Zo krijg je ongemerkt teveel zout binnen


Zout

Zout is een smaakmaker en wordt daarom in veel producten gebruikt. Vaak voeg je zelf tijdens het koken of op tafel ook nog wat zout toe aan een gerecht om het wat meer smaak te geven. Zo krijgen we ongemerkt dagelijks teveel zout binnen. De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid is 6 gram zout per dag. Vrouwen krijgen gemiddeld 7,5 gram zout per dag binnen en mannen zelfs 10 gram per dag.

Welke producten zijn de boosdoeners en hoe kun je je zoutinname beperken?


Producten die veel zout bevatten

Zout zit in veel producten zoals snacks, brood, kaas en vleeswaren. Zonder dat je het merkt, krijg je hierdoor dagelijks veel zout binnen. Hieronder vind je aantal productgroepen die veel zout bevatten. Door producten uit deze productgroepen niet of met mate te eten, beperk je de zoutinname.


1. Kant - en klaarmaaltijden

Het komt vast niet als een verassing dat kant-en-klaarmaaltijden veel zout bevatten. Het zout dient niet alleen als smaakmaker, maar ook om het product langer houdbaar te maken. Pizza uit de diepvries bevat vaak al ruim 6 gram zout. Ook een simpele pizza Margarita. Met één pizza zit je dus al aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid zout.

Ook voor andere kant-en-klaarmaaltijden zoals lasagne en stamppotjes geldt dat er veel zout in zit. Om zout in producten te beperken is het belangrijk om te kiezen voor verse producten en de kant-en-klaarmaaltijden te laten staan. Kies voor verse groenten of groente uit de diepvries die onbewerkt zijn (dus geen spinazie à la crème of groenten uit pot en blik). Maak hiermee zelf pastasaus, pizza of een groenteschotel. Zo weet je precies hoeveel zout er in zit en heb je een maaltijd die precies is zoals jij het lekker vindt.


2. Snacks

In snacks zoals bitterballen, frikandellen, zoute noten of chips zit veel zout. Als alternatief voor deze producten kun je kiezen voor een gezonde snack zoals een handje ongezouten noten (bijvoorbeeld walnoten of cashewnoten). Het advies van de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum is om dagelijks ten minste 15 gram ongezouten noten per dag te eten, vanwege de gezonde vetten en voedingsstoffen in noten. Een gezonde keuze dus!


3. Jus en sauzen

Sauzen en jus zijn vaak bedoeld als smaakmaker en bevatten hierdoor veel zout. Mosterd bevat bijvoorbeeld 3,4 gram zout per 100 gram, ketchup ongeveer 1,6 gram zout per 100 gram en curry ongeveer 1,7 gram zout per 100 gram. In mayonaise zit wat minder zout, namelijk ongeveer 0,7 gram zout per 100 gram.

Een gezonde keuze is het zelf maken van sauzen. Zo heb je zelf in de hand hoeveel zout je aan de saus toevoegt. Ook kun je er voor kiezen om zout te vervangen voor andere smaakmakers zoals bieslook, peterselie of oregano. Op de website van het Voedingscentrum vind je tips over hoe je kruiden in de keuken kunt gebruiken en bij welke gerechten ze lekker zijn.

Naar de tips >>


4. Broodbeleg

Via broodbeleg krijgen we ook veel zout binnen, omdat we het bijna dagelijks eten en zo onopgemerkt per plakje wat zout binnen krijgen. Rookvlees, salami en bacon bijvoorbeeld, maar ook kaas is zout. Een plakje kaas bevat al snel een halve gram zout. Probeer zo veel mogelijk te variëren en ook te kiezen voor broodbeleg met minder zout zoals komijnekaas, geitenkaas of kipfilet.


5. Soep

In soepen uit pakjes en blikken en bouillons zit veel zout. Maak zelf verse soep van groenten zonder bouillonblokjes te gebruiken (of maximaal de helft van de aangegeven benodigde hoeveelheid). Deze blokjes bevatten redelijk veel zout. Je kunt natuurlijk ook zelf bouillon maken en dit toevoegen aan de soep.


Test hoeveel zout jij dagelijks binnenkrijgt

Om ons bewust te maken van onze zoutinname heeft de Nierstichting een Zoutmeter ontwikkeld. Hiermee kun je invullen welke producten je voornamelijk eet en kun je zien hoeveel zout je ongeveer binnenkrijgt. 

Start de test >>


Zout beperken

Het meeste zout dat we binnenkrijgen komt van zout dat toegevoegd wordt door fabrikanten. Gelukkig letten zij tegenwoordig steeds meer op het zoutgehalte en wordt er steeds minder zout toegevoegd aan de producten. Toch is het goed om zelf ook op je zoutgehalte te letten. Op het etiket herken je zout aan de naam zout of natrium, waarbij geldt dat 2,5 gram zout gelijk staat aan 1 gram natrium. Wil je testen of jij een etiket goed kunt lezen? Doe dan deze test op het voedingscentrum:

Start de test >>

Belangrijk is om zo veel mogelijk voor verse producten te kiezen en zo min mogelijk uit pakjes en zakjes te koken. Probeer ook eens andere smaakmakers zoals ui, knoflook, bieslook of peper.



Lees ook:

Groenten leveren weinig calorieën en bevatten veel voedingsstoffen zoals vezels, vitaminen en mineralen. In ons blog vind je vijf typische herfstgroenten en leggen we uit waarom ze zo gezond zijn. Lees meer

Er zijn verschillende fruitsoorten die eiwitten bevatten. Welke zijn dit en kan fruit gerekend worden tot eiwitrijk voedsel? Lees meer

Wanneer je gaat koken, kan je een keuze maken uit een tal van verschillende bereidingsmethodes. Maar wist je dat de manier van bereiden bepalend is voor de hoeveelheid voedingsstoffen die uiteindelijk over blijven? Lees meer

Geef een reactie op: Zo krijg je ongemerkt teveel zout binnen

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.