Rauwe of gekookte groenten, wat is beter?

blog_groenten.jpg


Groente, moet je het rauw eten of kun je het beter koken? Wanneer gaan er voedingsstoffen verloren en op welke manieren zijn groenten nog meer te bereiden?


Waarom groenten koken?

De meeste groenten zijn rauw te eten, op een paar uitzonderingen na. Aardappelen, aubergines en peulvruchten (bonen) kun je bijvoorbeeld niet rauw eten. Ze bevatten hele kleine hoeveelheden giftige stofjes die geneutraliseerd worden als je ze kookt.

Waarom dan groenten koken als je ze ook rauw kunt eten? Dat heeft alles te maken met het verteringssysteem. Ons lichaam kan groenten beter verteren als ze gekookt zijn. Ook kan je lichaam dan meer, en beter, voedingsstoffen uit groenten opnemen, omdat koken de harde celwand van groenten breekt.

Ook is het verteringssysteem in ons lichaam is soms niet in staat om alle enzymen uit rauwe groenten te verteren waardoor we niet alle voedingsstoffen goed opnemen.


Spinazie en tomaten koken is gezond

Voor sommige groenten geldt dat het zelfs beter is om ze te koken, zoals bij spinazie en tomaten. Spinazie koken is gezonder want het lichaam neemt dan meer calcium, ijzer en magnesium op. Ook zijn licht gekookte tomaten gezonder dan rauwe tomaten. Door verhitting worden de celwanden in tomaten afgebroken en komt er meer lycopeen vrij dat beter door het lichaam wordt opgenomen. Lycopeen is een stofje dat groenten en fruit zoals de tomaat een rode kleur geeft. Het is een sterke antioxidant die het lichaam beschermt tegen schadelijke stoffen van buitenaf.

Paprika, bietjes, ui en broccoli kun je overigens weer beter rauw eten, omdat ze dan de meeste voedingsstoffen bevatten.


Wanneer gaan er voedingsstoffen verloren?

Ongeveer 10 tot 40% van de voedingsstoffen gaan verloren wanneer je groenten in water kookt. Hoe langer je ze kookt hoe meer voedingsstoffen er verdwijnen. Vooral hittegevoelige vitaminen als vitamine B1, foliumzuur en vitamine C gaan verloren. Zorg daarom dat de groenten beetgaar zijn. Op die manier weet je zeker dat de meeste voedingsstoffen behouden blijven. Als je enkel rauwe groenten eet, kun je een tekort krijgen aan ijzer, calcium en vitamine B2. Afwisselen is dus het sleutelwoord.


Een keer wat anders proberen?

Er zijn veel mogelijkheden om eten op een gezonde manier te bereiden, maar ze zijn niet allemaal even bekend. Bijvoorbeeld roerbakken, waarbij in een hete pan het eten dichtschroeit waardoor de voedingsstoffen goed bewaard blijven. Of stomen. Deze methode zorgt dat veel vitaminen behouden blijven en dat de smaak en structuur van de groenten goed blijft. Verder kun je ook altijd kiezen voor grillen of voeding bereiden in de oven of slowcooker. Welke methode heeft jouw voorkeur?



Lees ook:

Iedereen is dol op een patatje op zijn tijd. Tegenwoordig zie je steeds meer recepten die nét iets anders zijn dan de gefrituurde aardappelfrieten die je gewend bent.In dit blog vind je drie recepten. Lees meer

Tijdens vakanties buitenshuis krijg je niet altijd voldoende vitaminen binnen. Lees meer

Zeewier is vooral bekend van sushi. Mensen in Japan zijn er dol op en gebruiken het ook in andere gerechten. Langzaamaan wint zeewier ook steeds meer terrein in de keukens van Nederlanders. Een goede zaak, want zeewier zit boordevol gezonde voedingsstoffen. Lees meer

Geef een reactie op: Rauwe of gekookte groenten, wat is beter?

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.