Hoe krachttraining helpt bij afvallen


Krachttraining en afvallen

Vaak wordt gedacht dat als je wilt afvallen, je aan cardiofitness moet gaan doen. We gaan fanatiek aan de slag op de crosstrainer, loopband of buiten in het park hardlopen om vervolgens niet het resultaat te zien waar we op hopen. Dit komt doordat niet alleen cardio belangrijk is, juist de combinatie van krachttraining en cardio is de sleutel tot succes.


Afvallen

Om af te vallen wil je minder calorieën binnenkrijgen dan je verbrandt. Met cardio verbrand je in een korte tijd meer calorieën dan in vergelijking tot krachtsport. Om in een korte tijd meer gewicht te verliezen, helpt cardio zeker. Maar om op lange termijn strak in je lijf te zitten, is krachttraining ook nodig. Want waar cardio zich focust op het verhogen van de conditie, focust krachttraining zich voornamelijk op het kweken van spiermassa. En de spiermassa die je opbouwt, helpt je bij het verbranden van calorieën. Zo kun je stellen dat voor elke 1,5 kilo spier die je erbij traint, je per dag 120 calorieën extra verbrandt. Zonder ook maar een spier te bewegen. Dit betekent weer dat je per dag meer kunt eten, om op hetzelfde gewicht te blijven.


Eiwit en spieren

Wanneer je besluit om serieus aan de slag te gaan met krachttraining, kan de inname van eiwitten je helpen. Eiwitten zijn namelijk belangrijk voor de spieren. Zo dragen eiwitten bij aan het behoud en groei van de spiermassa. Ook spelen ze een rol bij het herstel van je spieren na de training. Door flink te trainen en je spieren te belasten veroorzaak je namelijk schade aan de spiervezels. Hierbij raken ook de spiercellen die helpen je spieren samen te trekken beschadigd. Deze kapotte cellen (eiwitten) worden uit je lichaam verwijderd en vervolgens bouwt je lichaam weer nieuwe spiereiwitten op. Hier is voldoende eiwit uit de voeding voor nodig.


In welke voeding vind je eiwitten?

Eiwitten vind je in producten zoals eieren, kip, sojabonen, pinda’s, zalm of sardines. De Gezondheidsraad adviseert volwassenen om dagelijks per kilogram lichaamsgewicht 0,8 gram eiwit binnen te krijgen. Voor iemand die 70 kilo weegt is dit dus ongeveer 56 gram. Aan fanatieke sporters die minimaal 3x per week intensief trainen wordt aanbevolen om per dag tussen de 1,7 en 2 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht te nemen. Hierbij is het belangrijk om de hoeveelheid eiwitten niet in 1 keer te nemen, maar verspreid over de dag. Het nemen van eiwitshakes kan bijdragen aan de inname van eiwitten per dag, bijvoorbeeld als je weinig eiwitten uit je dagelijkse voeding haalt.



Lees ook:

Krachttraining is een goede work-out om spiermassa op te bouwen, maar ook als je vet wilt verliezen. Wij hebben 7 oefeningen voor je geselecteerd waarmee jij in een half uur je hele lichaam kunt trainen. Gewoon vanuit huis. Lees meer

De lente staat voor de deur. Ben jij van plan om dit jaar af te vallen zodat je zomerkleding weer perfect om je lichaam zit? Dan is Flinndal Groene Thee Extract een goede ondersteuning. Lees meer

De meeste mensen lukt het niet om na het afvallen op een gezond gewicht te blijven. Waar gaat het fout en hoe gaat afvallen jou wel lukken? Wij hebben 5 misvattingen over diëten voor je op een rij gezet. Lees meer

Geef een reactie op: Hoe krachttraining helpt bij afvallen

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.