Wel of geen koolhydraten eten?

Wel of geen koolhydraten eten?

Wat zijn koolhydraten en waarom heb je ze nodig? Je hoort er veel over, vooral als je wilt afvallen. Maar waar zitten ze in en welke functie hebben ze?

Koolhydraten zorgen voor energie
Bij alles wat we doen hebben we energie nodig. Denk aan sporten, werken maar ook aan denken, slapen en zelfs bij het herstellen van een wondje. We hebben een brandstof nodig om deze energie te kunnen leveren. Deze energie haalt ons lichaam uit onder andere koolhydraten.

Twee soorten koolhydraten
Koolhydraten kunnen we onderverdelen in twee soorten. Verteerbare koolhydraten en onverteerbare koolhydraten. Verteerbare koolhydraten worden snel door je lichaam opgenomen. Je lichaam zet verteerbare koolhydraten om in glucose (suiker). Ze vormen een belangrijke energieleverancier. Producten waar veel verteerbare koolhydraten in zitten zijn vruchtensappen en producten met suikers zoals snoep en frisdrank.
De onverteerbare koolhydraten behoren tot de groep voedingsvezels. Zoals de naam al zegt kan ons lichaam deze stoffen in onze spijsvertering niet of nauwelijks afbreken. De onverteerbare koolhydraten maken geen glucose aan. Ze spelen vooral een belangrijke rol in het maag-darmkanaal. Ze prikkelen als het ware je darmen waardoor de stoelgang wordt gestimuleerd. Je vindt ze veel in brood, graanproducten, groenten en noten.

Hoe ontstaat vet uit koolhydraten
Als we te veel glucose binnen krijgen dan wordt dit in de vorm van glycogeen opgeslagen in de lever en de spieren. Glycogeen vormt een reserve voor ons lichaam. Als we glucose te kort komen dan wordt dit weer gemaakt van het opgeslagen glycogeen. Er is maar een beperkte ruimte voor glycogeen. Als de glycogeen voorraad is aangevuld en we krijgen nog meer glucose binnen, dan wordt dit omgezet in vet.

Vezelrijke voeding
Eten dat vol zit met vezels zorgt voor een verzadigd gevoel. Dit komt omdat voedingsvezels geleidelijk aan door je lichaam worden opgenomen. Vooral graanproducten waar het buitenste vliesje nog aan zit bevatten veel vezels.
Volkorenbrood bevat dus meer vezels dan wit brood en zilvervliesrijst meer dan witte rijst.

Aardappelen en pasta’s wel of niet goed?
Veel mensen denken dat aardappelen en pasta’s dik maken. Aardappelen en pasta’s bevatten veel zetmeel dat omgezet wordt naar glucose (suiker). Maar dat hoeft niet per definitie verkeerd te zijn. Ze hebben een hoge energiewaarde maar leveren weinig calorieën. Ook geven ze een voldaan gevoel. Dit komt omdat er ook veel voedingsvezels in zitten. Het aantal voedingsvezels is zelfs te vergelijken met volkorenbrood.

Schijf van vijf
Wil je voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgen, probeer je dan te houden aan de schijf van vijf. De schijf van vijf is een hulpmiddel waar je gemakkelijk kunt zien wat je precies moet eten op een dag. Zorg ervoor dat je gevarieerd eet en voldoende beweegt. Dat is de basis voor een gezonde levensstijl. Wil je extra ondersteuning op je voeding? Probeer dan de Flinndal Multi. Flinndal Multi bevat alle 13 vitaminen en 9 essentiële mineralen en sporenelementen zoals selenium, ijzer en magnesium.

 

Deze aspecten van voeding en nog veel meer worden ook besproken in ons Stappenplan die je gratis krijgt bij en totaalpakket van Flinndal Gezond Gewicht


Lees ook:

Dieetpsycholoog Heleen Ligtelijn legt in gezondNU 8 uit waarom die ruzie tussen onszelf en de weegschaal zo hoog oploopt. Lees meer

Er is onderzoek gedaan naar de relatie tussen ADHD en overgewicht. Lopen volwassenen die tijdens hun jeugd ADHD hadden een groter risico op ADHD. Lees meer

Overgewicht is meestal een combinatie van factoren. In de psychologie wordt onderscheid gemaakt tussen drie verschillende eetgedragingen. Welke past bij jou? Lees meer

Geef een reactie op: Wel of geen koolhydraten eten?

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.