Waarom hebben we slaap nodig?

Waarom hebben we slaap nodig?

We slapen elke dag. Maar waarom? Wat gebeurt er als we niet of weinig slapen? En wat kun je doen om slapeloze nachten te voorkomen?

Moeite met slapen
Weinig slaap kan invloed hebben op het geheugen, emoties en het reactievermogen. Mensen die slecht slapen zijn overdag prikkelbaarder, onthouden minder goed en hun reactievermogen wordt trager. Ook lichamelijk is het te voelen. Een goede nachtrust is dus belangrijk.

Hoeveel uur moet je slapen
Er wordt vaak gezegd dat je acht uur per dag moet slapen om een goede nachtrust te hebben. Dit is echter niet waar. Hoeveel slaap je nodig hebt per nacht is per persoon verschillend. De een kan vol energie zitten na acht uur slaap en de ander heeft misschien voldoende aan zes uur.

Verschillende fases tijdens het slapen
Tijdens het slapen doorlopen we 5 verschillende fases. Elke fase verandert de hersenactiviteit.
In deze 5 fases gaan we van een lichte naar een diepe slaap dat zich gedurende de nacht steeds herhaalt. De laatste fase is het meest bekend. De remslaap.
REM staat voor Rapid Eye Movement. Je maakt snelle oogbewegingen en er is veel hersenactiviteit. Je hersenen zijn bezig om alle informatie te verwerken. Je droomt. Daarom wordt deze fase ook wel de droomslaap genoemd. Tijdens deze fase zijn de spieren in je armen en benen totaal ontspannen en je ademhaling en hartslag worden onregelmatig. Na de remslaap begint de slaapcyclus opnieuw en ga je weer naar een lichte slaap.

Tips om lekker te slapen
Voor sommige mensen is het lastig om in slaap te vallen. Als je moeite hebt om in slaap te vallen probeer je dan op het slapen voor te bereiden.

1. Zorg dat je ontspannen bent. Ga bijvoorbeeld voor het slapen gaan een boek lezen.
2. Zorg dat het donker is. Je valt sneller in slaap als het echt donker is. Zo word je niet afgeleid door een lichtbron.
3. Probeer niet te piekeren. Als je de hele dag druk bent geweest is het mogelijk dat je ‘s avonds flink gaat piekeren. Schrijf je gedachten op en probeer dan te slapen.
4. Zorg dat het niet te warm is. Een warme kamer maakt het benauwd.
5. Plaats je wekker zo dat je niet ziet hoe laat het is. Als je niet direct in slaap valt wordt je niet zenuwachtig van de tijd.

Flinndal Nachtrust
Als je moeite hebt om in slaap te vallen kun je ook Flinndal Nachtrust gebruiken als extra ondersteuning. Flinndal Nachtrust heeft een uitgekiende samenstelling. Het bevat namelijk melatonine en natuurlijke plantenextracten van valeriaan, citroenmelisse en hop. Hop, valeriaan en citroenmelisse behoren tot de natuurlijke rustgevers. Het helpt je te ontspannen en om sneller in slaap te vallen en kunnen dus extra ondersteuning bieden.


Lees ook:

Niet kunnen inslapen en om het uur wakker worden. Slaapproblemen maken je niet alleen doodmoe. Lees meer

Niet kunnen slapen heeft vaak een oorzaak. Een aantal slaaptips laten slapeloze nachten verdwijnen zodat je weer lekker kunt slapen. Lees meer

Koningin Beatrix heeft tijdens haar taak als koningin een druk bestaan gehad. Hoog tijd dus voor vrije tijd. Want vrije tijd is voor iedereen belangrijk en gezond. Het zijn momenten voor jezelf die helpen je hoofd leeg te maken en te ontstressen. Lees meer

Geef een reactie op: Waarom hebben we slaap nodig?

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

26 juli 2015 door: Carla van der Willigen
Wij hebben slaap nodig om onze motor weer op te laden!

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.