Biertje na het sporten? Toch niet zo’n goed idee


Bier

Het is voor velen een heerlijke beloning; een koud biertje na bijvoorbeeld het wielrennen, hardlopen of voetballen. Helaas kleven er aan het drinken van een koude rakker wel wat nadelen. Waarom is een biertje na het sporten geen goed idee?


Bier heeft een vochtafdrijvend effect

Tijdens een fanatieke work-out verlies je veel vocht door bijvoorbeeld het zweten. Belangrijk om dit na het sporten weer aan te vullen. Bier is dan niet zo’n goed idee, omdat het vocht afdrijft. Je verliest met het drinken van alcohol dus meer vocht dan dat het opneemt en zo kan je lichaam de vochtbalans niet meteen herstellen. Kies daarom ook eerst voor wat water en trakteer jezelf later op een (alcoholvrij) biertje.


Herstel duurt langer

Na het sporten, heeft je lichaam tijd nodig om het melkzuur wat vrij is gekomen weer af te breken. Dit gebeurt in de lever. Alcohol wordt ook afgebroken in de lever. Je lichaam kan niet beide stoffen tegelijk afbreken en kiest dan voor hetgeen met de hoogste prioriteit. In dit geval is dat alcohol. Het melkzuur zal zich hiervoor ophopen in de spieren en veroorzaakt later spierpijn. Het drinken van alcohol na het sporten kan er dus voor zorgen dat je meer last hebt van spierpijn en dat je minder snel weer optimaal kunt presteren.


Alcohol komt harder binnen

Na het sporten is je maag leeg waardoor de alcohol uit het biertje extra snel in je bloed wordt opgenomen. Hierdoor komen de bekende bijwerkingen van alcohol harder binnen. Neem dan na het sporten ook eerst wat te eten, drink voldoende water en kies eventueel later nog voor het biertje.


Bier bevat calorieën

Sporten kan verschillende doelen hebben zoals het verhogen van de conditie, werken aan het versterken van je spieren en/of afvallen. Een glas bier van 250 ml bevat gemiddeld 110 kcal. Een of meerdere glaasjes kunnen dan al het behaalde resultaat van het sporten tenietdoen. Wil je gaan voor een gezonde keuze na het sporten, dan is water de beste optie.


Advies van het Voedingscentrum

Het Voedingscentrum adviseert om helemaal geen alcohol te drinken. Als je wel alcohol wilt drinken, dan adviseren zij om niet meer dan 1 glas per dag te drinken. Dit advies geldt voor mannen en vrouwen. Kortom, sport en geniet met mate(n).



Lees ook:

Sporten als goed voornemen, je hoort het vaak. Maar heb je wel eens van deze sporten gehoord? Ga origineel sportief het nieuwe jaar in met deze sporttips. Lees meer

Koffie als positieve invloed op sportprestaties. Het is wellicht niet het eerste waar je aan denkt. Lees hier meer over de positieve invloed van koffie. Lees meer

Voorkom overbelaste spieren of blessures tijdens het sporten. Lees hier vijf tips wat je kunt doen om blessures tijdens het sporten kunt voorkomen. Lees meer

Geef een reactie op: Biertje na het sporten? Toch niet zo’n goed idee

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.