6 alternatieven voor aardappelen, rijst en pasta

6 alternatieven voor aardappelen, rijst en pasta

Flinndal
20-1-2016
2 Reacties

quinoa.jpg


In Nederland staan aardappelen, rijst en pasta regelmatig op het menu. Ze vormen een basis voor een stevige maaltijd zoals een stamppot of een groentegerecht. Hoe leuk is het om eens te variëren in de keuken en te kiezen voor de onbekendere en toch gezonde alternatieven? Wij geven 6 voorbeelden.


1. Bulgur

Bulgur komt oorspronkelijk uit het Midden-Oosten. Het zijn tarwekorrels en dus een graanproduct. Voordat bulgur in de winkel komt te liggen worden de korrels gestoomd, gedroogd en gemalen. Het is een gezond alternatief, omdat het rijk is aan vezels, mineralen zoals fosfor, natrium, kalium, ijzer, zink en magnesium en de vitaminen B1, B2, B6 en B11.

Bulgur is makkelijk te bereiden. Je kookt het in water en kunt het vervolgens toevoegen aan salades of groentegerechten. Je kunt het zelfs koud eten en bijvoorbeeld door pap roeren bij het ontbijt. Het heeft een licht nootachtige smaak.


Zoete aardappel

2. Quinoa

Quinoa komt uit Zuid-Amerika. Het zijn zaden en is hierdoor glutenvrij. Het bevat vrij veel eiwit, ruim 16%. Bovendien is de samenstelling van de eiwitten bijna net zo compleet als die van vlees of eieren. Het is daarom een goed alternatief voor mensen die weinig of geen vlees eten, maar ook als alternatief voor rijst of pasta is quinoa ideaal. Het bevat naast eiwitten veel vezels, vitamine B1, B2 en E en de mineralen natrium, kalium, calcium, fosfor, ijzer, magnesium, koper en zink.

Quinoa kun je net als bulgur koken in water en vervolgens toevoegen aan salades,  groentegerechten of koud eten in de ochtend bij het ontbijt. Het heeft een nootachtige smaak.


3. Couscous

Couscous is een graanproduct. Het bestaat uit durum tarwe en water die met elkaar worden gemengd. De plakkerige bolletjes die hierdoor ontstaan worden met messen uit elkaar gehaald, gedroogd, gekoeld en gezeefd.

Couscous is rijk aan koolhydraten, vezels, vitamine A, B1, B2, B6, B11 en C en de mineralen natrium, kalium, calcium, fosfor, ijzer, magnesium, koper en zink. Couscous laat je kort wellen in kokend water, zodat de bolletjes het water opnemen. Het is lekker bij vis, vlees of in een salade met bijvoorbeeld falafel (balletjes van kikkererwten) en koriander. Je kunt bij couscous, net als bij rijst en pasta, het beste kiezen voor de volkorenvariant.


Zoete aardappel

4. Zoete aardappel (bataat)

De zoete aardappel komt oorspronkelijk uit Mexico. Bataat kan op dezelfde manier bereid worden als de normale aardappel. Zoete aardappels zijn soms rond, soms langwerpig en ook de kleur kan variëren van lichtgeel tot paars. De smaak is eigenlijk niet te vergelijken met de normale aardappel, maar toch is de bataat een ideaal product voor in stamppotjes. De zoete aardappel smaakt, zoals de naam al zegt zoet en is lekker bij pikantere gerechten.

Zoete aardappel is rijk aan bètacaroteen dat door je lichaam omgezet kan worden in vitamine A. Daarnaast bevat het veel vitamine C. Ook bevat het vitamine B1, B2, B6, B11 en de mineralen natrium, kalium, calcium, fosfor, ijzer, magnesium, koper en zink.

Je kunt zoete aardappel koken, in de oven bereiden, toevoegen aan stamppotjes, pureren of eten als patat.  


