De overgang; niet sexy, wel hot!


overgang

De overgang of menopauze; niet zo’n sexy onderwerp, maar daarom wellicht des te harder nodig om een gesprek hierover uit de taboesfeer te halen.


Want wist je dat in Nederland zo’n 1,6 miljoen vrouwen in de overgang zijn en dat 38% daarvan ongemakken ervaart? Deze kunnen zowel psychisch als lichamelijk van aard zijn en lopen ook zeer uiteen. Naast de beter bekende verschijnselen als opvliegers, nachtelijk zweten, prikkelbaarheid, stemmingswisselingen en gewichtstoename, krijgen vrouwen die in de overgang zijn ook dikwijls te maken met spier- en gewrichtspijnen, hartkloppingen, depressies en zelfs burn outs!


Hoe komt dat

Tijdens de overgang verandert de hormoonhuishouding. Afhankelijk van het stadium waarin je je bevindt maakt je lichaam meer of juist minder oestrogenen aan, wat voor klachten kan zorgen. Er zijn grofweg 3 stadia te onderscheiden:


1. De premenopauze

In deze fase raakt de voorraad eicellen uitgeput. Je maakt relatief meer oestrogeen en minder progesteron aan. Je merkt bijvoorbeeld dat je menstruaties steeds onregelmatiger (en soms ook heviger) worden. Je kunt last krijgen van stemmingswisselingen, buikpijn en prikkelbaarheid.


2. De perimenopauze

De fase tussen de tijd dat je menstruaties steeds onregelmatiger worden en de periode dat je een jaar niet meer ongesteld bent geweest. In deze periode kun je merken dat je vermoeid bent, last krijgt van opvliegers, of nachtelijk zweten en een verminderd libido.


3. De postmenopauze

In deze fase past het lichaam zich aan het nieuwe hormonale evenwicht aan en verminderen de klachten meestal geleidelijk.


Onze aanbevelingen


Kun je er iets aan doen?

Het proces an sich zal zich bij elke vrouw voordoen, daar is nu eenmaal niets aan te veranderen. Maar je kunt wel iets doen om het zo comfortabel mogelijk te laten verlopen. Kijk eens kritisch naar je leefstijl en eetpatroon. Alcohol en sigaretten helpen bijvoorbeeld niet. Deze genotsmiddelen kun je beter links laten liggen. Ook komt uit onderzoek naar voren dat vrouwen met een actievere leefstijl minder last hebben van overgangsklachten.

Daarnaast kan het helpen om minder koffie (cafeïne) te drinken en producten als chocolade, peper of andere pittige kruiden, te laten staan. Bij sommige vrouwen helpt het eten van soja producten. Deze bevatten fyto-oestrogenen; dit zijn plantaardige stofjes die lijken op de oestrogenen die in je lichaam voorkomen. Zo kunnen ze het mogelijke tekort aan oestrogenen enigszins opheffen.

Daarnaast bestaan er ook supplementen die ingrediënten bevatten specifiek gericht op het tegengaan van prikkelbaarheid, stemmingswisselingen, vermoeidheid, opvliegers, nachtelijk zweten en een verminderd libido. Ook Flinndal heeft deze in het assortiment. Wil jij weten hoe wij je kunnen helpen? Klik op deze link voor een overzicht van producten om ongemakken rondom de menstruatie of overgang tegen te gaan.



Lees ook:

Mannen kunnen problemen krijgen met plassen, vooral als ze ouder zijn. Veel mannen weten niet waar hun prostaat zit en wat de functie ervan is. Daarom geeft gezondNU een snelcursus prostaat. Lees meer

De spiermassa wordt minder naarmate je ouder wordt. Kun je dit voorkomen en hoe speelt voeding hierbij een rol? Lees meer

We willen ons graag fit voelen, strak in ons vel zitten en blaken van energie. Maar onze geestelijke gezondheid is net zo belangrijk! Wat kun je zelf doen om mentaal fit te blijven? Lees meer

Geef een reactie op: De overgang; niet sexy, wel hot!

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.