Waarom bekkenbodemoefeningen kunnen helpen bij urineverlies


Maag

Verlies jij af en toe wat druppeltjes urine bij bijvoorbeeld hoesten, niezen, lachen, bukken, rennen of springen? Dan hoor je bij een grote groep vrouwen die hier last van heeft. Erg vervelend, want het kan je dagelijks leven enorm beïnvloeden en veel mensen krijgen hier op den duur last van. Gelukkig kun je met bekkenbodemoefeningen weer de controle terug krijgen over je blaas.


In dit blog lees je meer over urineverlies en hoe bekkenbodemoefeningen kunnen helpen.


Hoe ontstaat urineverlies?

Normaal gesproken voelen we aandrang om te plassen als onze blaas vol is. Bij inspannings- of stressincontinentie, zoals bij lachen, niezen of springen, komt er druk in de buik en ook op de bekkenbodem. Gevolg is dat je een beetje urine verliest, meestal in de vorm van druppeltjes.

Er zijn nog 2 vormen van urineverlies, namelijk de aandrangincontinentie en een combinatie van de inspannings- of stressincontinentie en aandrangincontinentie. Hier zullen we in dit artikel niet inhoudelijk op in gaan.


Veelvoorkomende klacht bij vrouwen

Urineverlies bij inspannings- of stressincontinentie komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Dit komt doordat mannen een aparte kringspier hebben die de plasbuis afsluit, net zoals bij de anus. Vrouwen hebben deze kringspier niet en bij hen wordt de blaas alleen afgesloten door spieren in de bekkenbodem. Deze kunnen na bijvoorbeeld een bevalling verslappen of uitrekken. Na de overgang kan dit erger worden, omdat door hormoonveranderingen het steunweefsel rond de blaas afneemt. Hoe ouder je wordt, hoe groter de kans op blaasproblemen.

Bij mannen kan er ook sprake zijn van urineverlies. Zij ervaren dit als langdurig nadruppelen na het plassen. Dit is vaak een teken dat er iets met de prostaat aan de hand is.

Meer informatie over de prostaat lees je hier.


Doorbreek het taboe

Helaas zoeken anno 2017 nog steeds te weinig mensen hulp bij de huisarts vanwege schaamte. Zonde, want met bijvoorbeeld bekkenbodemoefeningen is het probleem vaak goed op te lossen. Hoe vind je deze spieren? De bekkenbodemspieren zijn de spieren die je gebruikt wanneer je het plassen even onderbreekt. Ook kun je net doen alsof je iets met je vagina vasthoudt. Dit kan op elk moment van de dag. Terwijl je zit, ligt of staat.

Door het trainen van de bekkenbodemspieren kun jij weer controle krijgen over het ongewilde urineverlies. Je kunt zelf thuis aan de slag gaan door oefeningen te doen (je kunt voorbeelden vinden op het internet), maar er bestaan ook gespecialiseerde bekkenfysiotherapeuten die met jou aan de slag gaan.




Lees ook:

Elke vrouw maakt het mee. De overgang. De menstruatie blijft uit. Dit proces is bij iedere vrouw anders. De meeste vrouwen ervaren geestelijke en lichamelijke veranderingen. Lees meer

Elke vrouw moet er een keer aan geloven… de overgang. De één heeft daarbij meer last van ongemakken dan de ander. Gelukkig kun je veel doen om deze tegen te gaan. Lees meer

Gebruik leuke apps voor gezonde voeding, voldoende beweging of een gezond gewicht. We geven een top vijf van gezonde en leuke gratis apps. Lees meer

Geef een reactie op: Waarom bekkenbodemoefeningen kunnen helpen bij urineverlies

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.