Een salade gezond? Niet met deze ingrediënten

Een salade gezond? Niet met deze ingrediënten

Flinndal
8-7-2016
2 Reacties

Salade

Een salade wordt gezien als gezond en caloriearm. Of een salade ook echt gezond is, hangt vooral af van de ingrediënten die je toevoegt. Het aantal calorieën loopt snel op als je naast groenten ook kaas, bacon en een romige dressing toevoegt. Wil je een salade met weinig calorieën? Lees dan snel verder voor onze tips.


De basis

Allereerst de basis. Deze is meestal van sla zoals ijsbergsla, rucola of veldsla maar je kunt ook verschillende soorten sla door elkaar gebruiken. Geen liefhebber van sla? Dan kun je ook fruit zoals mango, groenten zoals spinazie of reepjes wortel of witte kool gebruiken als basis voor je salade. Eigenlijk kun je als je let op de calorieën hier geen fouten maken. Salade, groenten en fruit zijn namelijk allemaal gezond, zitten boordevol goede voedingsstoffen en bevatten weinig calorieën. De meeste fouten worden gemaakt bij de volgende stappen.


Tip 1. Kies de juiste koolhydraten

Wanneer een salade gegeten wordt als maaltijd, wordt er vaak pasta aan toegevoegd. Op zich is hier niks mis mee, maar wanneer gebruik wordt gemaakt van witte pasta of rijst krijg je verteerbare koolhydraten binnen. Dit worden ook wel ‘slechte koolhydraten’ genoemd, omdat ze door het lichaam snel worden omgezet in glucose (suiker). Ook geldt dat als je ze niet gelijk verbrandt (door sporten of bewegen) ze worden opgeslagen als vet. Dit wil je voorkomen.

Kies daarom voor producten met onverteerbare koolhydraten (goede koolhydraten) die je vindt in volkoren producten zoals volkorenpasta, zilvervliesrijst, couscous, bulgur of quinoa. In bulgur en quinoa vind je ook nog eens veel eiwitten en andere voedingsstoffen. Een gezonde keuze!


Tip 2. Niet teveel vlees, vis of kaas

Een salade is gebaseerd op een hoofdingrediënt zoals zalm, tonijn, kip, biefstuk, mozzarella of feta. Vooral kaas zoals brie, geitenkaas of feta leveren veel calorieën dus probeer deze met mate te gebruiken. Onze tip is om voor één hoofdingrediënt te kiezen. Dus niet geitenkaas én bacon, of kip en mozzarella. Bij vlees is het belangrijk om de bereiding in de gaten te houden. Gebakken of gerookte kip is al een gezondere keuze dan gefrituurde kip.


Tip 3. Maak zelf je dressing

De dressing maakt de salade nét iets lekkerder (maar vaak ook vetter). Een romige dressing bevat meestal mayonaise wat veel calorieën bevat. Ook dressings uit een potje of een zakje bevatten veel suiker, vet en calorieën. Een gezonde dressing maak je zelf op basis van azijn en olie. Gebruik 1 deel azijn en 3 delen olie naar smaak zoals olijfolie, sesamolie of walnootolie. De dressing breng je op smaak met ui, kruiden, honing, mosterd of wat chilipeper. Wil je toch een wat romige dressing? Voeg dan een beetje magere yoghurt toe of een halve avocado.


Tip 4. Vervang croutons door noten, zaden of pitten

De finishing touch van een salade is een lekkere bite zoals croutons of noten. Croutons uit een zakje lijken onschuldig, maar bevatten vaak veel calorieën doordat het een bewerkt product is. Je kunt ze ook makkelijk zelf maken door wat wit brood te bakken in een droge koekenpan. Een gezonder alternatief is het toevoegen van pitten zoals pompoenpitten of pijnboompitten of noten zoals walnoten, pecannoten of amandelen. Hierbij is het wel belangrijk dat je kiest voor de ongezouten variant.

Heb je tips of een recept voor een gezonde salade? Deel ze hieronder in een reactie.

Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{product.name}}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Een gezonde levensstijl hoeft niet duur te zijn

Gezond eten hoeft niet duur te zijn. Je kunt ook goedkoop gezond eten. We zetten een paar tips voor je op een rijtje.

Lees meer > Lees meer >

Gezond barbecuen: 8 tips

Zodra de eerste zonnestralen tevoorschijn komen en de temperatuur het toelaat zetten we massaal met z’n allen de barbecue weer aan. De combinatie van lekker eten en gezelligheid staat garant voor een heerlijke avond in de buitenlucht.

Lees meer > Lees meer >

Wat vertelt de kleur van urine?

Gemiddeld moeten we per dag tussen de 4 en 8 keer naar het toilet om te plassen. Daarbij kan de kleur en geur verschillen. Wat vertelt je urine bijvoorbeeld wanneer deze troebel, wit of juist rood is?

Lees meer > Lees meer >

Geef je reactie op:

Een salade gezond? Niet met deze ingrediënten
E-mailadres wordt niet getoond bij de review
Je krijg uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

{{name}}

{{unique_selling_point}}

Jouw instellingen

Wij staan voor je klaar

Wij staan u graag te woord via de onderstaande kanalen.

Onze openingstijden zijn van 09:00 tot 19:00 op werkdagen en van 10:00 tot 16:00 op zaterdag.

Mijn Flinndal

Regel zelf zaken zoals het wijzigen van persoonlijke gegevens of Flinndal Herhaalgemak zendingen.

Naar Mijn Flinndal omgeving

Bel ons (gratis)

Gemiddelde wachttijd: < 5 minuten
0800-7080

Wachttijd: < 5 minuten
0800-7080

WhatsApp ons

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten
06-57592195

Wachttijd: < 25 minuten
06-57592195

E-mail

Gemiddelde wachttijd: 1 werkdag
Neem contact op via het contactformulier

Wachttijd: 1 werkdag
Ga naar het contactformulier

Facebook Messenger

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten
Stuur ons een bericht via Facebook Messenger

Wachttijd: < 25 minuten
Ga naar Facebook Messenger

Product toegevoegd

Product toegevoegd

Naar winkelwagen »

Andere klanten kochten ook:

{% for product in products %}
{{product.name}}

{{product.unique_selling_point}}

€ {{product.price | money_eu}}
{% endfor %}