Wat zegt de kleur over de groente?


Minder rimpels

Groenten zijn er in verschillende kleuren en dat is niet zonder reden. Het staat niet alleen heel gezellig op je bord, maar ze duiden ook op de aanwezigheid van bepaalde voedingsstoffen. Daarom is het advies om veel verschillende kleuren op je bord te scheppen, om zo te profiteren van al het goede wat groente ons biedt. Wat vertelt de kleur je precies?


Fytochemicaliën

De kleur in groenten (en fruit) ontstaan door fytochemicaliën. Fyto wil zeggen dat het van een plant afkomstig is. Letterlijk vertaald zijn het dus chemicaliën afkomstig van planten. Er zijn veel verschillende planten en daardoor ook wel honderdduizenden verschillende fotochemicaliën te onderscheiden. Elk met hun eigen positieve effect op onze gezondheid. Zo bevatten veel fytochemicaliën antioxidanten.


Wat is een antioxidant?

Het woord antioxidant betekent letterlijk ‘tegen oxidatie’. Oxidatie is een chemisch proces onder invloed van zuurstof. Zo wordt een appel bruin als je deze doorsnijdt. Dat is de invloed van zuurstof. In ons lichaam heeft zuurstof ook invloed. Bij het verbranden van voedingsstoffen zoals koolhydraten en eiwitten (stofwisseling) wordt zuurstof verbruikt. Hierdoor ontstaan vrije radicalen. Het is niet erg om wat vrije radicalen in je lichaam te hebben, maar in een grote hoeveelheid kunnen ze wel schadelijk zijn. Antioxidanten, zoals vitamine C, ruimen de vrije radicalen op en beschermen de lichaamscellen.


Felle kleuren nodigen uit om te eten

Dat de natuur slim is, is niet nieuws. De kleuren van groenten (en fruit) hebben daarom effect op ons zogeheten limbisch systeem in de hersenen. Het deel waar de stemmingen en gevoelens zijn opgeslagen. Felle kleuren zorgen vaak voor een vrolijke stemming en nodigen daarom ook uit om te eten. Kortom, gekleurde groenten bevatten veel antioxidanten. Welke kleur een groente heeft, hangt af van welke antioxidanten ze bevatten.


Groen

In groene groenten zit de kleurstof chlorfyl, ook wel bladgroen genoemd. De naam komt van het Griekse woord voor groen; chloros. Chlorofyl werkt voor je lichaam beschermend, omdat het een soort laagje in je darmen vormt. Ook heeft het een positieve invloed op het zuurstofgehalte in het bloed en zou het mogelijk het immuunsysteem ondersteunen.


Geel

Gele groenten zoals gele paprika bevatten veel bètacaroteen en andere carotenoïden. Maïs is daarnaast een goede bron van luteïne. Allemaal stoffen die goed zijn voor de ogen.


Oranje

Van wortels wordt gezegd dat ze goed zijn voor de ogen. Hoe zit dat? Oranje voedingsmiddelen zitten vol met carotenoïden, waaronder bètacaroteen. Dat wordt in het lichaam omgezet in vitamine A, een belangrijke voedingsstof voor de ogen. Dus daar komt dit verhaal vandaan. Daarnaast is vitamine A ook goed voor de weerstand en botstevigheid.


Rood

Rode voedingsmiddelen bevatten lycopeen. Dit is een antioxidant die de vrije radicalen in het lichaam bestrijden.


Blauw en paars

Denk bijvoorbeeld aan bietjes of rode kool. In deze groenten zitten anthocyanen (kleurstoffen) die werken als krachtige antioxidanten, die de vrije radicalen in het lichaam bestrijden. Ook zijn anthocyanen belangrijk voor een goede conditie van de hersenen, vooral het cognitieve vermogen.


Wit

Wit is officieel geen kleur, maar er zijn toch een aantal groenten die onder deze noemer vallen. Bijvoorbeeld de ui, knoflook, bloemkool, prei, champignons of pastinaak. Het wit duidt op de aanwezigheid van allicine. Dit is een natuurlijk antibioticum dat de bloeddruk verlaagt.


Meer groenten eten?

Groenten zijn altijd een goed idee om te eten. Ze bevat veel goede voedingsstoffen en weinig calorieën. Wil je vaker groenten op het menu zetten? Bekijk dan onze 7 tips.


Lees ook:

Een gezond voedingspatroon met veel fruit, groenten en vis lijkt er voor te zorgen dat vrouwen minder rimpels in het gezicht ontwikkelen. Hoe werkt de invloed van gezonde voeding op het tegengaan van rimpels? Lees meer

Groenten zitten vol met verschillende voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen, waarvan een aantal ook als antioxidant actief zijn in het lichaam. Wat zijn antioxidanten, waarom zijn ze belangrijk en in welke 10 groenten vind je de meeste antioxidanten? Lees meer

Glutenvrij, koolhydraatarm en detoxen – dat waren de voedingstrends van 2016. Waren het hypes of blijvertjes? gezondNU zet de eettrends van 2017 op een rij. Lees meer

Geef een reactie op: Wat zegt de kleur over de groente?

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.