Vier keer gezond zomerfruit


Vegetarier

De zomer is dé tijd voor fruit. Onder andere aardbeien, frambozen, blauwe bessen, bramen, peren, kersen, abrikozen en pruimen zijn volop verkrijgbaar in de zomer. Een goed moment om vier van deze gezondheidsbommetjes in het zonnetje te zetten.


Aardbeien

Aardbeien worden ook wel zomerkoninkjes genoemd. De Hollandse aardbeien zijn meestal te koop in de maanden april tot en met augustus. Ze bevatten weinig calorieën en zitten bomvol voedingsstoffen. Zo bevatten aardbeien veel vitamine C (64 mg per 100 gram) en vitamine B11 (foliumzuur). Ook bevatten ze vitamine B1, B2, B6, kalium, calcium fosfor, ijzer, magnesium, koper en zink. 

Wist je dat de pitjes aan de buitenkant van de aardbei de echte vrucht zijn en niet de aardbei zelf? Deze pitjes (zaadjes) kun je dus planten om nieuwe aardbeien mee te kweken.


Bramen

Bramen horen tot de rozenfamilie, net als aardbeien en frambozen. Ze bestaan allemaal uit kleine bolletjes, ook wel deelvruchten genoemd. Bramen hebben hun kleur te danken aan anthocyanen. Dit zijn kleurstoffen die als antioxidant werken. 

Bramen bevatten van alle fruitsoorten het hoogste gehalte aan calcium. Verder zijn ze rijk aan voedingsvezels, vitamine B11, C, E, kalium, fosfor en magnesium en bevatten ze ook vitamine A, B1, B2, B6, ijzer en koper. Bramen zijn vooral in mei tot en met september van Nederlandse bodem te verkrijgen.


Mango

De mango komt oorspronkelijk uit India. Deze vrucht is vooral bekend om zijn zachte, zoete vruchtvlees. Mango’s bevatten weinig calorieën en veel vitaminen en mineralen. Zoals calcium, magnesium, kalium, vitamine C en B11 (foliumzuur). Ook bevatten ze vitamine A, B1, B2, B6, fosfor, ijzer, zink en koper.

Een mango is rijp wanneer deze lekker ruikt en je hem zachtjes met je vinger kunt indrukken. Lekker in een smoothie, salade of in een rijstgerecht. Mango’s zijn het hele jaar verkrijgbaar en worden altijd geïmporteerd vanuit het buitenland.


Framboos

Frambozen bevatten vitamine C, B11, kalium, calcium, fosfor, magnesium en voedingsvezels en ook maar weinig calorieën. Daarnaast vind je in frambozen ook vitamine A, B2, B6 en de mineralen ijzer en koper.
Frambozen zijn lekker door de yoghurt, in een smoothie, een fruitsalade maar natuurlijk ook lekker op een taart of door een brownie. Frambozen van Nederlandse bodem zijn te koop van juni tot en met oktober.

Wil je weten in welke maanden je de andere fruitsoorten van Nederlandse bodem kunt kopen? Kijk dan op de seizoenskalender.



Lees ook:

Rood fruit is lekker en gemakkelijk uit de hand te eten. Ook zit er in rood fruit veel voedingsvezelsen vitaminen. Lees meer

Het eten van granen is gezond. Net als het eten van groenten en fruit. Het zorgt ervoor dat we voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgen die het lichaam nodig heeft. Daarom adviseert de Nederlandse Gezondheidsraad twee stuks fruit en twee ons groenten per dag te eten. Lees meer

Water drinken is gezond. Je lichaam heeft zo’n 1,5 liter water per dag nodig. Maar drinken we hierdoor voldoende water? Niet echt. Zonde, want van water kun je zelf een heel lekker drankje maken: met verse kruiden en fruit. Lees meer

Geef een reactie op: Vier keer gezond zomerfruit

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.