Nieuw: Chiazaad


Acaibes

Ken je de kleine en gespikkelde zaadjes in de kleuren bruin, grijs-zwart en wit die een beetje lijken op maanzaad? Deze zaadjes worden chiazaad genoemd. Doordat chiazaad veel goede voedingsstoffen bevat, valt het onder de categorie superfood. Welke voedingsstoffen vind je in deze zaadjes en hoe gebruik je ze in de keuken? Wij leggen het voor je uit.


Waar komt chiazaad vandaan?

Chiazaad zijn kleine zaadjes afkomstig van de Zuid-Amerikaanse Plant Salvia Hispanica. Dit is een Mexicaans familielid van de muntplant, die vooral in Zuid-Mexico en Guatemala groeit.


De plant is officieel een kruid, wordt ongeveer 1 meter hoog en heeft paarse bloemen. In deze bloemen zitten de zaadjes die van nature tal van voedingsstoffen en fytonutriënten (dit zijn gezondheidsbevorderende stofjes uit planten) bevatten.


Wist je dat?

Het woord ‘chia’ afkomstig is uit een oude Mexicaanse taal en letterlijk ‘vettig’ betekent?


Welke voedingsstoffen vind je in chiazaad?

Chiazaad bevat veel van het essentiële omega 3 vetzuur ALA, namelijk 18,5 gram per 100 gram. Daarnaast is het rijk aan vitamine B1, B3 en E en de mineralen fosfor, calcium, magnesium en koper. Bovendien is chiazaad ook een goede bron voor eiwitten en vezels. Doordat chiazaad veel vezels en eiwit bevat, wordt het langzaam verteerd door de darmen, wat bijdraagt aan een verzadigd gevoel. Wel is het belangrijk om voldoende water te drinken, zodat de darmen de vezels goed kunnen verwerken.


Chiazaad en water

Chiazaad zet uit als het in contact komt met een vloeistof zoals water of melk. Wanneer je de zaadjes ongeveer een kwartier laat weken, zal je zien dat het een beetje geleiachtig wordt. Deze gelei kan je door je smoothie doen of toevoegen aan yoghurt of havermoutpap. Ook zijn de zaden makkelijker te verteren wanneer je ze eerst laat weken. Om zaden zit namelijk altijd een laagje, ook wel enzymen genoemd, die door het weken oplossen. Mocht je snel last hebben van je darmen, dan kun je chiazaad het beste eerst even weken voor gebruik.

Uiteraard kun je chiazaad ook rauw eten. Doordat ze een neutrale smaak hebben, zijn ze eigenlijk overal mee te combineren. Je kunt de zaadjes aan een smoothie toevoegen, door de yoghurt roeren of over een rijstwafel met zalm of avocado strooien. Hieronder vind je een recept voor een smoothie met chiazaad.


Recept: Smoothie met chiazaad

Ingrediënten voor 1 smoothie

  • 1 avocado eetrijp
  • 1 halve banaan
  • 1 eetlepel chiazaad
  • 1 duim gember
  • Water of melk

Het hele superfoods assortiment bestaat uit onbewerkte, biologische pure voedingsmiddelen uit granen, planten, algen, zaden, bessen, vruchten of groenten. Vrij van pesticides, chemicaliën, vul-, kleur-, smaak- & bewaarstoffen of enig ander synthetisch of niet natuurlijk additief.



Lees ook:

Ben jij al bekend met de açaibes? Het is een klein, donkerblauw besje dat smaakt naar een combinatie van bosbes, noten én chocolade. Lees alles over deze populaire bes en probeer onze ontbijt smoothie. Lees meer

Ooit wel eens van guarana gehoord? Het is een bes met hoge concentraties cafeïne waardoor het goed is voor de energiehuishouding. Dit superfood is sinds kort verkrijgbaar bij Flinndal. Lees alles over deze smaakmaker. Lees meer

Green Mix poeder is een combinatie van vier verschillende superfoods: chlorella, spirulina, tarwegras en gerstegras. Lees alles over deze krachtige groene mix en maak zelf een lekkere shake of tzatziki met deze mix. Lees meer

Geef een reactie op: Nieuw: Chiazaad

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.