Vitamine D alleen in de winter? Niet voor deze groepen


peulvructen

Vitamine D is één van de bekendste vitaminen. Veel mensen weten dan ook dat we deze vitamine voornamelijk binnenkrijgen door zonlicht dat op onze huid valt. Van april tot en met oktober is de zonkracht sterk genoeg om voldoende vitamine D in de huid aan te maken als je tussen 11:00 en 15:00 minstens een half uur buiten bent.


In de overige maanden van het jaar ben je minder goed in staat om voldoende vitamine D aan te maken via zonlicht en kan het zijn dat je een aanvulling nodig hebt in de vorm van een voedingssupplement. Daarbij geldt dat er voor 4 groepen het hele jaar een vitamine D-supplement wordt aangeraden door de Gezondheidsraad. Wij vertellen je alles over deze belangrijke vitamine D en welke groepen welke groepen extra vitamine D nodig hebben in de vorm van een supplement.


Het belang van vitamin D

Vitamine D verhoogt de opname van calcium in je lichaam en is daardoor van belang voor het behoud van sterke botten en tanden. Daarnaast is vitamine D van belang voor de spierfunctie omdat het helpt je spieren soepel en sterk te houden.

Ten slotte speelt het ook een rol bij het ondersteunen van je weerstand en ondersteunt het je immuunsysteem en draagt het ook nog bij aan de aanmaak van cellen en weefsels in je lichaam. Een erg veelzijdige vitamine dus.


Waar zit vitamine D in?

Vitamine D komt in kleine hoeveelheden voor in voeding. Je vindt vitamine D in vette vis, zoals zalm en makreel en het is in kleine hoeveelheden aanwezig in lever, vlees, eieren en melkproducten. In Nederland wordt vitamine D ook aan producten als margarine, halvarine en andere bak- en braadproducten toegevoegd.


Wanneer extra vitamine D nodig?

De meeste mensen in Nederland maken onvoldoende vitamine D aan omdat ze te weinig buiten komen. Een kantoorbaan of andere verplichtingen zorgen ervoor dat we geen tijd hebben (of maken) om naar buiten te gaan. Verder zijn er bepaalde groepen mensen die extra vitamine D nodig hebben, ongeacht hoeveel tijd ze buiten doorbrengen. Dit advies geldt voor het hele jaar, dus ook in de lente en zomer.


Kinderen van 0 t/m 4 jaar

Vitamine D is belangrijk voor kinderen in de groei (en met name kinderen tot vier jaar). In deze periode wordt veel calcium opgeslagen in de botten en tanden, voor een stevig skelet en gebit. Vitamine D speelt daar een belangrijke rol bij omdat het de opname van calcium verhoogt. Kinderen tot vier jaar zijn vaak niet in staat om voldoende vitamine D aan te maken via de huid, of op te nemen uit de voeding. Vandaar ook dat de Gezondheidsraad en consultatiebureaus adviseren om kinderen tot het vierde levensjaar extra vitamine D te geven, in de vorm van een supplement. Er bestaat vitamine D in druppelvorm voor kinderen tot 4 jaar, die de inname gemakkelijker maakt.


Vrouwen vanaf 50 jaar en mannen en vrouwen vanaf 70 jaar

Bij het ouder worden maakt de huid steeds minder pigment aan. Ook de hoeveelheid vitamine D die de huid aanmaakt wordt dan minder. Omdat hierdoor de aanmaak van calcium minder wordt is het belangrijk voor volwassenen en ouderen om de vitamine D inname aan te vullen. De Gezondheidsraad adviseert vrouwen vanaf 50 jaar 10 mcg (dit is 200% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) extra vitamine D en vrouwen en mannen vanaf 70 jaar 20 mcg (dit is 400% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) vitamine D.


Mensen met een getinte of donkere huid

Mensen met een getinte of donkere huid maken minder vitamine D aan dan mensen met een lichte huid. Ook hier geldt daarom het advies om dagelijks 10 mcg vitamine D extra in te nemen in de vorm van een supplement.


Zwangere vrouwen

Ook voor zwangere vrouwen geldt het advies om dagelijks 10 mcg vitamine D extra in te nemen. Dat helpt calcium beter op te nemen en is goed voor de opbouw van de botten van het ongeboren kindje.


Supplement van het jaar

Op initiatief van supplementinfo.nl, een onafhankelijk kenniscentrum voor voedingssupplementen, is in 2017 voor het eerst het supplement van het jaar gekozen. Tijdens de Nationale Gezondheidsbeurs is vitamine D met ruim 20% van de stemmen verkozen tot vitamine van het jaar. In 2018 was magnesium supplement van het jaar en in 2019 is dit kurkuma.


Lees ook:

Welk supplement is favoriet onder de Nederlanders? Om deze vraag te beantwoorden introduceerde supplementinfo.nl een ‘Supplement van het Jaar’ verkiezing tijdens de Nationale GezondheidsBeurs 2017. Lees meer

Q10 is is een relatief onbekende vitamine-achtige stof. Via onze voeding nemen we dagelijks ongeveer 3 tot 5 milligram Q10 op. Hiervoor is het lichaam afhankelijk van de aanwezigheid van een groot aantal vitaminen. Lees meer

Een handje noten per dag is goed voor je gezondheid. Ze bevatten veel gezonde vetten, mineralen, antioxidanten, eiwitten en vitaminen. Hoewel alle noten gezond zijn, is de ene noot net iets gezonder dan de andere. Wij hebben een top 5 voor je samengesteld met de gezondste noten. Lees meer

Geef een reactie op: Vitamine D alleen in de winter? Niet voor deze groepen

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.