Wat zijn verborgen koolhydraten?


verborgen koolhydraten.jpg


Bij een gezond en gevarieerd eetpatroon horen net als groenten en fruit ook koolhydraten. Onder andere brood, aardappelen en zilvervliesrijst zitten boordevol goede vezels en zijn een belangrijke energiebron voor ons lichaam. Maar er zijn ook producten met koolhydraten die minder gezond zijn. Welke koolhydraten zijn dit en hoe herken je deze verborgen koolhydraten?


Koolhydraten als energiebron

Bij alles wat we doen hebben we energie nodig. Bij sporten en werken, maar ook bij denken, slapen en zelfs bij het herstellen van een wondje. We hebben brandstof nodig om deze energie te kunnen leveren. Deze energie haalt ons lichaam onder andere uit koolhydraten.

Eet je meer koolhydraten dan het lichaam nodig heeft, dan wordt het teveel opgeslagen als lichaamsvet.


Twee soorten koolhydraten

E zijn twee soorten koolhydraten: de verteerbare koolhydraten en onverteerbare koolhydraten:

1. Onverteerbare koolhydraten

De onverteerbare koolhydraten behoren tot de groep voedingsvezels. Zoals de naam al zegt, kan ons lichaam deze stoffen in onze spijsvertering niet of nauwelijks afbreken. Ze bevatten vaak meer vezels dan andere koolhydraten en maken geen glucose (suiker) aan. Hierdoor blijft je bloedsuikerspiegel beter in balans.

De onverteerbare koolhydraten vind je vooral in brood, graanproducten (zoals rijst en pasta), peulvruchten en noten. Deze producten zitten ook bomvol vitaminen en mineralen en zijn mede hierdoor erg gezond. Het is daarom niet verstandig om deze producten uit je dagelijkse dieet te verbannen. Wel is het verstandig om niet te veel van deze koolhydraten te eten, omdat het anders als vet wordt opgeslagen. Kies ook het liefst voor de volkoren variant van brood en pasta, want dat is het gezondst.

2. Verteerbare koolhydraten

De verteerbare koolhydraten worden snel door het lichaam opgenomen en omgezet in glucose (suiker). Hierdoor kunnen ze zorgen voor een schommeling in de bloedsuikerspiegel, wat ervoor kan zorgen dat je sneller weer trekt hebt. Een teveel aan verteerbare koolhydraten wordt in je lichaam omgezet in vet.

Verteerbare koolhydraten vind je vooral in vruchtensappen en producten met suikers zoals snoep en frisdrank. Deze koolhydraten kun je dus prima laten staan als je wat kilo’s wilt verliezen of wilt letten op de inname van koolhydraten.


Verborgen koolhydraten

Wil je graag letten op de inname van de verteerbare koolhydraten? Dan is het verstandig om goed te kijken naar de etiketten van producten. Veel fabrikanten gebruiken andere namen voor verteerbare koolhydraten zoals glucose-siroop, glucose-fructose siroop, galactose, maltose, sucrose of lactose. Hierdoor denk je dat je gezond bezig bent, maar krijg je onopgemerkt toch koolhydraten binnen. Probeer daarom zoveel mogelijk verse ingrediënten te gebruiken in de keuken.



Lees ook:

Wat zijn koolhydraten en waarom heb je ze nodig? Je hoort er veel over, vooral als je wilt afvallen. Maar waar zitten ze in en welke functie hebben ze? Lees meer

Pasta is gemakkelijk klaar te maken en het smaakt heerlijk. Maar hoe gezond is het precies? Lees meer

Het zomerseizoen komt er weer aan en dat betekent korte broeken, t-shirts en badkleding. Voor veel mensen is de lente dan ook de tijd van het jaar om te starten met afvallen om zo slank en fit de zomer in te gaan! Lees meer

Geef een reactie op: Wat zijn verborgen koolhydraten?

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.