5 tips voor een goede nachtrust


goed slapen


Een goede nachtrust is belangrijk. Het zorgt ervoor dat je weer fit en vol energie aan de nieuwe dag kunt beginnen en het is van belang voor je weerstand. Ook is je concentratie en geheugen beter wanneer je goed bent uitgerust. Toch is een goede nachtrust niet voor iedereen vanzelfsprekend. Je kunt moeite hebben met inslapen, wakker worden of last hebben van piekeren en woelen. Wat kun je hier aan doen? Wij geven vijf tips!


Tip 1. Zorg voor een ritme

Een regelmatig schema zorgt ervoor dat je lichaam onthoudt wanneer het tijd is om te gaan slapen en wanneer je ongeveer wakker wordt. Dit ritme kan dus helpen bij een goede nachtrust. Slaap jij altijd iets minder goed als de klok net is verzet in oktober en maart? Dan komt dit doordat je bioritme in de war is en je weer moet wennen aan het nieuwe ritme.


Tip 2. Dim het licht in de avond en verduister je kamer

Het lichaam maakt in de avond zelf het slaaphormoon melatonine aan waardoor je slaperig wordt. Voor de aanmaak van dit hormoon is het belangrijk dat het niet te licht is. Dit geldt ook voor de slaapkamer. Een beetje licht zoals een lantaarn of het licht van de wekker kan al storend zijn en de kwaliteit van de nachtrust negatief beïnvloeden.


Tip 3. Vermijd beeldschermen na 21.00 uur

We kunnen tegenwoordig niet meer zonder, maar voor een goede nachtrust is het verstandig om smartphones, tablets, televisies en computers uit te zetten na 21.00 uur. Het licht van deze beeldschermen heeft een negatieve invloed op de aanmaak van melatonine waardoor je lastig in slaap kunt vallen.


Tip 4. Ga bij een onrustig gevoel even iets anders doen

Soms ben je moe en lukt het maar niet om in slaap te vallen. Je merkt dan dat je gaat woelen of piekeren. Probeer rustig te worden door even wat te lezen of iets anders te doen om de gedachten te verzetten. Je zult merken dat je moe wordt en opnieuw kunt proberen te gaan slapen.


Tip 5. Vermijd dranken met alcohol of cafeïne

Alcohol als slaapmutsje kun je beter vermijden. Het helpt je wel om sneller in slaap te vallen, maar het verstoort je REM slaap (de diepe slaap) waardoor je uiteindelijk niet goed uitrust. Ook cafeïnehoudende dranken zoals zwarte thee, cola en koffie kunnen je slaapritme verstoren. Probeer deze dranken laat op de avond te vermijden en overdag niet teveel ervan te drinken.


nachtrust

Ondersteuning voor de nachtrust

Het slaaphormoon melatonine komt van nature in ons lichaam voor. Het wordt ’s avonds door de pijnappelklier afgegeven waardoor je slaperig wordt. Bij het ouder worden of bij een onregelmatig bioritme kan de afgifte van melatonine minder worden. Flinndal Nachtrust bevat 0,29 mg melatonine en de drie natuurlijke rustgevers valeriaan, citroenmelisse en hop. Dit helpt je te ontspannen en sneller in slaap te vallen. Lees meer over Flinndal Nachtrust.




afbeeldingen_middel_inge_d2fda42d.jpg

Wie ben ik?

Mijn naam is Inge Hendriks. Ik ben sinds 2007 werkzaam voor Flinndal. Voeding is mijn passie. Ik heb diverse opleidingen gevolgd op dit gebied. Naast mijn werk voor Flinndal heb ik mijn eigen website (www.leeffit.nl), voor online advies over gezonde voeding en leefstijl. Daarnaast ben ik wekelijks als vaste gast aan tafel te zien bij Myrna Plus op RTL4. 



Lees ook:

Niet kunnen slapen heeft vaak een oorzaak. Een aantal slaaptips laten slapeloze nachten verdwijnen zodat je weer lekker kunt slapen. Lees meer

Slaap is voor iedereen van belang. Je hebt voldoende slaap nodig om alle gebeurtenissen en prikkels van de dag te verwerken. Flinndal Nachtrust Forte is extra hoog gedoseerd en brengt je de rust die je verdient. Lees meer

Het is weer bijna lente en dat betekent dat de klok deze maand een uur vooruit gaat. Hoe komt het dat dit ene uurtje tijdsverschil onze biologische klok zó in de war kan schoppen? Lees meer

Geef een reactie op: 5 tips voor een goede nachtrust

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

14 oktober 2015 door: Harry van Lieshout
hulpmiddel voor het in slaap komen: Haal enkele malen extra diep adem, daarna ontspan een voor een je lichaamsdelen, voeten, benen, armen, hoofd etc. en tel in gedachten terug van 29 naar 0, desnoods een tweede keer! Slaap lekker!!!

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.