Vet: gezond of ongezond


Bewegen

Heb je ook zo’n haat-liefde verhouding met vet? Lekker, maar ook dikmakend. Denk je. Klopt het dat vetten ongezond zijn? Bestaan er vetten die goed voor je zijn? En in welke producten zitten die dan? De redactie van gezondNU zet het voor je op een rij.


Waarom we liever geen vet eten

Ondanks dat in elke keuken van Nederland olijfolie staat en kokosvet de laatste maanden super trendy is, blijft aan vet iets kleven. Vet is toch … vet. En we willen slank zijn. Mager zelfs. Dus eten we liever geen vet, in de illusie dat we zo vanzelf slank worden. Maar is dat handig?

Nee. Vet geeft ons eten smaak. Ook is het een brandstof en bouwstof voor ons lichaam en er zitten vitaminen in die onmisbaar zijn voor ons lichaam. Vet helpt bij een betere stoelgang en zorgt voor een verzadigd, vol gevoel. Allemaal redenen om vet niet rigoureus te schrappen van je menu.


Vet is hard nodig

Vet moet, maar dat is geen vrijbrief om elke dag chips, patat en gevulde koeken te eten. Bij vet geldt hetzelfde motto als bij suiker; de vetten die je in hun pure vorm gebruikt (boter, olie) zijn niet per definitie de dikmakers. Het zijn juist de vetten die verborgen zitten in chips en saucijzenbroodjes waar we dik van worden.

Variatie is ook bij vet het toverwoord. Juist door af te wisselen, profiteer je van het goede dat de verschillende vetsoorten te bieden hebben. Zo zit bijvoorbeeld de ene vetsoort vol met vitaminen en de andere met omega-3-vetzuren.

Ook vette vis hoort elke week op je bord te liggen. Haring, zalm en makreel zijn een belangrijke bron van EPA en DHA. Dit zijn vetzuren die je lichaam niet makkelijk zelf kan aanmaken.


Hitte en olie

Niet alle vetten kunnen goed tegen verhitting. Bakken en braden kan je het beste doen in kokosolie, roomboter en olijfolie. Kies in de keuken voor een olie die tegen hogere temperaturen kan. Bij verhitting in de pan verandert de structuur van vet geleidelijk. Zodra het vet gaat walmen worden stoffen gevormd die de smaak van het eten kunnen verminderen en schadelijke componenten kunnen bevatten.

Oliën die niet zo goed tegen verhitting kunnen, zijn zonnebloemolie, saffloerolie, maïsolie, extra vierge olijfolie of andere koudgeperste plantaardige oliën. Ze zijn kwetsbaar doordat ze veel meervouding onverzadigde vetzuren bevatten. Verhitting boven de 100 graden wordt daarom niet aangeraden. Je kan ze wel prima gebruiken als een dressing over een salade, koud dus.


Transvetzuur

Er is een direct verband tussen een hoge inname van transvet en een hoger risico op hartziekten. Transvetten of transvetzuren zijn vetten die door chemische processen in de fabriek hard zijn gemaakt. Transvetzuren kunnen ook ontstaan door de vetten op heel hoge temperaturen (150 tot 200 graden) te verhitten, bijvoorbeeld bij frituren. Transvetzuren hebben dus een structuur die in de natuur niét voorkomt.

In zelfgebakken koekjes zitten minder transvetzuren omdat er minder (fabrieksmatige) bewerkingen zijn. Bij gebruik van roomboter zitten er helemaal geen transvetzuren in, bij het gebruik van margarine, halvarine en geharde plantaardige olie wel.


Meer lezen? Kijk op www.gezondnu.nl

blog_afbeeldingen_gn_6ed6e4bf.jpg




Lees ook:

Niet sporten heeft het beste effect op je lichaam, maar juist ‘normaal’ bewegen. gezondNU geeft je een simpel stappenplan voor … meer stappen! Lees meer

Slijtage en virussen is iets dat we accepteren maar probeer virussen juist te voorkomen. Waarom? Lees de uitleg van topatleet Gert-Jan Liefers. Lees meer

Neem jij jezelf ook aan het eind van elk jaar weer voor om nu toch echt te beginnen met sporten en vooral ook te stoppen met snoepen en snacken en wellicht ook een glaasje minder te drinken? Lees meer

Geef een reactie op: Vet: gezond of ongezond

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.