Voorkom slecht slapen

Voorkom slecht slapen

Moeite met inslapen, meerdere keren per nacht wakker worden of veel te vroeg al rechtop in je bed zitten. Heb jij wel eens last van slapeloosheid?

Wat zijn slapeloze nachten
Wat wordt er verstaan onder slapeloosheid? Slapeloosheid heb je als je moeite hebt met inslapen, doorslapen of als je te vroeg wakker wordt. Maar ook een slechte slaapkwaliteit hoort erbij want het zorgt ervoor dat je meerdere keren per nacht wakker wordt en onvoldoende uitgerust bent.

Gevolgen van te weinig slaap
Te weinig slaap voel je direct. Zo kan het leiden tot concentratie- of geheugenproblemen maar ook vermoeide en lusteloze gevoelens kunnen ontstaan. Je raakt sneller geïrriteerd en het kan de prestaties op het werk of school negatief beïnvloeden. Het kan zelfs leiden tot een verminderde weerstand.

Oorzaken van slecht slapen
Slapeloze nachten krijg je niet zomaar. Niet kunnen slapen heeft dus vaak een oorzaak.
Een aantal oorzaken van slecht slapen zijn:
- Te lichte omgeving
- Te veel lawaai
- Stress en zorgen
- Medicijngebruik
- Slecht kussen of matras
- Genetisch aanleg
- Temperatuur
- Onregelmatig slaapritme

Onregelmatige slaaptijden hebben effect op het gewicht
Uit onderzoek van Bruce Bailey onder 300 studenten tussen de 17 en 26 jaar kwam naar voren dat mensen met regelmatige bed- en opstatijden minder lichaamsgewicht hebben. Vooral de studenten die gemiddeld tussen de 8 en 8,5 uur slapen hadden aanzienlijk minder lichaamsvet. Op regelmatige tijden naar bed gaan en voldoende slaap lijkt dus van invloed te zijn op het gewicht.

bron: http://www.nu.nl/gezondheid/3632385/slaappatroon-gunstig-gewicht.html

Slapeloosheid voorkomen
Het slecht kunnen slapen ligt soms aan factoren die we zelf kunnen oplossen. We geven een aantal slaaptips:

  • Zorg dat je slaapt in een omgeving waar je geen of weinig last hebt van licht. Draai desnoods de wekker om zodat het echt goed donker is.
  • Woon je in een drukke omgeving of heb je lawaaierige buren, doe dan oordopjes in zodat je geen last hebt van het geluid.
  • Heb je stress omdat je je het druk hebt op het werk of omdat je binnenkort een tentamen hebt, probeer het van je af te zetten voordat je gaat slapen. Tijdens het slapen kan je er niks aan doen dus het heeft geen zin om erover te piekeren.
  • Een slecht kussen of matras kan er aan bijdragen dat je niet in slaap valt omdat je niet lekker ligt. Investeer en koop een nieuw kussen of matras.
  • Zorg er voor dat de kamer voldoende ventileert. Frisse lucht is goed voor je.
  • Probeer op dezelfde tijd naar bed te gaan. Zo went je lichaam aan het ritme.

Hoeveel uur slaap heb je nodig?
Het aantal uur slaap dat iemand nodig heeft, verschilt per persoon. De ene persoon heeft genoeg aan vijf uur slaap terwijl de andere persoon negen uur nodig heeft. Wanneer je uitgerust wakker wordt weet je dat je voldoende slaap hebt gehad.

Flinndal Nachtrust helpt
Het lichaam kan zich tijdens de slaap weer opladen voor de volgende dag. Flinndal Nachtrust bevat 0,3 mg melatonine, een stof die je lichaam zelf aanmaakt en je helpt om sneller in slaap te vallen zodat je lekker kunt slapen en fris aan de dag kunt beginnen.


Lees ook:

Slapeloze nachten zijn heel vervelend. En als je te weinig slaapt heb je daar overdag last van. Lees daarom hier tips om lekker te slapen zodat je uitgerust wakker wordt. Lees meer

Niet kunnen inslapen en om het uur wakker worden. Slaapproblemen maken je niet alleen doodmoe. Lees meer

Problemen op werk of in je relatie, een afspraak bij de dokter of een kritische opmerking kunnen ervoor zorgen dat je gespannen bent of gaat piekeren. Want wat als...? Lees meer

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.