Waarom vezels eten?


vezels.jpg


Vezels zijn belangrijke stoffen en zetten je maag en darmen flink aan het werk. Ze zijn nodig voor een gezonde spijsvertering en een goede darmwerking. Om dit gunstige effect te verkrijgen is het belangrijk om dagelijks voldoende vezels binnen te krijgen. Hoeveel heb je per dag nodig?


Wat zijn vezels?

Voedingsvezels heb je in verschillende soorten en maten. Het zijn stofjes die voornamelijk uit koolhydraten komen en vaak niet verteerd worden in de dunne darm. Hierdoor komen ze vrijwel onaangetast terecht in de dikke darm. En dat is precies wat je lichaam nodig heeft, want in de dikke darm doen die vezels nuttig werk.


Twee soorten voedingsvezels

Voedingsvezels kunnen we onderverdelen in twee groepen:

1. Niet-fermenteerbare vezels

Dit zijn vezels die niet door de darmen kunnen worden afgebroken. Ze werken als het ware als een spons en houden zo vocht vast waardoor ontlasting zacht blijft.

2. Fermenteerbare vezels

Vezels die wel worden afgebroken worden fermenteerbare vezels genoemd. Deze vezels werken als voeding voor de goede bacteriën in de darm.


Hoeveel voedingsvezels heb je nodig?

Vanaf zes gram per dag hebben vezels een gunstige invloed op de stoelgang, maar meer is beter, want vezels zijn van belang voor een gezonde spijsvertering. Daarom adviseert het Voedingscentrum volwassenen om 30 tot 40 gram voedingsvezels per dag binnen te krijgen. Uit onderzoek van de Gezondheidsraad blijkt dat 90% van de mensen dit niet haalt, en gemiddeld 19 gram per dag binnenkrijgt.


Eet voldoende vezels

Vezels horen bij een gezond en gevarieerd eetpatroon. Wil je voldoende vezels per dag eten? Let er dan op dat je niet te veel geraffineerde producten eet. Geraffineerde producten zijn bijvoorbeeld graanproducten zoals witte pasta, witbrood en rijst. Je herkent deze producten vaak aan hun witte kleur. Bijvoorbeeld bij witte rijst zijn de kiem en zemelen verwijderd waar net de meeste vitaminen, mineralen en vezels in zitten. Ga dus eerder voor zilvervliesrijst of volkorenpasta. Verder vind je vezels vooral in groenten, fruit, peulvruchten, zaden en noten.


Cranberry

De vezels in Flinndal Vezel Complex

Als je moeite hebt om dagelijks aan voldoende vezels te komen dan is er Flinndal Vezel Complex. Eén capsule bestaat uit twee plantaardige ingrediënten; het sterke psylliumvezel en tarwevezel. Psylliumvezel stimuleert de natuurlijke stoelgang en draagt bij aan een snellere darmpassage. Goed voor de darmwerking en een regelmatige stoelgang. Tarwevezel is een onverteerbare vezel die de natuurlijke stoelgang bevordert, ook vanaf een inname van zes gram vezel per dag.



Lees ook:

Vezels zijn er in verschillende soorten, wat doen ze en hoeveel heb je dagelijks nodig? Lees meer

Vanaf 6 gram per dag hebben vezels een gunstige invloed op de stoelgang, maar meer is beter, want vezels zijn van belang voor een gezonde spijsvertering. Welke groenten kun je eten om je vezelinname te verhogen? Lees meer

Een opgeblazen buik is vervelend. De oorzaak is meestal onschuldig waardoor je met een kleine aanpassing in je voeding- en leefstijl een opgeblazen buik kunt voorkomen. Wij geven 6 tips. Lees meer

Geef een reactie op: Waarom vezels eten?

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.