Groente uit blik of verse groente

Groente uit blik of verse groente

Tegenwoordig is bijna alle groente in de supermarkt te verkrijgen in het schap met de blikjes en op de versafdeling. Maar wat is eigenlijk het verschil tussen ingeblikte en verse groente?

Groente uit blik
In groente uit blik zitten bijna net zoveel voedingsstoffen als in verse groente. Groente behouden hun voedingstoffen als ze binnen vijf uur nadat ze geoogst zijn worden verpakt. Een belangrijk nadeel van groente uit blik is dat er extra zout aan wordt toegevoegd.

Houdbaarheid
De ingeblikte groenten blijven goed bewaard omdat ze van te voren worden geblancheerd. Dit is het snel onderdompelen van de groente in kokend water, hierdoor blijven de voedingsstoffen behouden. Ook worden de enzymactiviteiten – die ervoor zorgen dat de groente kunnen bederven – door het kokende water gestopt. Ingeblikte groente kun je dus veel langer bewaren dan verse groente. De meeste verse groente kun je maar tussen de 2 en 5 dagen bewaren. Daarna verliest het niet alleen voedingsstoffen maar ook veel smaak.

Vers of uit blik?
Als het gaat om de hoeveelheid voedingsstoffen zit er niet veel verschil tussen ingeblikte groente of verse. Waar je bij het maken van je keus rekening mee moet houden is het extra zout van ingeblikte groente. En natuurlijk de smaak! Want daar zit wel degelijk een verschil in.

Wat eet Nederland
Ongeveer driekwart van de Nederlanders koopt verse groente. Het voordeel van verse groente is dat er geen zout of andere kruiden aan toegevoegd worden. Het zoutgehalte in diepvries groente of groente uit blik ligt iets hoger.

In 2011 is er een onderzoek gedaan naar de groente die mensen in Nederland eten. Daar is de volgende top 5 uitgekomen:

Top 5 groentes in Nederland
1. Ui
2. Tomaat
3. Paprika
4. Sperziebonen
5. Wortels

Elke dag 200 gram groente en 2 stuks fruit
Groente en fruit bevat lekker veel vezels, vitaminen en mineralen. Daarnaast bevat het ook weinig calorieën dus ook als je op je gewicht let is het ideaal. Eet elke dag zo gevarieerd mogelijk. Een gevarieerd eetpatroon zorgt ervoor dat je voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt.
Bekijk hier een aflevering van Dilemma: groente vers of uit blik:


Lees ook:

Tomaten zijn een gezonde groente. Je kunt ze kopen maar ook zelf kweken! We leggen stap voor stap uit hoe je tomaten zelf kunt kweken. Lees meer

Wellicht is het je wel eens opgevallen: vrouwen eten meer en liever groente en fruit dan mannen. Waarom dit is heeft een nieuw onderzoek deels aangetoond. Lees meer

Tijdens vakanties buitenshuis krijg je niet altijd voldoende vitaminen binnen. Lees meer

Geef een reactie op: Groente uit blik of verse groente

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.