8 tips om een after dinner dip te voorkomen

8 tips om een after dinner dip te voorkomen

Flinndal
15-2-2016
0 Reacties

bloedsuikerspiegel.jpg


Iedereen heeft zo nu en dan wel eens last van een after dinner dip. Je hebt net lekker gegeten en hebt het idee dat je er weer tegen aan kan, totdat het futloze gevoel toeslaat en je het liefst even een dutje wil doen. Hoe kan het dat je na het eten een after dinner dip krijgt? En nog belangrijker, hoe voorkom je een after dinner dip?


Bloedsuikerspiegel

Om te begrijpen hoe een after dinner dip ontstaat, is het belangrijk om te kijken naar de bloedsuikerspiegel. De bloedsuikerspiegel bepaalt namelijk de hoeveelheid glucose (bloedsuiker) in ons bloed. Deze glucose is nodig voor de energievoorziening in ons lichaam en halen we uit voeding zoals eiwitten, gezonde vetten, koolhydraten, vitaminen en mineralen. Een gebalanceerde bloedsuikerspiegel zorgt ervoor dat je voldoende energie hebt om lichamelijk en geestelijk goed te kunnen functioneren. Zodra je producten eet met veel koolhydraten, suikers of transvetten stijgt de bloedsuikerspiegel te snel, waardoor deze uit balans raakt. Dit wil je voorkomen.


De glycemische index

De stijging van het bloedsuiker wordt bepaald door de glycemische index. Deze index geeft aan hoe snel de bloedsuikerspiegel stijgt na eten van producten. Hoe hoger de index, hoe sneller de bloedsuikerspiegel stijgt. Dit gebeurt vooral bij producten met veel koolhydraten en suikers. Je lichaam maakt dan meer insuline aan om de grote hoeveelheid suikers te bestrijden en de bloedsuikerspiegel daalt vervolgens weer snel. Je voelt je moe, slap en je lichaam vraagt om meer energie. Dit is dus de oorzaak van een after dinner dip. Wanneer je producten eet die laag scoren op de glycemische index, dan zul je minder snel last hebben van een dip.

Kijk hier voor een overzicht van producten en hun glycemische index.


Acht tips om een after dinner dip te voorkomen

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om een after dinner dip te voorkomen. Wij geven acht tips:

  • Tip 1. Vermijd producten met snelle suikers zoals snoep, koek, frisdrank en lightproducten.
  • Tip 2. Kies voor producten met een lage glycemische index. Zoals volkorenproducten, havermout, zilvervliesrijst en quinoa.
  • Tip 3. Kies voor natuurlijke suikers, zoals honing. 
  • Tip 4. Eet regelmatig, bijvoorbeeld drie hoofdmaaltijden en drie tussendoortjes. Dit zorgt ervoor dat de energieinname wordt verspreid over de dag en dat de spijsvertering constant in beweging blijft
  • Slank & Fit
  • Tip 5. Ga een stukje wandelen na het eten. Zo wordt de energie niet opgeslagen, maar direct verbruikt.
  • Tip 6. Eet meer eiwitten en goede vetten (zoals plantaardige olie en visvetzuren). Deze hebben een gunstige invloed op de verzadiging en worden minder snel opgenomen door het lichaam.
  • Tip 7. Je kunt kiezen voor een voedingssupplement met chroom, bijvoorbeeld Flinndal Slank & Fit. Chroom is een mineraal en dat helpt het bloedsuikergehalte normaal te houden.
  • Tip 8. Zorg voor een goede nachtrust. Dit geeft voor een fit gevoel overdag en voorkomt trek in snacks en snoep.

Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{product.name}}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Etiketten leren lezen

Waar moet je eigenlijk op letten, bij het lezen van een etiket? Hoe maak je een gezonde keuze uit het grote aanbod aan producten? En wat betekenen al die cijfertjes en tabellen nou eigenlijk? We leggen het graag aan je uit.

Lees meer > Lees meer >

Eet je dit jaar ook weer 40 kilo suiker?

Jaarlijks krijg je grote hoeveelheden suiker binnen via de voeding. Hoe kun je jouw suikerinname onder controle houden? Lees het in de column van gezondNU.

Lees meer > Lees meer >

7 tips om minder suiker te eten

Uit de Voedselconsumptiepeiling blijkt dat Nederlanders twee tot drie keer zoveel suiker binnen krijgen dan aanbevolen. Hoe komt het dat we zoveel suiker eten?

Lees meer > Lees meer >

Geef je reactie op:

8 tips om een after dinner dip te voorkomen
E-mailadres wordt niet getoond bij de review
Je krijg uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

{{name}}

{{unique_selling_point}}

Jouw instellingen

Wij staan voor je klaar

Wij staan u graag te woord via de onderstaande kanalen.

Onze openingstijden zijn van 09:00 tot 19:00 op werkdagen en van 10:00 tot 16:00 op zaterdag.

Mijn Flinndal

Regel zelf zaken zoals het wijzigen van persoonlijke gegevens of Flinndal Herhaalgemak zendingen.

Naar Mijn Flinndal omgeving

Bel ons (gratis)

Gemiddelde wachttijd: < 5 minuten
0800-7080

Wachttijd: < 5 minuten
0800-7080

WhatsApp ons

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten
06-57592195

Wachttijd: < 25 minuten
06-57592195

E-mail

Gemiddelde wachttijd: 1 werkdag
Neem contact op via het contactformulier

Wachttijd: 1 werkdag
Ga naar het contactformulier

Facebook Messenger

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten
Stuur ons een bericht via Facebook Messenger

Wachttijd: < 25 minuten
Ga naar Facebook Messenger

Product toegevoegd

Product toegevoegd

Naar winkelwagen »

Andere klanten kochten ook:

{% for product in products %}
{{product.name}}

{{product.unique_selling_point}}

€ {{product.price | money_eu}}
{% endfor %}