5x gezonde herfstgroenten


Herfstgroenten

De herfst is inmiddels echt begonnen. Dit betekent dat we ook weer trek krijgen in een kopje warme soep, stamppotje of ovenschotel van typische herfstgroenten. Lekker én gezond, want groenten leveren weinig calorieën en bevatten veel voedingsstoffen zoals vezels, vitaminen en mineralen. Hieronder vind je vijf typische herfstgroenten en leggen we uit waarom ze zo gezond zijn.


1. Pastinaak

Tot de komst van de aardappel in de 16e eeuw was pastinaak een belangrijke voedselbron. Het heeft een zoetige anijsachtige smaak en werd daarom voordat suiker ontdekt was, gebruikt als zoetstof in bijvoorbeeld koekjes. Tegenwoordig valt pastinaak helaas onder de vergeten groenten. Zonde, want het is heel lekker in een stamppot, als puree bij een groentegerecht of als patat.

Pastinaak is een wortelgewas en bevat veel vezels, vitamine A, B1, B2, B6, C en de mineralen natrium, kalium, calcium, fosfor en ijzer. Deze groente is van september tot en met maart verkrijgbaar van Nederlandse bodem.


2. Pompoen

Pompoen zit vol antioxidanten en is rijk aan vitaminen. De pompoen is één van de groenten met een grote hoeveelheid vitamine B11 (foliumzuur), die van belang is voor zwangere vrouwen. Het is bij de bereiding echter wel belangrijk dat de pompoen niet te lang verhit wordt, want daar is vitamine B11 erg gevoelig voor.

Verder bevat een pompoen provitamine A of bèta-caroteen, vitamine C en E. Het is net als wortel een groente die goed is voor de ogen dankzij de bèta-caroteen. De pitten van een pompoen zitten vol proteïnen, mineralen en ijzer. Pompoen is lekker als soep, uit de oven of als stamppot. Pompoen uit Nederland kun je kopen van september tot en met februari.


3. Boerenkool

De boerenkool is een typisch Hollands bladgewas en staat al lange tijd in de kookboeken. Boerenkool wordt ook wel gezien als een superfood vanwege het hoge gehalte aan vitamine A, B11 en C en vezels. Verder bevat het de mineralen natrium, kalium, calcium, magnesium en fosfor. De donkergroene kleur van de bladeren bepaalt vaak de kwaliteit van de boerenkool.

Boerenkool is een typische groente die veel gegeten wordt als stamppot met aardappelen en rookworst. Van oktober tot en met maart ligt er boerenkool in de winkels van Nederlandse bodem.


4. Spruitjes

Spruitjes zijn kleine kooltjes die niet door iedereen gewaardeerd worden, omdat ze bitter van smaak zijn. Vooral onder kinderen is deze groente niet populair. Spruitjes zijn voor het eerst in de omgeving van België gezien en worden daarom ook wel ‘Brussel sprouts’ genoemd.

Spruitjes bevatten onder andere veel vitamine A, B6, B11, C, kalium, calcium, fosfor, ijzer, magnesium, zink en vezels. Belangrijk is om ze ongeveer 5 tot 10 minuten te koken (beetgaar), waardoor de goede voedingsstoffen behouden blijven en de smaak lekker blijft. Deze typische herfstgroente, verbouwd in Nederland, is verkrijgbaar vanaf september tot en met maart.


5. Rode kool

De rode kool is één van de oudste koolsoorten. De blauwrode kleur wordt veroorzaakt door de natuurlijke kleurstof antocyaan, die bovendien werkt als een antioxidant. Bij het kopen van rode kool is het belangrijk te letten op de krop en de kleur. Wanneer de krop min of meer gesloten is en een dieppaars glanzende huid heeft is het een vers product. Ook door te voelen weet je of de rode kool vers is. Hij voelt dan stevig en de bladeren zijn knapperig.

Rode kool kun je rauw eten, maar is ook heerlijk in een stamppotje of in een salade. Het bevat onder andere vezels, vitamine B11, C, E en K en de mineralen ijzer, kalium, fosfor, magnesium en calcium. Kook de kool niet te lang om de voedingsstoffen en de smaak te behouden. Hoewel rode kool het hele jaar van Nederlandse bodem te verkrijgen is, wordt het door veel mensen als typische herfstgroente gezien.


Andere groenten

Naast de bovengenoemde groenten zijn bijvoorbeeld koolrabi, wortelen, paddenstoelen, schorseneren, paksoi, rode biet, venkel en postelein ook typische herfstgroenten. Met groenten kun je eigenlijk eindeloos variëren. Zo kun je denken aan wokken, roerbakken, stomen, een ovenschotel, een stamppot of een soep van groenten.


Recept voor pittige pompoensoep

Pittige pompoensoep

Naar recept »


Lees ook:

Er zijn verschillende fruitsoorten die eiwitten bevatten. Welke zijn dit en kan fruit gerekend worden tot eiwitrijk voedsel? Lees meer

Nederland is een echt stamppotland. Een deel van de aardappelen vervangen door knolselderij is de truc om meer groenten en minder koolhydraten in de stamppot te krijgen. Bekijk het recept van deze heerlijke andijviestamppot met ham en kaas. Lees meer

Pannenkoeken zijn op ieder moment lekker om te eten. Als ontbijt, tijdens de lunch of als avondeten. Wil jij een gezonde twist aan je pannenkoek geven? Probeer dan eens een pannenkoek met superfood. Lees meer

Geef een reactie op: 5x gezonde herfstgroenten

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.