Hoe gezond leef jij?


Gezond_leven

Overal waar ‘te’ voor staat is slecht, behalve te-vreden. Een herkenbare zin, maar helemaal waar. Teveel zitten, eten, gamen en drinken – het ondermijnt je gezondheid. Wie matig eet en drinkt, wordt (gezonder) oud. De gezondheidsvoordelen legt gezondNU je uit in dit artikel.


1. Eet minder snoep

Gemiddeld eten we 44 kilo suiker per jaar, wat neerkomt op zo’n 120 gram per dag. En dat terwijl het voedingsadvies van de Gezondheidsraad streeft naar een maximaal van 50 gram, en het liefst zelfs maximaal 25 gram per dag. 120 gram is dus veel te veel. Door te minderen met suiker ontstaan er interessante gezondheidsvoordelen. Zo kan je door minder suiker eten gewicht verliezen, gaat je huid er gezonder uitzien, je haar meer glanzen en je krijgt meer energie.


2. Eet minder vlees

Wie minder vlees eet, vooral vleeswaren, reduceert allerlei ziekterisico’s. De kans op overgewicht wordt minder, maar ook de kans op allerlei soorten kanker en hart- en vaatziektes neemt af. Flexitariërs en vegetariërs zijn niet voor niets gezonder en minder dik.


3. Drink minder cola en sinas

Frisdrank is feitelijk een suikerbom in een glas. En alhoewel we bij minder drinken vaak denken aan alcohol, zouden we vooral minder frisdrank moeten drinken. Naast gaatjes in het gebit zorgt frisdrank er ook voor dat je meer kans hebt op overgewicht. Dat leidt weer tot meer kans op diabetes type 2.


4. Minder zitten

Zitten wordt het nieuwe roken genoemd. Is dat niet een tikkeltje overdreven? Nee, stellen onderzoekers, een inactief leven zorgt wereldwijd voor meer doden dan roken. Veel zitten speelt een grote rol bij de ontwikkeling en preventie van diabetes type 2. Het afbouwen van het aantal zituren per dag heeft gunstig effect op het risico van vroegtijdig overlijden.


5. Minder alcohol

Minderen met alcohol, of een tijdje helemaal niets drinken, heeft veel voordelen. In een proef waarin een groep mensen een maand lang niets dronken, werd bij alle deelnemers de cholesterolwaarden lager, ze hadden minder buikvet en een gezondere lever. Omdat alcohol altijd voorrang krijgt bij de afbraak van gifstoffen in de lever, ontlast je je lichaam als je een tijdje mindert. Alcohol bevat bovendien veel (loze) calorieën, die kun je inderdaad prima missen.


Meer lezen? Kijk op www.gezondnu.nl

blog_afbeeldingen_gn_6ed6e4bf.jpg




Lees ook:

Wil je kans maken op een half jaar lang gratis bites? We mogen twee keer een half jaar de BitesWeLove box weggeven. Wat je hiervoor moet doen? Ga naar de website www.biteswelove.nl en schrijf je in voor de nieuwsbrief. Lees meer

Of een salade ook echt gezond is, hangt vooral af van de ingrediënten die je toevoegt. Wil je een salade met weinig calorieën? Lees dan snel verder voor onze tips. Lees meer

In 2016 schuift onze voedingsdeskundige Inge Hendriks, net als in 2015, aan bij het programma Myrna Plus op RTL4 om te vertellen over voeding en gezondheid. Myrna Plus is vanaf 1 oktober te zien op RTL4 om 15:30. Lees meer

Geef een reactie op: Hoe gezond leef jij?

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.