Verveling is net zo stressvol als drukte


Gezond_leven

Verveling is menselijk. Maar wat als je je met regelmaat stierlijk verveelt op je werk? Je kunt dan een bore-out krijgen, die gepaard gaat met dezelfde verschijnselen als een burn-out: hoofdpijn, neerslachtigheid en vermoeidheid. gezondNU vertelt je wat de symptomen zijn van een bore-out en hoe je het herkent, voorkomt en verhelpt.


Burn-out, overspannen of bore-out?

Van hard werken word je moe. Van nietsdoen op je werk word je gek genoeg ook heel erg moe. Na een dag vervelen kun je niets anders doen dan thuiskomen en langs suffe tv-programma’s zappen. Klassiek geval van een bore-out …

Een burn-out ontstaat door een te hoge werkdruk, bij een bore-out is precies het omgekeerde aan de hand. Er is te weinig werk, je durft niet te vragen om meer werk of je wordt overgeslagen in het verdelen van werk. Ben je wel nuttig, goed genoeg en word je wel gezien? Het zijn stressvolle vragen die op termijn kunnen zorgen voor problemen. Een dag geen motivatie hebben of net wat te weinig te doen hebben, is niet erg. Pas als dit te vaak voorkomt is er meer aan de hand. En nee, dit geldt niet alleen voor mensen met een kantoorbaan; een bore-out komt in alle bedrijfstakken voor.


Symptomen bore-out

Symptomen van een bore-out zijn nagenoeg gelijk met die van een burn-out:

  • Hoofdpijn
  • Vermoeidheid
  • Steken inde hartstreek
  • Spier- of gewrichtspijn
  • Lusteloosheid, je krijgt weinig uit handen
  • Slaapproblemen: onrustig slapen, moeilijk inslapen, (te) vroeg wakker worden
  • Frustratie, al bij de kleinste dingen
  • Een laag zelfbeeld hebben
  • Verminderde of juist verhoogde eetlust


Tips om een bore-out te voorkomen

  • Blijf om werk vragen en wees open over je verveling. Wanneer je bezig bent en blijft, heb je het gevoel dat je nuttig bent. Zelfs bij werk dat je minder interessant vindt.
  • Vertel je leidinggevende eerlijk hoe je je voelt. Jullie hebben er beiden geen baat bij wanneer je te weinig doet of ziek wordt. De kans dat hij je openheid op prijs stelt is groot.
  • Scheid werk en privé. Beperk de tijd die je steekt in persoonlijke dingen tot je lunchpauze.

Tips om van je bore-out af te komen

  • Doe dingen waar je blij van wordt: lezen, uitgaan, sporten
  • Zorg dat je naast je werk voldoende ontspant en geniet van je vrije tijd.
  • Blijf leren: elke keer als je iets nieuws leert, word je geprikkeld daarmee aan de slag te gaan.
  • Zoek naar nieuwe uitdagingen door te vragen om overplaatsing naar een andere afdeling of andere werkgever. 

Meer lezen? Kijk op www.gezondnu.nl

blog_afbeeldingen_gn_6ed6e4bf.jpg




Lees ook:

Wil je kans maken op een half jaar lang gratis bites? We mogen twee keer een half jaar de BitesWeLove box weggeven. Wat je hiervoor moet doen? Ga naar de website www.biteswelove.nl en schrijf je in voor de nieuwsbrief. Lees meer

Of een salade ook echt gezond is, hangt vooral af van de ingrediënten die je toevoegt. Wil je een salade met weinig calorieën? Lees dan snel verder voor onze tips. Lees meer

In 2016 schuift onze voedingsdeskundige Inge Hendriks, net als in 2015, aan bij het programma Myrna Plus op RTL4 om te vertellen over voeding en gezondheid. Myrna Plus is vanaf 1 oktober te zien op RTL4 om 15:30. Lees meer

Geef een reactie op: Verveling is net zo stressvol als drukte

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.