Hoe werk je aan je weerstand?


blog_gla_33c161e9.jpg

Het wordt eerder donker buiten, de temperatuur daalt en de zon verstopt zich wat vaker achter de wolken. Kortom, de R zit weer in de maand.

In de herfst- en wintermaanden ben je eerder vatbaar voor virussen, omdat je eigen weerstand door de lagere temperatuur meestal ook iets lager is. 


Daarnaast zitten we vaker binnen wat de kans vergroot dat we ons in een kleine of afgesloten ruimte bevinden met iemand die een virusje te pakken heeft. En doordat onze eigen weerstand lager is, krijgt een virus of bacterie meer kans.

Een goed moment om extra aandacht te besteden aan je weerstand. Wat is een verminderde weerstand en hoe kan jij aan je weerstand werken?


De weerstand

Ons lichaam wordt elke dag blootgesteld aan miljoenen bacteriën en virussen. Het afweersysteem moet ons lichaam beschermen tegen deze onbekende micro-organismen. Dit systeem bestaat uit verschillende onderdelen, bijvoorbeeld de lymfeklieren die je ook wel kunt zien als een soort bewaakstation. Als een onbekend micro-organisme hier langs gaat, worden er door de lymfeklieren extra witte bloedcellen aangemaakt om de micro-organismen aan te vallen. Je lymfeklieren zullen dan opzwellen, omdat ze hard aan het werk zijn. Dit is dus een goed teken!


Een lage weerstand

Ongezonde voeding, te weinig slaap en te veel stress zijn allemaal factoren die kunnen zorgen voor een lagere weerstand. Je bent hierdoor kwetsbaarder en je kunt sneller last krijgen van een verkoudheid of griepje. Een lage weerstand herken je vaak wel bij jezelf. Je bent vermoeid, hebt weinig eetlust of een bleek gezicht en een koortslip kan weer opspelen. Juist in deze situaties is het dus extra belangrijk om aan een goede weerstand te werken.


Werken aan je weerstand

Een goede weerstand opbouwen kan in de eerste plaats met een gezonde leefstijl. Door gezond en gevarieerd te eten krijg je voeding binnen die rijk is aan verschillende vitaminen en mineralen. Onder andere vitamine A, B6, C, D en E, de mineralen selenium en zink ondersteunen het immuunsysteem. Verder is het belangrijk om voldoende te slapen, stress zoveel mogelijk te vermijden, regelmatig je handen te wassen, je slaapkamer te ventileren en voldoende water of thee te drinken.

Ook beweging helpt mee bij aan een goede weerstand. Door elke dag minimaal 30 minuten te bewegen, wordt je doorbloeding gestimuleerd. Dit zorgt voor een goede aanvoer van voedingsstoffen en afvoer van afvalstoffen (bijvoorbeeld door te zweten).




Lees ook:

Sinds kort hebben wij spirulina sinds kort als voedingssupplement toegevoegd aan ons assortiment. Dit supplement wordt veel gebruikt als ondersteuning tijdens een detox, tijdens het afvallen of voor de weerstand. Lees meer

Ga je tijdens de herfst het bos in? Grote kans dat je paddenstoelen tegenkomt. Kun je elke soort eten? Hoe kun je ze het beste bewaren en is de ene soort gezonder dan de ander? Wij vertellen je alles wat je wilt weten over paddenstoelen. Lees meer

De R is weer in de maand. Lees wat te doen voor de weerstand, tips voor de tuin en waar je toch van de zon kunt genieten. Lees meer

Geef een reactie op: Hoe werk je aan je weerstand?

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.