Nieuw advies Gezondheidsraad

Eet volgens de schijf van vijf

Nog nooit is er een periode geweest dat er zoveel over voedsel werd geschreven als de laatste vijf jaar. Superfoods, brood, aardappelen, gluten en melk, allemaal hebben ze het nieuws gehaald. Des te fijner dat in deze roerende tijd de Gezondheidsraad met een nieuw voedingsadvies komt. Een advies waarop de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum gebaseerd zal worden. Op zich goed nieuws want de huidige Schijf van Vijf is sinds 1953 maar erg weinig veranderd. In het voorjaar van 2016 zal de nieuwe Schijf van Vijf daadwerkelijk verschijnen.

Wat is er veranderd aan het advies van de Gezondheidsraad? We geven hier de belangrijkste conclusies.


Let op volkoren

Waar wij op ons blog regelmatig een lans hebben gebroken voor volkoren, adviseert de Gezondheidsraad nu ook om bij brood en pasta voor de volkoren variant te kiezen. Let er wel op dat bruin brood niet automatisch ook volkorenbrood is. Check altijd het etiket dus.


Koffie en Thee

Elke dag drie koppen thee (groen of zwart) is het advies omdat dit de bloeddruk verlaagt. Koffie krijgt geen aanbeveling maar mag - mits het filter koffie betreft - wel. Waarbij het Nederlandse gemiddelde van 500 milliliter per dag kan worden gehandhaafd.


Voedingssupplementen

Voor ons is dit onderwerp natuurlijk het belangrijkst. De Gezondheidsraad zegt dat je met gevarieerde voeding binnen de richtlijnen van het nieuwe advies, de juiste vitaminen en mineralen voldoende binnenkrijgt. Flinndal is het hiermee eens en gaat uit van een gezonde leefstijl, waarbij supplementen een aanvulling kunnen zijn. Mensen die baat kunnen hebben bij een voedingssupplement, omdat zij niet altijd het advies van de Gezondheidsraad kunnen opvolgen.
Volgens onderzoek van de Foodmonitor bleek in 2014 dat 51% van de Nederlanders zich, naar eigen zeggen, aan de Schijf van Vijf houdt. Of dit percentage hetzelfde is met deze nieuwe en strengere voedingsadviezen moet natuurlijk nog onderzocht worden.

Wie kunnen volgens Gezondheidsraad sowieso een aanvulling gebruiken?
Voor bepaalde bevolkingsgroepen, zoals ouderen, mensen met een donkere huid, mensen die weinig buiten komen of een hoofddoek dragen, is het van belang om supplementen met vitamine D gebruiken. Daarnaast hebben vrouwen die zwanger willen worden extra foliumzuur nodig, veganisten extra vitamine B12 en rokers extra vitamine C.


Suiker

Dat suiker beperkt moet worden is geen groot nieuws. Wel goed dat het nog eens extra wordt benadrukt. Het advies luidt dan ook om zo min mogelijk zoete drank te drinken. En dit is niet alleen frisdrank maar evengoed ook vruchtensap en gezoete zuiveldrank. De Gezondheidsraad bekrachtigt dit nog met de opmerking dat kinderen er gemiddeld driekwart liter van drinken. Dat is inderdaad te veel.


Vlees

Afgelopen week werd er al geschreven door de WHO dat verwerkt vlees zoals worst de kans op kanker vergroot. De Gezondheidsraad onderschrijft deze uitspraak maar nuanceert het met de opmerking dat het geen oproep is om vlees te laten staan. Daarnaast geeft ze wel aan dat een vegetarische leefstijl op zichzelf gezond is.


Vis

De Gezondheidsraad adviseert nu één keer per week vis, waarbij de voorkeur gegeven moet worden aan vette vis zoals zalm, haring en ansjovis. Voorheen was het advies om twee keer vis te eten per week waarvan één keer vette vis. De claims over EPA en DHA met betrekking tot het hart (250 mg EPA + DHA per dag), de hersenen en het gezichtsvermogen (250 mg DHA per dag) blijven ongewijzigd. Het is dus nog steeds zo dat de omega 3 vetzuren EPA en DHA bij deze hoeveelheden goed zijn voor je hart, hersenen en gezichtsvermogen.


Noten

Noten verlagen het slechte cholesterol. Dus is het advies om elke dag een handje noten te eten van 15 gram. Let er wel op dat je ongezouten noten eet. Want ook zout is iets wat we zoveel mogelijk moeten mijden. Een vermindering van de natriuminname verlaagt de bloeddruk.


Peulvruchten

Ook peulvruchten verlagen het slechte cholesterol (LDL). Onder peulvruchten worden bonen, linzen, kikkererwten en spliterwten verstaan. Doperwten en sperziebonen vallen volgens de Gezondheidsraad onder groente en pinda’s onder noten.

Vet

We hoeven niet minder vet te eten volgens het advies maar we moeten vooral letten op het soort vet. Boter en harde vetten kun je het beste vervangen voor margarine en vloeibare vetten. En dierlijke vetten moeten plaats maken voor vetten van plantaardige afkomst.


Bron: 

http://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/201524_richtlijnen_goede_voeding_2015.pdf


Geef een reactie op: Nieuw advies Gezondheidsraad

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.