5. Knolselderij

Knolselderij is een variant van selderij en heeft een pittige en verfijnde selderijsmaak. Het is een groente die erg geschikt is als een puree bij verschillende stamppotten. Het bevat weinig calorieën, maar veel vezels. Verder bevat het vitamine B1, B2, B6, B11, C en de mineralen natrium, kalium, calcium, fosfor, ijzer, mangaan en magnesium.  

Knolselderij wordt ook toegevoegd aan de bekende waldorfsalade, die ook wel met bleekselderij wordt gemaakt, en is daarnaast een heerlijke groente om soep van te maken!


6. Pastinaak

Tot de komst van de aardappel in de 16e eeuw was pastinaak een belangrijke voedselbron. Het heeft een zoetige anijsachtige smaak en werd daarom voordat suiker ontdekt was, gebruikt als zoetstof in bijvoorbeeld koekjes. Tegenwoordig valt pastinaak helaas onder de vergeten groenten. Zonde, want het is heel lekker in een stamppot, als puree bij een groentegerecht of als patat.

Pastinaak is een wortelgewas en bevat veel vezels, vitamine A, B1, B2, B6, C en de mineralen natrium, kalium, calcium, fosfor en ijzer.


Variëren in de keuken

Zoals je kunt lezen zijn er genoeg gezonde alternatieven voor aardappelen, rijst en pasta. Naast de genoemde zes voorbeelden zijn er natuurlijk nog meer voedingsmiddelen waarmee je kunt variëren zoals pompoen, schorseneren of aardperen. Probeer bij de volgende keer dat je gaat koken eens te experimenteren in de keuken en ontdekt wat je lekker vindt.

Naar recepten >>


Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{product.name}}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Pasta, is het gezond of niet?

Pasta is gemakkelijk klaar te maken en het smaakt heerlijk. Maar hoe gezond is het precies?

Lees meer > Lees meer >

Recept: tagliatelle met champignons en mozzarella

Pasta wordt bijna in iedere keuken wel eens bereid. Vaak makkelijk te maken en snel klaar. Dit onderstaande gerecht met champignons en mozzarella is ook goed te maken door de huis-tuin- en keukenkok en lekker van smaak.

Lees meer > Lees meer >

Maken aardappelen dik?

Wij Nederlanders zijn dol op aardappelen. Je kunt ze koken, bakken, frituren, pureren, roosteren en prakken in de stamppot. Helaas is het imago van de aardappel de laatste tijd veranderd van populair naar dikmaker. Klopt dit en hoe gezond is de aardappel?

Lees meer > Lees meer >

Geef je reactie op:

6 alternatieven voor aardappelen, rijst en pasta
E-mailadres wordt niet getoond bij de review
Je krijg uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

{{name}}

{{unique_selling_point}}

Jouw instellingen

Wij staan voor je klaar

Wij staan u graag te woord via de onderstaande kanalen.

Onze openingstijden zijn van 09:00 tot 19:00 op werkdagen en van 10:00 tot 16:00 op zaterdag.

Mijn Flinndal

Regel zelf zaken zoals het wijzigen van persoonlijke gegevens of Flinndal Herhaalgemak zendingen.

Naar Mijn Flinndal omgeving

Bel ons (gratis)

Gemiddelde wachttijd: < 5 minuten
0800-7080

Wachttijd: < 5 minuten
0800-7080

WhatsApp ons

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten
06-57592195

Wachttijd: < 25 minuten
06-57592195

E-mail

Gemiddelde wachttijd: 1 werkdag
Neem contact op via het contactformulier

Wachttijd: 1 werkdag
Ga naar het contactformulier

Facebook Messenger

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten
Stuur ons een bericht via Facebook Messenger

Wachttijd: < 25 minuten
Ga naar Facebook Messenger

Product toegevoegd

Product toegevoegd

Naar winkelwagen »

Andere klanten kochten ook:

{% for product in products %}
{{product.name}}

{{product.unique_selling_point}}

€ {{product.price | money_eu}}
{% endfor %}