De voordelen van minder vlees eten


Minder vlees

Het is een actueel topic; het wel of niet eten van vlees. Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) roept op dat we minder vlees en andere dierlijke producten zoals melk en kaas moeten gaan eten. Dit is niet alleen belangrijk voor onze gezondheid, maar ook noodzakelijk om de doelstellingen voor het verminderen van de uitstoot van broeikaseffecten uit het klimaatakkoord van Parijs te halen.


Ben jij bereid om minder vlees te eten? Lees verder voor meer informatie over dit onderwerp.


We worden ons meer bewust van wat we eten

De laatste jaren is er een trend gaande waarbij we ons meer bewust worden van wat we eten. We willen graag zo puur mogelijk voedsel, waar zo min mogelijk onnatuurlijke stoffen aan toegevoegd zijn en waarbij het gehalte aan zout, vet en suiker laag is. Wat betreft vlees kiezen steeds meer mensen voor dierenwelzijn, omdat de laatste tijd regelmatig de misstanden uit de vleesproductie aan het licht komen. We willen dus met een goed gevoel en met oog op onze gezondheid kunnen genieten van ons voedsel.


We eten te veel vlees

Hoewel de meeste mensen weten dat het eten van te veel vlees slecht is voor de gezondheid, belastend is voor het milieu en door de massaproductie veel dieren in megastallen worden gehouden, eten we gemiddeld nog steeds 13 kilo meer vlees dan wordt geadviseerd. Als we terug in de tijd kijken at, volgens het Planbureau voor de Leefomgeving, een Nederlander in 1950 gemiddeld 17 kilo vlees per jaar. Inmiddels eten we gemiddeld 39 kilo vlees per jaar. Het dubbele dus. En dat terwijl in supermarkten steeds meer vegetarische producten te koop zijn. Waarom lukt het ons niet om minder vlees te eten?

Vleesproducten zijn tegenwoordig erg goedkoop, waardoor veel mensen het kunnen betalen om elke dag vlees te eten. Dit was vroeger anders, waardoor vlees iets bijzonders was dat je at bij speciale gelegenheden. Ook is vlees een belangrijk onderdeel van de Nederlandse cultuur waar veel mensen aan gewend zijn en dit moeilijk kunnen opgeven. Zij vinden een maaltijd zonder vlees niet compleet. Toch kun je de eiwitten uit dierlijke producten prima uit plantaardige producten halen. Zelfs als je als gezin met 2 personen besluit om 2 dagen in de week geen vlees te eten maak je al verschil. Waarom zou je dan vast blijven houden aan elke dag vlees?


25% bereid om minder vlees te eten

De ING Bank heeft recent een onderzoek uitgevoerd onder 13.000 Europese consumenten over het eten van vlees. Hieruit blijkt dat bijna een kwart van de Nederlandse consumenten verwacht over 5 jaar minder vlees te eten. Deze keuze wordt vooral beïnvloed door milieuoverwegingen, maar ook door de impact op gezondheid en dierenwelzijn. Als over 5 jaar blijkt dat deze verwachting realiteit is geworden, is er sprake van een daling van 3% per persoon.


Goede alternatieven voor dierlijke eiwitten

Het RIVM vindt dat we meer plantaardige producten moeten eten, waarbij het Voedingscentrum zich aansluit. Het Voedingscentrum geeft aan dat het belangrijk is te kiezen voor groenten, fruit, peulvruchten, ongezouten noten en zaden, duurzaam gevangen vis en sojaproducten. Producten die dus relatief veel CO2-uitstoot veroorzaken en water verbruiken zoals vlees, kaas en andere zuivelproducten adviseren zij om met mate te eten.

Hoe kun je verantwoord minder vlees eten en toch de goede eiwitten binnenkrijgen? Dit lijkt lastiger dan het is, want peulvruchten zoals linzen, kikkererwten of sojabonen bijvoorbeeld zitten boordevol eiwitten. Kook je op dit moment weinig met deze producten? Dan vind je op internet genoeg recepten die je eens kunt proberen.

Ook noten zoals amandelen, pecannoten of walnoten zijn een goede keuze en erg lekker door een warme maaltijd. Verder zal je je verbazen dat veel vleesvervangers in smaak veel overeenkomen met echt vlees. Het enige wat je hoeft te doen is het eens te proberen en te ervaren. En zoals bij elke verandering geldt, het heeft tijd nodig om te wennen aan een nieuw eetpatroon. Vind je het lastig om minder vlees te eten? Begin dan eens bij 1 vleesvrije dag en breidt dit langzaam uit tot 2, 3 of 4 vleesvrije dagen. Dan zet je al een goede stap in de juiste richting.


Andere tips

  • Als vleesvervanger kun je kip in een rijstgerecht vervangen voor tofu
  • Voor een broodje shoarma kun je kiezen voor de vegetarische schoarma
  • Er is veganistisch gehakt beschikbaar voor door een pastasaus of groentegrecht


Lees ook:

In de herfst- en wintermaanden ben je eerder vatbaar voor virussen. Een goed moment om extra aandacht te besteden aan je weerstand. Wat is een verminderde weerstand en hoe kan jij aan je weerstand werken? Lees meer

Is vitamine C nog steeds dé weerstandsvitamine en zijn er nog andere vitaminen of mineralen belangrijk? Wij geven uitleg en tips zodat jij dit nieuwe jaar goed kan beginnen. Lees meer

Van gember is wetenschappelijk bewezen dat het de spijsvertering en weerstand ondersteunt en helpt om de maag rustig te houden. Wat is gember en voor wie is dit product een uitkomst? Lees meer

Geef een reactie op: De voordelen van minder vlees eten

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

07 februari 2018 door: Pauline Hilverink
Vergeet niet te vermelden dat in veganistische producten ook toevoegingen zitten, die niet direct aan een gezonde leefstijl meewerken.
04 januari 2018 door: A.Coumans
Ik vind geen vlees eten gezond
04 januari 2018 door: Ruud Arends
Ik denk dat het heel goed is om veel minder vlees te eten, ik ben van nature `n echte vleeseter geweest, Maar je kunt zoveel andere dingen eten , wat ook fantastisch is. Ik kook graag ,dus , ik eet nog steeds vlees, maar als dat ong 1kg per week is !!!!.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.