De gevaren van suiker

De gevaren van suiker

Veel mensen zien suiker als een heerlijke zoetstof die onmisbaar is bij lekker eten. Het moet gezegd, producten met veel suiker kunnen soms erg lekker en verleidelijk zijn.

Maar verleidelijk of niet, je doet er goed aan om je suikerinname te minimaliseren. Suiker wordt niet voor niets het witte gif genoemd en dat slaat niet alleen op de negatieve effecten waar je tandarts het wel eens over heeft. Te veel suiker maakt onder andere dik, kan je cholesterolgehalte negatief beïnvloeden en kan leiden tot een hogere bloeddruk.

Suiker en cholesterol
Volgens onderzoeker Kimber Stanhope, verbonden aan de universiteit van Californië, heeft het nuttigen van veel suiker een stijging van het LDL cholesterolgehalte tot gevolg. Ze zegt hierover: “Proefpersonen die veel suiker consumeerden kregen een te veel aan fructose wat door de lever in vet werd omgezet. Een deel van dit vet komt in de bloedbaan terecht en helpt bij het genereren van het gevaarlijke cholesterol genaamd LDL.”.

Suiker als dikmaker
In principe word je van suiker niet direct dik. Suiker is een koolhydraat en de calorieën uit koolhydraten geven je lichaam energie. Als je de energie ook daadwerkelijk verbruikt dan word je er niet vet van. Maar sport je niet en verbruik je minder calorieën dan je nodig hebt, dan slaat je lichaam het teveel aan energie op als vet.

Producten met veel suiker
De meeste zoete producten hebben veel suiker maar soms ook de hartige producten. Ketchup bevat soms wel 20% suiker, zonder die suiker was het te zuur geweest. Lees dus altijd het etiket van het product dat je koopt. Hier staat altijd het percentage suiker op.

Tip: probeer je koffie of thee zonder suiker te drinken, eenmaal gewend wil je niet meer anders.

We sluiten af met een lijstje met producten die vaak veel suiker bevatten en je dus goed in de gaten moet houden:

  • suiker_cola-300x225_1c149809.jpgFrisdrank, vruchtensap en energiedrankjes
  • Alcoholische drankjes
  • Muesli en ontbijtgranen
  • Appelsap en appelmoes
  • Energierepen
  • Drinkontbijt en zuivelproducten
  • Kant en klaarmaaltijden
  • Ketchup en pastasaus
  • Broodbeleg en jam
  • Ijs, chocola, toetjes en snoep

Toch even zin en suiker? Neem fruit. Een appel bijvoorbeeld bevat ook suiker, maar heeft tevens de benodigde vitaminen en mineralen.


Lees ook:

Jaarlijks krijg je grote hoeveelheden suiker binnen via de voeding. Hoe kun je jouw suikerinname onder controle houden? Lees het in de column van gezondNU. Lees meer

Uit de Voedselconsumptiepeiling blijkt dat Nederlanders twee tot drie keer zoveel suiker binnen krijgen dan aanbevolen. Hoe komt het dat we zoveel suiker eten? Lees meer

Iedereen heeft zo nu en dan wel eens last van een after dinner dip. Je hebt net lekker gegeten en hebt het idee dat je er weer tegen aan kan, totdat het futloze gevoel toeslaat. Hoe kan het dat je na het eten een after dinner dip krijgt? En hoe voorkom je het? Lees meer

Geef een reactie op: De gevaren van suiker

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.