De psychologie achter overgewicht

De psychologie achter overgewicht

Uit een onderzoek van ‘Nederland de maat genomen’ uit 2010 bleek dat 60% van de mannen en 44% van de vrouwen geen gezond gewicht heeft maar zelfs aan overgewicht lijdt. De cijfers zijn gebaseerd op bijna 4000 Nederlandse mannen en vrouwen waarvan het gewicht, de lengte en de buikomvang is gemeten.

Overgewicht is meestal een combinatie van factoren. De maatschappij denkt vaak dat je gewoon minder moet eten en meer moet bewegen. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, omdat er veel factoren zijn waardoor mensen worden beperkt om af te vallen. Stress, gezelligheid, emoties, niet nee kunnen zeggen, geen tijd, genieten van eten en crash diëten zijn veelgenoemde redenen waarom het afvallen bemoeilijkt wordt. Het is duidelijk dat het bereiken van een gezond gewicht niet eenvoudig is.

Welke van deze oorzaken van invloed is op iemand hangt af van het persoonlijke eetgedrag. In de dieetpsychologie wordt onderscheid gemaakt tussen drie verschillende eetgedragingen.

1. Lijngericht eetgedrag
Deze groep is sterk gericht op afvallen. Ze hebben vaak het idee dat ze niets lekkers mogen eten en vermijden veel voedsel. Door streng lijngedrag komt het lichaam in een soort beschermingstand. Het lichaam gaat minder energie verbranden in ruststand (je kacheltje gaat zuiniger branden) en er wordt een hongergevoel opgewekt omdat je lichaam voedsel nodig heeft. Door deze honger ervaar je een strijd tussen eetlust en niet mogen eten. Deze strijd zorgt voor stress en op het moment dat je de strijd niet meer aankan ga je zondigen. Het probleem is vaak dat mensen hierin doorslaan en besluiten dan maar de hele dag te zondigen (“Ik heb nu wel eens iets lekkers verdiend!”). Zo ontstaan de bekende eetbuien. Aangezien de energie verbranding van het lichaam in een ruststand staat door het lijnen, kom je door de eetbuien vliegensvlug aan. Veel yo-yo’ers zullen zich hierin herkennen.

Tips: Sla geen maaltijden over, eet regelmatig en hecht veel waarde aan een goed ontbijt. Voedsel is niet verboden, maar eet gezond.

2. Extern Eetgedrag
Mensen met extern eetgedrag zijn geneigd om te eten door externe prikkels. De geur of aanblik van lekker eten kan voor hen reden zijn om te gaan smikkelen. Zien eten doet eten. Duit zijn vaak mensen die hun impulsen om te gaan eten niet goed onder controle kunnen houden. Bijvoorbeeld bij de bakker een warm croissantje met kaas kopen omdat het lekker ruikt terwijl je een gezonde boterham in je tas hebt. Mensen met extern eetgedrag vinden het moeilijk om te stoppen met eten zolang er iets lekker op tafel ligt.

chips-300x300_f2e192ff.jpgTips: Ga niet met honger boodschappen doen. Hou je aan het boodschappenlijstje en koop niet impulsief ongezonde snacks, eenmaal in huis zijn die moeilijk te weerstaan. Neem een kleiner bord en schep deze niet te vol. Ruim de tafel af na het eten om te voorkomen dat je restjes eet.  

3. Emotioneel eetgedrag
Emotionele eters kunnen niet goed hongerprikkels en door emotie veroorzaakte prikkels van elkaar onderscheiden. Mensen eten hierdoor bij emoties zoals stress, boosheid of verdriet. Maar ook bij positieve emoties. Dit gedrag is vaak van kinds af aan aangeleerd waarbij eten een manier wordt om met emoties om te gaan. Denk aan een klein kind dat verdrietig huilt na bijvoorbeeld een val en vervolgens een snoepje krijgt om getroost te worden.

Tips: Stel het eten door emoties uit. Begin met 10 minuten en probeer het uit te stellen tot een half uur. Het gevoel van trek zal verminderen. Zoek afleiding tijdens het ervaren van emoties door bijvoorbeeld te wandelen, te sporten of iemand te bellen.

Meer informatie over het bereiken en behouden van een gezond gewicht vind je op Flinndal Gezond Gewicht.


Lees ook:

Dieetpsycholoog Heleen Ligtelijn legt in gezondNU 8 uit waarom die ruzie tussen onszelf en de weegschaal zo hoog oploopt. Lees meer

Er is onderzoek gedaan naar de relatie tussen ADHD en overgewicht. Lopen volwassenen die tijdens hun jeugd ADHD hadden een groter risico op ADHD. Lees meer

Goede voornemens maken we elk jaar weer, maar waarom is het toch zo moeilijk om goede voornemens vol te houden? 95% van de goede voornemens die te maken hebben met afvallen, zijn na enkele maanden of zelfs weken weer verdwenen. Mensen vallen snel weer terug in hun oude gewoonten. Hoe kun jij ervoor zorgen dat je jouw goede voornemers kunt halen? Lees meer

Geef een reactie op: De psychologie achter overgewicht

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.