Afvallen zonder jojo-effect. Hoe kan dat?

Gezond Gewicht zonder jojo

Je werkt er hard voor om af te vallen en bent dan heel trots en opgelucht als je eindelijk je doel hebt bereikt. Maar na een maand of twee merk je dat je broek toch net weer iets strakker zit dan de maand ervoor. Sterker nog, het zit strakker dan voor je begon met diëten. De verloren kilo’s waar je zo hard voor gewerkt hebt zitten er weer aan, met nog een of twee meer dan aan het begin.

Dit is het jojo-effect. Het jojo-effect is een bekend fenomeen onder afvallers. Wat is het precies en hoe kun je ervoor zorgen dat de kilo’s die er na al het harde werk af zijn, eraf blijven?

Als we eens kijken naar wat het jojo-effect inhoudt zullen we zien dat het eigenlijk heel natuurlijk is. Ons lichaam doet precies waar het voor gemaakt is!

Wat is het jojo-effect?
In de oertijd waren we afhankelijk van wat de natuur ons bood. In de lente en zomer was er natuurlijk een overvloed aan groente, fruit, noten en zaden. Er liepen daarnaast verschillende diersoorten rond waarop gejaagd werd. In de winter was dit echter een ander verhaal en waren veel voedingsstoffen schaars. Deze periode van schaarste eiste dat ons lichaam zich ging voorbereiden op minder voedingsstoffen. Dit betekende dat er gedurende de zomer en herfst reserves opgeslagen werden. Deze konden later verbrand worden als er minder voeding beschikbaar was. De reserves werden in de vorm van vet opgeslagen en zorgden ervoor dat we de winter konden overleven.

Het klinkt wellicht gek, maar van te weinig eten kom je aan.

In onze huidige situatie is dit eigenlijk precies hetzelfde. Ons lichaam is geprogrammeerd om vet op te slaan als er een periode van schaarste komt. Dit gebeurt zodat we voldoende energie hebben om te kunnen functioneren (en onze organen essentiële taken uit kunnen voeren). Je kunt je voorstellen dat het volgen van een dieet waarbij het aantal calorieën die je binnenkrijgt veel lager is dan normaal, door het lichaam wordt herkend als een periode van schaarste. Na het dieet, als je weer normaal gaat eten, reageert het lichaam hierop door reserves op te slaan voor de volgende periode van schaarste. Je komt dus aan.

gezond afvallen beste tips

Hoe jojo-effect voorkomen?
Door het voedingspatroon blijvend aan te passen raakt het lichaam gewend aan het feit dat er altijd voldoende voedingsstoffen binnenkomen. Creëer regelmaat en eet iedere dag zoveel mogelijk rond dezelfde tijd. Eet als je het fijn vindt wat meer kleine maaltijden op een dag in plaats van drie grotere maaltijden. Eet veel  groente en fruit (varieer!) en drink voldoende water. Als je vlees of vis eet, kies dan voor magere vlees- en vissoorten.

WeegschaalIn tegenstelling tot wat velen zeggen zijn koolhydraten niet slecht, mits je de juiste koolhydraten kiest. Kies dus voornamelijk producten als volkorenpastavolkorenbrood, zilvervliesrijst, quinoa of aardappels in plaats van wit brood, witte rijst en witte pasta. Ook hier kun je lekker veel variëren zodat het niet saai wordt. Zorg ervoor dat het grootste gedeelte van je bord bij de maaltijd uit groente bestaat. Zo krijg je veel vezels binnen die voor verzadiging zorgen. Je krijgt hierdoor minder snel trek tussendoor.

Door je voedings- en bewegingspatroon blijvend aan te passen kun je ook je gewicht blijvend aanpassen!


Lees ook:

Wat zijn koolhydraten en waarom heb je ze nodig? Je hoort er veel over, vooral als je wilt afvallen. Maar waar zitten ze in en welke functie hebben ze? Lees meer

Dieetpsycholoog Heleen Ligtelijn legt in gezondNU 8 uit waarom die ruzie tussen onszelf en de weegschaal zo hoog oploopt. Lees meer

Er is onderzoek gedaan naar de relatie tussen ADHD en overgewicht. Lopen volwassenen die tijdens hun jeugd ADHD hadden een groter risico op ADHD. Lees meer

Geef een reactie op: Afvallen zonder jojo-effect. Hoe kan dat?

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.