Voorkom een emotionele eetbui

Voorkom een emotionele eetbui

Als je een emotie-eter bent eet je niet omdat je de behoefte hebt om te eten maar om je beter te voelen. Hoe herken je een (vr)eetbui?

Negatieve emoties
Emotionele eetbuien ontstaan vaak door negatieve gevoelens zoals stress, verveling, angst, frustratie of eenzaamheid. Je zoekt troost in eten maar dat is vaak niet het geval. Het eten van producten vol suikers en vetten leidt vaak weer tot een schuldgevoel; je voelt je rot en pakt weer iets lekkers. Probeer een vreetbui te voorkomen en laat die zoetigheid staan.

Voorkom een eetbui
Eetbuien kunnen meerdere keren per dag opkomen. Het beste is om die eetbuien te voorkomen, maar als dat niet lukt dan zijn er diverse manieren om dag door te komen zonder toe te geven aan een eetbui. We zetten ze voor je op een rijtje:

Zoek afleiding
Als je een eetbui voelt opkomen zorg dan voor afleiding. De gedachte aan eten moet je zien kwijt te raken. Ga bijvoorbeeld een stukje wandelen, fietsen of laat de hond uit. Zo ben je uit huis en weg van de verleidingen. Natuurlijk kun je ook een goede vriendin bellen om even gezellig een praatje te houden.

Ga voor een gezond alternatief
Als je echt heel erge trek hebt en iets wilt eten ga dan voor een gezond alternatief zoals een stuk fruit of een groot glas water. Af en toe tussendoortje is helemaal niet erg, kies alleen voor een gezond alternatief. Denk aan fruit, magere yoghurt of een cracker. De trek in iets lekkers zwakt dan af en zo kun je weer even door.

gezond afvallen beste tips

Denk na
Denk goed na of je echt trek hebt. Is het de behoefte aan eten die je hebt of alleen de zin in iets lekkers? Vaak is het alleen de gedachte aan iets lekkers en heb je helemaal geen behoefte aan eten. Denk er dus even over na voordat je iets in je mond stopt.

Even afwachten 
Komt er weer een eetbui, wacht dan een kwartiertje. Meestal is na 15 minuten de eetbui voorbij.

Houd een dagboek bij
Het kan helpen om een dagboek bij te houden als je zoete of hartige dingen niet kunt laten staan. Zo zie je precies wat je op een dag eet. Een dagboek kan ook helpen bij het niet toegeven van een eetbui. Schrijf op wanneer je een eetbui hebt gehad en er niet aan hebt toegegeven. Wees trots op jezelf en houd het vol.

Wat doe jij als je een eetbui hebt? Laat het ons weten.


Lees ook:

Gevoelens hebben vaak invloed op het eetgedrag. Ben jij een emotie-eter? Lees meer

Weet jij het verschil tussen verse groente en groente uit blik? Zijn groentes uit blik net zo gezond als verse groentes? Lees meer

Je ziet ze tegenwoordig steeds vaker. Light producten. Maar wat maakt een product light? Zijn ze gezonder of lijkt dit alleen maar zo? Lees meer

Geef een reactie op: Voorkom een emotionele eetbui

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.