De invloed van de zomertijd op je biologische klok


zomertijd.jpg


Het is weer bijna lente en dat betekent dat de klok deze maand een uur vooruit gaat. Voor sommige mensen kan dit tijdelijk voor een slechte nachtrust of concentratieproblemen zorgen. Hoe komt het dat dit ene uurtje tijdsverschil onze biologische klok zó in de war kan schoppen?


De biologische klok

Iedereen heeft een biologische klok die het slaap- en waakritme regelt. Dit proces wordt aangestuurd vanuit de hypothalamus in de hersenen. Door onder andere het verschil tussen dag en nacht, weet je lichaam wanneer het tijd is om te ontwaken en om te gaan slapen. Tijdens de wintertijd loopt ons dagritme gelijk met de licht/donker cyclus. Tijdens de zomertijd is dit niet het geval. Daarom is de kans aanwezig dat je minder snel in slaap valt tijdens de zomermaanden.


Klein verschil, grote impact?

De klok een uur vooruit zetten, lijkt een kleine verandering. Toch kan dit een grote impact hebben op je lichaam. De biologische klok werkt namelijk op celniveau. Zo weten bijvoorbeeld de cellen in de darmen en maag wanneer het tijd is om te gaan slapen en verteren ze geen voedsel meer. Ook maken de hersenen overdag andere stofjes aan dan ’s nachts. Daarnaast is het zo dat de menstruatie bij vrouwen wordt geregeld op celniveau en afhankelijk is van de biologische klok. Wanneer dit proces wordt verstoord, is je lichaam tijdelijk even van slag.


Avond- en ochtendmensen

De impact van het verzetten van de klok op je lichaam is voor iedereen anders. Zo zijn er ochtend- en avondmensen. Avondmensen gaan later naar bed dan anderen en vinden vroeg opstaan vaak lastig. De zomertijd, waarbij de nacht een uur korter is, zorgt er voor dat zij voor hun gevoel nog vroeger op moeten staan, want 07.00 uur is ineens 06.00 uur. Uit onderzoek is dan ook gebleken dat vooral avondmensen in de zomerperiode te kampen hebben met een verstoord slaapritme.


Nachtrust

Tips voor een goede nachtrust

Je kunt je lichaam helpen om te wennen aan het nieuwe ritme om zo te zorgen voor een goede nachtrust. Wij geven alvast 5 tips:

  1. Slaap niet uit op zondag, maar houd je normale ritme aan. Zo went je lichaam het snelst aan de nieuwe tijd
  2. Doe bij het wakker worden meteen je gordijnen open. Door het daglicht weet je lichaam dat het tijd  is om wakker te worden
  3. Hoe verleidelijk het ook is, probeer niet te snoozen en stap meteen uit bed zodra je wakker bent
  4. Zet een uur voordat je gaat slapen alle schermen uit. Het licht van schermen van televisie, smartphones of tablets houdt namelijk de productie van melatonine tegen. Dat is het stofje wat we nodig hebben om in slaap te vallen
  5. Ga voor het slapen nog even naar buiten voor een wandeling. Dit ontspant en helpt bij het in slaap vallen

Bron: Scientias 



Lees ook:

Slaap is voor iedereen van belang. Je hebt voldoende slaap nodig om alle gebeurtenissen en prikkels van de dag te verwerken. Flinndal Nachtrust Forte is extra hoog gedoseerd en brengt je de rust die je verdient. Lees meer

Wanneer je in ploegendienst werkt, wordt het bioritme verstoord. Je slaapt soms overdag en werkt in de avond. Door de wisselende diensten, raakt je lichaam in de war. Hierdoor kun je problemen krijgen met slapen. Wat kun je zelf doen om beter te slapen? Lees meer

Je kent het vast wel. Na het avondeten kruip je op de bank om nog even televisie te kijken of wat te lezen. En dan krijg je trek. Trek in koek, chips, zoutjes of juist chocolade. Hoe komt dit? Lees meer

Geef een reactie op: De invloed van de zomertijd op je biologische klok

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.