Snel afvallen werkt niet, maar wat dan wel?

Snel afvallen werkt niet

Het is natuurlijk logisch dat als we eenmaal tot het besluit zijn gekomen om af te vallen, dat we ook graag willen dat het snel gaat. Dit is echter niet de beste manier om je streefgewicht te bereiken. Sterker nog, met een paar kilo per maand heb je de grootste kans om je streefgewicht te bereiken en vast te houden. Hoe komt dat en waar moet je op letten?

Waarom niet?
Allereerst is het heel lastig om je eetpatroon in een keer helemaal aan te passen op een gezonde voeding. Het is moeilijk vol te houden als je al je slechte gewoontes in een keer wilt elimineren. Doe dit daarom stap voor stap.

Veel diëten die snel afvallen in de hand werken zijn crashdiëten. Dit houdt in dat je gedurende een bepaalde periode heel weinig calorieën binnenkrijgt. Natuurlijk val je hier wel van af, maar je krijgt na verloop van tijd ook te weinig voedingsstoffen binnen. Daarnaast werken crashdiëten ook naar het jojo-effect toe. Je lichaam zal vetreserves opslaan om ervoor te zorgen dat je voldoende brandstof hebt in een volgende periode van schaarste. Het is ook nog eens zo dat als je gedurende een langere periode (te) weinig eet, meer kans hebt op een (vr)eetbui. Maak liever gezonde keuzes en eet voldoende. Je levensstijl aanpassen is uiteindelijk veel effectiever dan kortstondig ‘vasten’. Je wordt gezonder, valt af en voelt je beter!

Hoe moet het dan wel?
Afvallen doe je in kleine stapjes. Als je bijvoorbeeld elke dag bij de lunch 4 boterhammen met volvette kaas eet, probeer dan twee boterhammen met mager beleg (zoals rookvlees, 20+ smeerkaas, of sandwichspread) en een cracker met (30+) kaas. Na een paar weken kun je weer een nieuwe valkuil aanpakken. Probeer elke week een nieuwe stap te zetten richting een gezond gewicht, maar neem je tijd! De kilo’s zullen dan wel maar langzaam afnemen, maar ze zullen zo ook minder snel terugkomen.

gezond afvallen beste tips

Begin met het bijhouden van een eetdagboekje. Je zult dan makkelijker je ‘zwakke’ momenten herkennen en kunt deze momenten dan ook makkelijker aanpakken.

Sla geen maaltijden over! Je spijsvertering moet op gang blijven en dit gebeurt alleen als je regelmatig iets eet. Rauwkost tussendoor is bijvoorbeeld een heel gezonde snack. Het bevat veel vezels, maar weinig calorieën en houdt de spijsvertering actief.

Drink voldoende water. Soms wordt dorst verward met een hongergevoel. Door voldoende te drinken zul je misschien ook minder trek tussendoor hebben. Kruidenthee is natuurlijk een goed alternatief voor water.

Ook beweging moet je rustig opbouwen. Ga niet direct 3 keer per week naar de sportschool, want dat hou je niet vol. Iets verder lopen dan je al doet, een kilometertje verder fietsen of elke dag de trap nemen in plaats van de lift is al een heel goed begin. Vergeet ook krachttraining niet! Spieren zijn ‘actief’ weefsel en verbranden dus meer calorieën (ook in rust).

  • Als je een (vr)eetbui krijgt, geef de moed niet op! Neem de volgende dag een balansdag en ga gewoon door met gezond eten.
  • Ga één keer per week (of als je het fijn vindt, een keer per 2 weken of per maand) op de weegschaal staan.
  • Doe dit niet elke dag! Eet genoeg! Anders gaat je lichaam onnodige (vet)reserves opslaan.

Stap voor stap kom je er wel, maar heb geduld! De beloning is veel groter als je jezelf de tijd geeft om die kilo’s weg te werken. Want laten we eerlijk zijn… afvallen is hard werken!

Voedingsdeskundige Gezond Gewicht


Wie ben ik?
Mijn naam is Anna Visser en ik werk vanaf 2009 op de Servicedesk van Flinndal. In 2013 ben ik opgeleid tot voedingsdeskundige en dat bevalt me uitstekend! Ik vind het leuk om mijn ervaring op de Servicedesk en mijn kennis over voeding te combineren, om onze klanten zo professioneel en volledig mogelijk te adviseren.

Experimenteren met gezonde ingrediënten en iets bijzonders maken van restjes in de koelkast zijn een echte passie geworden.
Dus: gezonde eettips nodig? Ik help je graag! voedingsdeskundige@flinndal.nl.


Lees ook:

Wat zijn koolhydraten en waarom heb je ze nodig? Je hoort er veel over, vooral als je wilt afvallen. Maar waar zitten ze in en welke functie hebben ze? Lees meer

Dieetpsycholoog Heleen Ligtelijn legt in gezondNU 8 uit waarom die ruzie tussen onszelf en de weegschaal zo hoog oploopt. Lees meer

Er is onderzoek gedaan naar de relatie tussen ADHD en overgewicht. Lopen volwassenen die tijdens hun jeugd ADHD hadden een groter risico op ADHD. Lees meer

Geef een reactie op: Snel afvallen werkt niet, maar wat dan wel?

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.