeld 9,9 gram zout per dag en vrouwen 7,5 gram.


Is zout gezond?

Zout zit van nature boordevol belangrijke mineralen zoals calcium, magnesium, zwavel, zink en ijzer. Daarom is een kleine hoeveelheid zout per dag ook zeker niet ongezond. Je hebt zout én de mineralen die er in zitten bijvoorbeeld nodig om je vochthuishouding in balans te houden. Wel is er een verschil tussen bewerkt en onbewerkt zout.


Bewerkt zout

Tafel- of zeezout, wat ook verkocht wordt in de supermarkt, is vaak bewerkt. Hierdoor blijft alleen het natriumchloride over en zijn alle andere mineralen eruit gefilterd. Dit zorgt voor de witte kleur van zout. Dit zout zit ook in veel voedingsmiddelen zoals snacks, brood, kaas en vleeswaren. Per dag heb je ongeveer 1 tot 3 gram natriumchloride nodig, maar doordat het in veel producten zit krijgen we dagelijks al snel meer binnen.


Onbewerkt zout

In onbewerkt zout zoals Keltisch zout en Himalayazout zijn de mineralen nog aanwezig. Dit zout is ongewassen, niet gedroogd ruw zeezout wat vaak ook nog een beetje vochtig is. Het is niet wit van kleur, maar bijvoorbeeld grijs of een beetje roze. Dit zout heeft je lichaam in kleine hoeveelheden elke dag nodig.

Let op: dit zout kun je beter niet gebruiken bij het koken, omdat ze relatief snel oplossen. Strooi ze daarom pas ná de bereiding over de gerechten.


Tips om je zout inname te verlagen:

* geen extra zout aan eten toevoegen
* andere kruiden gebruiken om je eten op smaak te brengen zoals paprikapoeder
* niet te veel zoute versnaperingen eten zoals chips en gezouten nootjes


Check het zoutgehalte in producten

Wil je weten hoeveel zout er in producten zit, kijk dan op het etiket. Je kunt het zoutgehalte van bepaalde producten ook vinden en met elkaar vergelijken via de zoutwijzer van de Hartstichting. Zo zit er in een frikandel bijvoorbeeld 1,35 gram zout, in een gekookt ei 0,19 gram en in een groentespies slechts 0,05 gram!



Lees ook:

Veel Nederlanders eten te veel zout. Soms eet je te veel zout zonder dat je het weet. Voeg jij bijvoorbeeld extra zout toe aan het eten? Lees meer

We krijgen ongemerkt dagelijks teveel zout binnen. Welke producten zijn de boosdoeners en hoe kun je je zoutinname beperken? Lees meer

Groente, moet je het rauw eten of kun je het beter koken? Wanneer gaan er voedingsstoffen verloren en op welke manieren zijn groenten nog meer te bereiden? Lees meer

Geef een reactie op: Hoe gezond is zout?

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.