Hoe gezond is zeewier?


blog_afbeeldingen_klein_zeewier_2c51e4bb.jpg


Zeewier is vooral bekend van sushi. Mensen in Japan zijn er dol op en gebruiken het ook in andere gerechten. Langzaamaan wint zeewier ook steeds meer terrein in de keukens van Nederlanders. Een goede zaak, want zeewier zit boordevol gezonde voedingsstoffen.


Wat is zeewier?

Zeewier is een verzamelnaam voor verschillende algensoorten die in zee leven. Hiermee worden vooral de grote algen of wieren bedoeld die aan de zeebodem gehecht zijn. Ook het wier wat rondzweeft in het water, wordt gerekend tot zeewieren.

Er kan onderscheid gemaakt worden tussen vier groepen, gecategoriseerd op basis van kleur: de groene wieren (zoals zeesla en rotswier), de rode wieren (zoals buiswier en knoopwier), de bruine wieren (zoals kombu en wakame) en de blauwe wieren (zoals spirulina). Hieronder vallen vervolgens weer duizenden soorten zeewier waaronder nori, kelp, lamsoor en zeekraal.


Welke voedingsstoffen zitten er in zeewier?

Zeewier is afhankelijk van het zoute water. Alle voedingsstoffen die ze nodig hebben, halen ze uit het water. Ook heeft zeewier, net als planten, zonlicht nodig en daarom vind je ze vaak in ondiep water. De voedingsstoffen in zeewier zijn afhankelijk van het soort, maar over het algemeen zit zeewier vol met jodium, ijzer, kalium, fosfor, magnesium, calcium, het omega 3 vetzuur EPA, verschillende B-vitaminen en in sommige gevallen ook vitamine A en C.


Wat zijn de voordelen van zeewier?

Er worden verschillende gezondheidsvoordelen toegewezen aan zeewier. Zo stimuleert het de vetverbranding, is het goed voor de spijsvertering en heeft het een ontgiftende werking. De zeewiersoorten Spirulina en Chlorella vind je bijvoorbeeld in Flinndal Detox. Ook kan het je bloeddruk verlagen en jodium in zeewier is goed voor je schildklier.


Hoe wordt zeewier gegeten?

Om zeewier te kunnen eten, is het nodig om het direct na het oogsten te verwerken. Daarom wordt zeewier gekweekt in zeewier-boerderijen in Japan en China, maar ook voor de kust van Engeland en Frankrijk vind je kwekers. Gekweekt zeewier heeft voordelen boven ‘wild’ zeewier, omdat in wild zeewier ook chemicaliën vanuit de zee kunnen voorkomen.

De gezondste manier om zeewier te eten is rauw. Je kunt het gebruiken als basis voor een salade of juist toevoegen aan een andere salade. Ook kun je het toevoegen aan rijstgerechten. Zeewier kun je daarnaast ook prima toevoegen aan een soep of je kunt er thee van maken. Kijk hier voor leuke recepten van zeewier.



Lees ook:

Groente, moet je het rauw eten of kun je het beter koken? Wanneer gaan er voedingsstoffen verloren en op welke manieren zijn groenten nog meer te bereiden? Lees meer

Iedereen is anders, dus ook de behoefte aan vitaminen verschilt van persoon tot persoon. Sinds 21 december hebben we daarom drie nieuwe multivitaminen in ons assortiment. Dit betekent dat je nu de keuze hebt uit 10 multivitaminen. In dit blog vind je een overzicht van al onze multivitaminen met een korte toelichting. Lees meer

Een handje noten per dag is goed voor je gezondheid. Ze bevatten veel gezonde vetten, mineralen, antioxidanten, eiwitten en vitaminen. Hoewel alle noten gezond zijn, is de ene noot net iets gezonder dan de andere. Wij hebben een top 5 voor je samengesteld met de gezondste noten. Lees meer

Geef een reactie op: Hoe gezond is zeewier?

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.