De nieuwe Schijf van Vijf is uit!

De nieuwe Schijf van Vijf is uit!

Inge
24-3-2016
1 Reactie

schijfvanvijf.jpg


Eindelijk is het dan zover; het Voedingscentrum heeft de nieuwe Schijf van Vijf gepresenteerd. De Gezondheidsraad had ons zo’n half jaar geleden al op de hoogte gebracht van de wijzigingen die we moeten doorvoeren in ons eetpatroon. Nu is ook duidelijk hoé we dit kunnen aanpakken. Voor de liefhebber nog  een keer de belangrijkste punten uitgelicht:

  • Eet volgens een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon conform de onderstaande richtlijnen
  • Eet dagelijks ten minste 200 gram groente en ten minste 200 gram fruit
  • Eet dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkorenproducten
  • Eet wekelijks peulvruchten
  • Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag
  • Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt
  • Eet een keer per week vis, bij voorkeur vette vis
  • Drink dagelijks drie koppen thee
  • Vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten
  • Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën
  • Vervang ongefilterde door gefilterde koffie
  • Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees
  • Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken
  • Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag
  • Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag


Noten en peulvurchten

De nieuwe Schijf van Vijf laat zien hoe je deze aanpassingen door kunt voeren. De schijf ziet er wat anders uit, met uitgesprokener kleuren en voedingsmiddelen die aan de rand van de vakken worden gepresenteerd in plaats van er in. Noten en peulvruchten worden nu ook benoemd, in het vak met zuivel, ei, vlees en vis. Daarnaast wordt thee (groene en zwarte) nu duidelijk zichtbaar in het vak met dranken geplaatst.


Maak je eigen keuzes

Wat verder opvalt is dat men de consument meer vrij laat in keuzes en voorkeuren. Zo stelt het Voedingscentrum: “De consument bepaalt zelf welke stappen hij kan en wil maken richting Schijf van Vijf. De nadruk in de advisering ligt op veranderingen waarbij elke stap in de goede richting telt.”

Ook kun je op de site, afhankelijk van je leeftijd en geslacht, naar een “eigen” schijf van vijf, waarin precies staat aangegeven wat je dagelijks zou kunnen eten aan de hand van je voedselvoorkeuren (Hollandse pot, Marokkaans, etc.), vegetarisch, of koolhydraatarm bijvoorbeeld.

Een goede zet van het Voedingscentrum, zo vinden wij, want ieder mens is immers anders en wordt door andere motieven gedreven. Ook als het gaat om voedselkeuzes. Op deze manier is het voor praktisch iedereen mogelijk om toch een stapje dichter naar die gezonde voeding te komen. Dat levert gezondheidswinst op en daar gaat het immers om!


Kleine kanttekening

Wat wij wel vreemd vinden, is dat het Voedingscentrum adviseert om geen volle zuivelproducten te gebruiken, daar deze meer verzadigd vet bevatten dan de halfvolle of magere varianten. Terwijl de Gezondheidsraad vond dat er geen duidelijk bewijs is voor de relatie tussen verzadigd vet in melkproducten en het ontstaan van hart- en vaatziekten.

Andere verschillen met het advies van de Gezondheidsraad zijn dat het Voedingscentrum adviseert om dagelijks 25 gram noten te eten, waar de Gezondheidsraad 15 gram per dag aanbeveelt. Ook houdt het Voedingscentrum vast aan de hoeveelheid van 2 – 3 eieren per week, terwijl het eten van meer eieren (tot 7 per week) geen negatieve invloed op het cholesterol heeft.


Deel je mening

Wat vinden jullie van deze nieuwe Schijf van Vijf? Wij zijn erg benieuwd naar jullie mening, dus discussieer mee!

Mocht je verder nog vragen hebben over het bovenstaande; neem gerust contact met ons op via [email protected]. Onze voedingsdeskundigen staan klaar om je van verdere informatie te voorzien!


afbeeldingen_middel_inge_d2fda42d.jpg

Wie ben ik?

Mijn naam is Inge Hendriks. Ik ben sinds 2007 werkzaam voor Flinndal. Voeding is mijn passie. Ik heb diverse opleidingen gevolgd op dit gebied. Naast mijn werk voor Flinndal heb ik mijn eigen website (www.leeffit.nl), voor online advies over gezonde voeding en leefstijl.


Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{product.name}}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Beleg je brood met peulvruchten

Peulvruchten zitten vol met eiwitten en zijn hierdoor een goede vervanging voor vlees. Beleg je brood eens met hummus of een spread van witte bonen.

Lees meer > Lees meer >

Twee ons groenten en twee stuks fruit?

Het eten van granen is gezond. Net als het eten van groenten en fruit. Het zorgt ervoor dat we voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgen die het lichaam nodig heeft. Daarom adviseert de Nederlandse Gezondheidsraad twee stuks fruit en twee ons groenten per dag te eten.

Lees meer > Lees meer >

Nieuwe aanbevolen hoeveelheden vitaminen en mineralen

De Gezondheidsraad heeft onlangs nieuwe voedingsnormen uitgebracht voor 5 vitaminen en 6 mineralen voor volwassenen. Het gaat om kleine wijzigingen. Om welke vitaminen en mineralen gaat het?

Lees meer > Lees meer >

Geef je reactie op:

De nieuwe Schijf van Vijf is uit!
E-mailadres wordt niet getoond bij de review
Je krijg uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

{{name}}

{{unique_selling_point}}

Jouw instellingen

Wij staan voor je klaar

Wij staan u graag te woord via de onderstaande kanalen.

Onze openingstijden zijn van 09:00 tot 19:00 op werkdagen en van 10:00 tot 16:00 op zaterdag.

Mijn Flinndal

Regel zelf zaken zoals het wijzigen van persoonlijke gegevens of Flinndal Herhaalgemak zendingen.

Naar Mijn Flinndal omgeving

Bel ons (gratis)

Gemiddelde wachttijd: < 5 minuten
0800-7080

Wachttijd: < 5 minuten
0800-7080

WhatsApp ons

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten
06-57592195

Wachttijd: < 25 minuten
06-57592195

E-mail

Gemiddelde wachttijd: 1 werkdag
Neem contact op via het contactformulier

Wachttijd: 1 werkdag
Ga naar het contactformulier

Facebook Messenger

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten
Stuur ons een bericht via Facebook Messenger

Wachttijd: < 25 minuten
Ga naar Facebook Messenger

Product toegevoegd

Product toegevoegd

Naar winkelwagen »

Andere klanten kochten ook:

{% for product in products %}
{{product.name}}

{{product.unique_selling_point}}

€ {{product.price | money_eu}}
{% endfor %}