Gevoelens die aanzetten tot eten

Welke emoties zetten aan tot etenIedereen heeft een moment waarop ze meer eten dan anders. Dit kan met verschillende factoren te maken hebben, maar vaak zijn dit de gevoelens die je ervaart. Het is belangrijk om te weten wat jouw valkuil is zodat je hier beter mee om kunt gaan. Dan kun je ervoor zorgen dan je er controle over krijgt en minder eet. We besteden dit keer aandacht aan de gevoelens die aanzetten tot eten.

Verveling
We kennen het allemaal… je hebt een avondje vrij en zit lekker thuis te genieten. Op een gegeven moment, na eindeloos ge-zap langs alle programma’s op tv, loop je naar de keuken en pak je een snack of maak je wat te eten. Na een half uur doe je het weer en dit herhaalt zich regelmatig. Verveling is een van de meest voorkomende redenen dat we gaan eten. Dan heb je weer even wat te doen!

Verdriet
Verdriet maken we allemaal eens mee. Niemand kan door het leven gaan zonder verdriet te hebben ervaren. Sommige mensen halen troost en geruststelling uit eten. Als je je nou beter zou voelen door wortels of komkommer te eten was er niets aan de hand, maar vaak gaat het hand in hand met ongezonde voedingsmiddelen. Voor de een is dit een zoute snack, zoals chips en voor een ander zoetigheid.

Eenzaamheid
Eenzaamheid en verdriet gaan op dit gebied hand in hand. We voelen ons vaak verdrietig als we eenzaam zijn en zoeken troost in eten.

Stress
Bij stressgevoelens eten we niet altijd meer dan normaal, maar maken we slechtere keuzes. Het is namelijk veel sneller en makkelijker om onderweg een croissantje te eten dan om een gezond broodje te smeren of een verantwoorde maaltijd te maken. Wees ook in stresssituaties bewust van wat je eet en maak goede keuzes!

Schuld
Schuldgevoelens zijn een van de grootste boosdoeners als het op eten aankomt. Je eet omdat je bijvoorbeeld niet genoeg hebt gesport of beloftes aan jezelf niet bent nagekomen. Jouw reactie hierop is te eten. Vaak kiezen we ook hier voor ongezonde voedingsmiddelen en we voelen ons daarna schuldig, omdat we zoveel hebben gegeten. We belanden dan in een oneindige cirkel van schuld wat we proberen weg te eten.

Geluk
Je diploma gehaald, een promotie op je werk of iets anders te vieren? Dit gaat vaak hand in hand met ongezond eten en alcohol. We mogen van ons zelf zondigen, omdat het gevierd moet worden! We belonen onszelf vaak met gebak of taart. Als het een enkele keer voorkomt is er natuurlijk helemaal niets aan de hand, maar als je jezelf te vaak beloont met iets lekkers is het echter ongezond en kan het invloed hebben op de je gewicht (en gezondheid).

Dit zijn veelvoorkomende triggers om meer te eten dan normaal. Herken je jezelf hierin? Naast emotie eters zijn er ook andere soorten eters.

Moeilijk om te stoppen?Gezond Gewicht
Als je het moeilijk vindt om te stoppen met snoepen of eten, haal dan een tijdje geen lekkers in huis. Zo kun je je niet laten verleiden door zoetigheid. Vind je dit lastig omdat je bijvoorbeeld bezoek niks kunt aanbieden, zoek dan afleiding of neem een gezonde snack. Ook van fruit kun je lekkere dingen maken zoals een fruitijsje of door het te mengen met yoghurt. 

Zit je er aan te denken om wat kilo’s af te vallen? Kijk dan eens naar Flinndal Gezond Gewicht. Dit is een gezonde manier om af te vallen zonder jojo-effect. 

In de test ‘Hoe is mijn eetgedrag?’ kun je bepalen of je prikkelbaar bent voor, bijvoorbeeld indrukken op de tv of als je langs de winkel loopt. In het Flinndal Gezond Gewicht Stappenplan die je gratis ontvangt bij een van de pakketten kun je de test doen. Wij geven je ook handige tips die je helpen om te gaan met moeilijke situaties. Wat voor eter ben jij?


Wie ben ik?
anna_profiel_0f2d3a9f.jpgMijn naam is Anna Visser en ik werk vanaf 2009 op de Servicedesk van Flinndal. In 2013 ben ik opgeleid tot voedingsdeskundige en dat bevalt me uitstekend! Ik vind het leuk om mijn ervaring op de Servicedesk en mijn kennis over voeding te combineren, om onze klanten zo professioneel en volledig mogelijk te adviseren.

Experimenteren met gezonde ingrediënten en iets bijzonders maken van restjes in de koelkast zijn een echte passie geworden.
Dus: gezonde eettips nodig? Ik help je graag! voedingsdeskundige@flinndal.nl.


Lees ook:

Als je een emotie-eter bent eet je niet omdat je de behoefte hebt om te eten maar om je beter te voelen. Hoe herken je een (vr)eetbui? Lees meer

Vitamine B zorgen voor de energieproductie. Tijdens het afslanken is het dus lekker om voor een verantwoord en energiek tussendoortje te kiezen zoals de Flinndal energiegrepen met vitamine B. Lees meer

Neem jij jezelf ook aan het eind van elk jaar weer voor om nu toch echt te beginnen met sporten en vooral ook te stoppen met snoepen en snacken en wellicht ook een glaasje minder te drinken? Lees meer

Geef een reactie op: Gevoelens die aanzetten tot eten

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.