Pasta, is het gezond of niet?

Pasta, is het gezond of niet?

Pasta is gemakkelijk klaar te maken en het smaakt heerlijk. Maar hoe gezond is het precies?

Wat is pasta?

Pasta is een verzamelnaam voor deegwaren gemaakt van tarwemeel zoals macaroni, spaghetti of vermicelli. Of pasta echt uit Italië komt is niet bekend maar het is wel een belangrijk onderdeel uit de Italiaanse keuken. De opvatting bestaat dat pasta dik maakt maar dit is afhankelijk van het soort pasta dat je gebruikt en de hoeveelheid saus.

Soorten pastameel

Pasta wordt gemaakt van deeg, bloem, water en eieren. Eieren zorgen ervoor dat het deeg zachter en elastischer wordt. Traditionele pasta wordt gemaakt van de zogenoemde durumtarwe. Dit is een tarwe met een grote en harde korrel waardoor het veel gluten bevat en het niet geschikt is voor mensen met coeliakie of glutenallergie. Maar deze grote hoeveelheid gluten maakt het meel lekker stevig en voorkomt een plakkerige pasta zoals bij veel andere granen wel het geval is. Grof gemalen durumtarwe wordt ook wel gries of semolina genoemd.
In Nederland worden de meeste pasta’s echter van tarwebloem gemaakt. Bloem bevat alleen de binnenkant van de graankorrel terwijl in het buitenste deel juist de meeste vezels zitten en is dus minder gezond dan volkorenpasta.

Kies voor volkorenpasta

Volkorenpasta bevat veel complexe koolhydraten en deze koolhydraten zijn moeilijk door het lichaam af te breken. Omdat je lichaam langer de tijd nodig heeft om de volkorenpasta af te breken wordt de energie die daarbij vrijkomt gelijkmatig verdeelt en daardoor blijft je bloedsuikerspiegel constanter en blijf je langer verzadigd. In witte pasta zitten vooral enkelvoudige koolhydraten. Deze koolhydraten worden snel door het lichaam opgenomen en bevatten bovendien minder voedingsstoffen, waardoor je sneller trek krijgt.

Voedingsstoffen in volkorenpasta

Volkorenpasta bevat veel vezels en voedingsstoffen zoals calcium, magnesium, ijzer en vitamine B. Voedingsvezels zijn moeilijk verteerbaar en leveren geen tot weinig energie of calorieën, maar geven wel een verzadigd gevoel. Daarbij is het wel van belang dat je let op de hoeveel en het soort saus die je erbij neemt. Want dit zijn vaak de dikmakers.

Pas op met sauzen

Sauzen kun je zo gezond of ongezond maken als je zelf wilt. Maak bijvoorbeeld een lekkere pastasaus van tomaten en zongedroogde tomaten, basilicum, paprika, uitjes, knoflook en champignons. Probeer sauzen met boter en room te voorkomen want hierin zitten verzadigde vetten die het slechte cholesterolgehalte verhogen. Gebruik in plaats van roomboter bijvoorbeeld olijfolie. Olijfolie bevat namelijk veel onverzadigde vetten. De onverzadigde vetten verhogen het goede cholesterolgehalte.

Goed nieuws dus voor de pastaliefhebbers: pasta is niet zo ongezond als het lijkt, mits je de juist ingrediënten gebruikt en een goede bereidingswijze. 


Lees ook:

In Nederland staan aardappelen, rijst en pasta regelmatig op het menu. Hoe leuk is het om eens te variëren in de keuken en te kiezen voor de onbekendere en toch gezonde alternatieven? Wij geven 6 voorbeelden. Lees meer

Weet jij het verschil tussen verse groente en groente uit blik? Zijn groentes uit blik net zo gezond als verse groentes? Lees meer

Je ziet ze tegenwoordig steeds vaker. Light producten. Maar wat maakt een product light? Zijn ze gezonder of lijkt dit alleen maar zo? Lees meer

Geef een reactie op: Pasta, is het gezond of niet?

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

03 februari 2016 door: B. van Neijenhoff
Nuttige informatie. Ik eet graag pasta en ben nu beter geinformeerd om de juiste keuze te kunnen maken.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.