De nieuwe Schijf van Vijf is uit!


schijfvanvijf.jpg


Eindelijk is het dan zover; het Voedingscentrum heeft de nieuwe Schijf van Vijf gepresenteerd. De Gezondheidsraad had ons zo’n half jaar geleden al op de hoogte gebracht van de wijzigingen die we moeten doorvoeren in ons eetpatroon. Nu is ook duidelijk hoé we dit kunnen aanpakken. Voor de liefhebber nog  een keer de belangrijkste punten uitgelicht:

  • Eet volgens een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon conform de onderstaande richtlijnen
  • Eet dagelijks ten minste 200 gram groente en ten minste 200 gram fruit
  • Eet dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkorenproducten
  • Eet wekelijks peulvruchten
  • Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag
  • Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt
  • Eet een keer per week vis, bij voorkeur vette vis
  • Drink dagelijks drie koppen thee
  • Vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten
  • Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën
  • Vervang ongefilterde door gefilterde koffie
  • Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees
  • Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken
  • Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag
  • Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag


Noten en peulvurchten

De nieuwe Schijf van Vijf laat zien hoe je deze aanpassingen door kunt voeren. De schijf ziet er wat anders uit, met uitgesprokener kleuren en voedingsmiddelen die aan de rand van de vakken worden gepresenteerd in plaats van er in. Noten en peulvruchten worden nu ook benoemd, in het vak met zuivel, ei, vlees en vis. Daarnaast wordt thee (groene en zwarte) nu duidelijk zichtbaar in het vak met dranken geplaatst.


Maak je eigen keuzes

Wat verder opvalt is dat men de consument meer vrij laat in keuzes en voorkeuren. Zo stelt het Voedingscentrum: “De consument bepaalt zelf welke stappen hij kan en wil maken richting Schijf van Vijf. De nadruk in de advisering ligt op veranderingen waarbij elke stap in de goede richting telt.”

Ook kun je op de site, afhankelijk van je leeftijd en geslacht, naar een “eigen” schijf van vijf, waarin precies staat aangegeven wat je dagelijks zou kunnen eten aan de hand van je voedselvoorkeuren (Hollandse pot, Marokkaans, etc.), vegetarisch, of koolhydraatarm bijvoorbeeld.

Een goede zet van het Voedingscentrum, zo vinden wij, want ieder mens is immers anders en wordt door andere motieven gedreven. Ook als het gaat om voedselkeuzes. Op deze manier is het voor praktisch iedereen mogelijk om toch een stapje dichter naar die gezonde voeding te komen. Dat levert gezondheidswinst op en daar gaat het immers om!


Kleine kanttekening

Wat wij wel vreemd vinden, is dat het Voedingscentrum adviseert om geen volle zuivelproducten te gebruiken, daar deze meer verzadigd vet bevatten dan de halfvolle of magere varianten. Terwijl de Gezondheidsraad vond dat er geen duidelijk bewijs is voor de relatie tussen verzadigd vet in melkproducten en het ontstaan van hart- en vaatziekten.

Andere verschillen met het advies van de Gezondheidsraad zijn dat het Voedingscentrum adviseert om dagelijks 25 gram noten te eten, waar de Gezondheidsraad 15 gram per dag aanbeveelt. Ook houdt het Voedingscentrum vast aan de hoeveelheid van 2 – 3 eieren per week, terwijl het eten van meer eieren (tot 7 per week) geen negatieve invloed op het cholesterol heeft.


Deel je mening

Wat vinden jullie van deze nieuwe Schijf van Vijf? Wij zijn erg benieuwd naar jullie mening, dus discussieer mee!

Mocht je verder nog vragen hebben over het bovenstaande; neem gerust contact met ons op via voedingsdeskundige@flinndal.nl. Onze voedingsdeskundigen staan klaar om je van verdere informatie te voorzien!


afbeeldingen_middel_inge_d2fda42d.jpg

Wie ben ik?

Mijn naam is Inge Hendriks. Ik ben sinds 2007 werkzaam voor Flinndal. Voeding is mijn passie. Ik heb diverse opleidingen gevolgd op dit gebied. Naast mijn werk voor Flinndal heb ik mijn eigen website (www.leeffit.nl), voor online advies over gezonde voeding en leefstijl.



Lees ook:

Het eten van granen is gezond. Net als het eten van groenten en fruit. Het zorgt ervoor dat we voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgen die het lichaam nodig heeft. Daarom adviseert de Nederlandse Gezondheidsraad twee stuks fruit en twee ons groenten per dag te eten. Lees meer

Rood fruit is lekker en gemakkelijk uit de hand te eten. Ook zit er in rood fruit veel voedingsvezelsen vitaminen. Lees meer

Water drinken is gezond. Je lichaam heeft zo’n 1,5 liter water per dag nodig. Maar drinken we hierdoor voldoende water? Niet echt. Zonde, want van water kun je zelf een heel lekker drankje maken: met verse kruiden en fruit. Lees meer

Geef een reactie op: De nieuwe Schijf van Vijf is uit!

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.