5 misvattingen over dieten


dieten

Ongeveer 50% van de Nederlanders is te dik. Een toenemend probleem wat voornamelijk wordt veroorzaakt door gemaksvoeding zoals de pakjes, zakjes en kant-en-klaar maaltijden die tegenwoordig overal in de winkels liggen. Ook bewegen we minder en helpt de grote keuze uit de calorierijke producten zoals chips en koek in de supermarkt niet bij een gezonde leefstijl.


Logisch dat veel mensen bezig zijn met afvallen. Toch lukt het de meeste mensen niet om na het afvallen op een gezond gewicht te blijven. Waar gaat het fout en hoe gaat afvallen jou wel lukken? Wij hebben 5 misvattingen over diëten voor je op een rij gezet.


1. Door weinig te eten val ik af

Alhoewel dit een logische gedachte is, zit er wel een addertje onder het gras. Want door te weinig te eten, denkt je lichaam dat er een periode van schaarste is aangebroken. Het zal de voeding die je na het afvallen gaat eten opslaan als vet om voldoende reserves op te bouwen. Op lange termijn werkt zo’n crashdieet zoals bijvoorbeeld het ziekenhuisdieet, of te wel snel vermageren, niet om af te vallen, maar kom je er juist van aan. Dit wordt ook wel het bekende jojo effect genoemd. Bovendien mis je veel belangrijke voedingsstoffen wanneer je maaltijden overslaat of te weinig eet.

Minder eten kan wel, maar zorg er hierbij wel voor dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. Probeer dus om ook tijdens het afvallen zo gevarieerd mogelijk te eten, met veel groenten en fruit. Bekijk eerst aan de hand van de Eetmeter hoeveel calorieën je per dag binnenkrijgt en verminder dit tijdens het afvallen met maximaal 600 kcal per dag. Belangrijk is het om hierbij te bezuinigen op de loze calorieën zoals snoep, koek en snacks.

Verder is het uiteraard belangrijk de ongezonde producten zoals snoep, koek, chips, pizza en calorierijke kant-en-klaar maaltijden zoveel mogelijk te laten staan. Probeer volgens de Schijf van Vijf te eten en dus te kiezen voor volkoren graanproducten, groenten, fruit, zuivel, mager vlees en vis. Jezelf trakteren op iets lekkers mag natuurlijk af en toe, bijvoorbeeld in het weekend.


2. Ik kan makkelijk een maaltijd overslaan

Het overslaan van een maaltijd is geen goed idee, omdat dit invloed heeft op de stofwisseling. De stofwisseling is het proces van aanvoer van bouwstoffen (zoals eiwitten, koolhydraten en vetten) en afvoer van afvalstoffen en zorgt ervoor dat er energie wordt geproduceerd. De snelheid van de stofwisseling geeft dus aan hoeveel energie je lichaam verbrandt. Om de stofwisseling op gang te houden heeft je lichaam constante toevoer nodig van voedingsstoffen. Wanneer je een maaltijd overslaat, kan dit ervoor zorgen dat je stofwisseling in de war wordt geschopt waardoor je juist niet afvalt. Door elke 3 uur een eetmoment in te lassen, blijft je stofwisseling op gang.


3. Ik mag geen vet eten

Vet staat in een kwaad daglicht omdat het dik zou maken. Het klopt dat je van teveel vet dik kan worden, maar een beetje vet heeft je lichaam juist dagelijks nodig. Zeker de gezonde vetten die je vindt in bijvoorbeeld vette vis, avocado, noten en zaden zijn erg belangrijk. Deze onverzadigde vetten (omega 3 en omega 9) zijn essentieel en kan het lichaam niet zelf aanmaken. Ze helpen onder andere het cholesterolgehalte op peil te houden, onze hart- en bloedvaten in goede conditie te houden en zijn belangrijk voor een gezond hormoonsysteem en goede weerstand.

Lees meer over vet.


4. Koolhydraten maken dik

Een andere misvatting is dat koolhydraten dik maken. Net als bij vet, is het bij koolhydraten belangrijk om te kiezen voor de goede koolhydraten die je vindt in onder andere volkorenproducten, zilvervliesrijst, groenten, fruit en noten. Deze koolhydraten worden langzaam door het lichaam verteerd, waardoor je langer verzadigd bent en je bloedsuikerspiegel op peil blijft. Hierdoor zal je merken dat je minder behoefte hebt aan iets te eten tussendoor.

De juiste koolhydraten kunnen dus helpen bij het afvallen. Slechte koolhydraten zorgen er juist voor dat je snel weer zin hebt in een nieuwe maaltijd. Deze koolhydraten worden snel verteerd in het lichaam en zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel snel stijgt. Deze koolhydraten vind je veel in bewerkte producten zoals witte rijst, koekjes, snoep, chips en kun je dus beter zoveel mogelijk laten staan.

Lees meer over koolhydraten.


5. Door te bewegen val ik af

Wanneer je gaat sporten, verbrand je calorieën. Maar met alleen extra beweging kom je er niet. Juist de combinatie van voldoende beweging en de keuze voor de juiste producten zijn het sleutelwoord voor afvallen. Door je bewust te zijn van hoeveel je dagelijks beweegt en door gezond te eten, kun je op een verantwoorde manier afvallen en op je streefgewicht blijven.


Ondersteuning bij het afvallen

Flinndal heeft verschillende producten in het assortiment die ondersteuning bieden bij het afvallen zoals Flinndal Slank & Fit, Eiwitshakes, Flinndal Groene Thee Extract, Flinndal Multi, Flinndal Vitamine B-complex en Flinndal Vezel Complex. Meer informatie over deze producten, vind je op onze productpagina.






Lees ook:

De lente staat voor de deur. Ben jij van plan om dit jaar af te vallen zodat je zomerkleding weer perfect om je lichaam zit? Dan is Flinndal Groene Thee Extract een goede ondersteuning. Lees meer

Het zomerseizoen komt er weer aan en dat betekent korte broeken, t-shirts en badkleding. Voor veel mensen is de lente dan ook de tijd van het jaar om te starten met afvallen om zo slank en fit de zomer in te gaan! Lees meer

We krijgen meer suiker binnen dan we denken, dat weet iedereen. En dus minderen we braaf de schepjes suiker in de koffie en de yoghurt. Maar is dat genoeg? Lees meer

Geef een reactie op: 5 misvattingen over dieten

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.