Hoe eet je meer groenten? 7 tips


groenten.jpg


De Gezondheidsraad adviseert om dagelijks tenminste 200 gram groente te eten. Als je alleen groente eet tijdens het avondeten, dan is het lastig om deze norm te halen. Hoe zorg je er voor dat je meer groente eet? Wij geven 7 tips!


85% van de Nederlandse bevolking haalt advies Gezondheidsraad niet

Uit de laatste voedselconsumptiepeiling van het RIVM blijkt dat slechts 1 tot 14% van de Nederlandse bevolking de aanbeveling voor groente haalt (afhankelijk van de leeftijdsgroep)1. Toch is het eten van groente belangrijk omdat het boordevol voedingsvezels, vitaminen en mineralen zit die het lichaam hard nodig heeft.

Hierbij is variatie tussen verschillende groente essentieel. In broccoli zitten namelijk andere vitaminen en mineralen dan bijvoorbeeld in spinazie of in bloemkool. Door af te wisselen met verschillende soorten groente, krijg je de juiste hoeveelheid voedingsstoffen binnen.


Zeven tips om meer groenten te eten

Het eten van groente heeft dus veel voordelen! Bovendien is groente caloriearm en kan je er dus niet snel te veel van eten. Met een kleine aanpassing in je dagelijkse voeding ben je al snel op de goede weg naar meer groente. Wij geven je 7 tips:

  1. Begin je dag met groente
    Voeg bijvoorbeeld eens spinazie of boerenkool toe aan een smoothie. Begin met een handje en voeg elke dag een beetje extra toe zodat je aan de smaak kunt wennen. Voor je het weet drink je elke dag een smoothie boordevol groente! Geen smoothie-liefhebber? Leg plakjes tomaat op je boterham met kaas. Ook kun je een omelet maken met groente. Kortom, eigenlijk heb je geen excuus meer om groente bij het ontbijt over te slaan.
  2. Ga zelf aan de slag in de keuken met meer groente
    Maak een heerlijke groentenspread van kikkererwten of bonen voor op brood. Vul een paprika met mais, gehakt, rijst, ui en tomaten en je hebt zo al een gezonde maaltijd. Op zoek naar een culinair recept? Maak dan eens een groentecarpaccio. Veel vleesgerechten kun je omtoveren tot groentegerechten zoals een carpaccio van komkommer of rode biete
  3. De 2/3 regel
    Zorg ervoor dat je bord bij het avondeten tenminste voor 2/3 uit groente bestaat. Voedingswetenschappers van Harvard hebben een Healthy Eating Plate gemaakt. Daarin laten zij zien hoe je bord ingedeeld zou moeten zijn. Volgens deze voedingswetenschappers moet de helft van je bord bestaan uit groenten en fruit, waarvan 2/3 groenten en 1/3 fruit. De andere helft van je bord moet voor de helft (dus een kwart van het totale bord), gevuld worden met volkoren granen (zoals quinoa, boekweit, zilvervliesrijst of volkoren pasta) en een kwart van het totale bord hoogwaardige eiwitten (zoals vis, gevogelte, eieren of bonen).
  4. Maak een soep van verse groente
    Zo lepel je de groente letterlijk naar binnen. Soep is ideaal omdat je het eigenlijk van elke groente wel kunt maken. Varieer bijvoorbeeld met pompoen, broccoli, courgette, wortel of knolselderij. Uiteraard kan je ook kiezen voor een groentesoep met allerlei verse groenten.  
  5. Weeg je groente af
    Op deze manier krijg je meer inzicht in de hoeveelheid groente die jij op een dag eet.
  6. Eet groente ook als tussendoortje
    Snoeptomaatjes, wortels of een kleine salade zijn gezond en daarom heel geschikt als tussendoortje. Of smeer avocado op een rijstewafel. Alle kleine beetjes helpen.
  7. Gebruik een spirelli
    Met een spirelli maak je spaghetti van groente (bijvoorbeeld courgette of wortel), die je samen kunt eten met een saus. Het is dus pasta, maar dan net even anders.

Uiteraard kan je nog veel meer doen om extra groenten te eten. Wat zijn jouw tips? Deel ze hieronder! 


1 van Rossum CTM, Fransen HP, et al (2011); Dutch National Food Consumption Survey 2007-2010: Diet of children and adults aged 7 to 69 years



Lees ook:

Tijdens het koken wordt regelmatig een uitje meegebakken. Logisch, want in elk gerecht komt deze groente goed tot zijn recht. Hoog tijd dus om iets meer te vertellen over de verschillende soorten uien. Lees meer

Iedereen is dol op een patatje op zijn tijd. Tegenwoordig zie je steeds meer recepten die nét iets anders zijn dan de gefrituurde aardappelfrieten die je gewend bent.In dit blog vind je drie recepten. Lees meer

Groente, moet je het rauw eten of kun je het beter koken? Wanneer gaan er voedingsstoffen verloren en op welke manieren zijn groenten nog meer te bereiden? Lees meer

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.