5 verschillende soorten uien


Uien

Tijdens het koken wordt regelmatig een uitje meegebakken. Logisch, want in elk gerecht komt deze groente goed tot zijn recht. Van soepen tot hamburgers en van rijstgerechten tot een groenteschotel. Hoog tijd dus om iets meer te vertellen over de verschillende soorten uien.


Gezonde groente

Hoewel veel mensen uien niet snel als groente zien, bevatten ze wel veel voedingsstoffen. Zo bevatten ze vitamine B2, B6, B11, C en de mineralen kalium, calcium, fosfor, ijzer, magnesium, koper en zink.


De ui hoort tot de meest verkochte groente in Nederland. Niet zo gek, want in veel recepten staat de ui op de ingrediëntenlijst. De ui hoort net als de prei, knoflook en bieslook tot de uienfamilie. Naast de ‘gewone’ gele ui zijn er nog meer verschillende soorten uien te koop die van elkaar verschillen in smaak, grootte, kleur en scherpte. Lees hieronder meer over de verschillende soorten.


Gele ui

De gele ui is de meest bekende ui en wordt in veel keukens dagelijks gebruikt. Deze ui heeft een lichtbruine tot goudgele schil en is van binnen wit en stevig. De gele ui heeft een vrij scherpe, maar toch ook zoete smaak. Je kunt het rauw eten, maar ook bakken. Dit laatste is handig als je niet zo van de scherpe smaak houdt. Deze wordt namelijk minder als je de ui bakt.


De gele ui is lekker in sauzen, soepen, groente- en rijstgerechten of bij vlees zoals hachee.


Zoete ui

De zoete ui lijkt erg op de gele ui, maar is minder scherp en een stuk zoeter. De lagen van deze ui zijn dik, waardoor ze ideaal zijn voor het snijden van grote ringen. Lekker bij geroosterde groente of op een hamburger. En door de zoete smaak vinden kinderen deze ui ook vaak lekker.


Witte ui

De witte ui is niet heel bekend in Nederland. Witte uien worden vooral gebruikt in Mexicaanse gerechten. Ze zijn groter dan andere soorten en hebben een erg scherpe smaak waardoor ze rauw vaak niet gegeten worden. Lekker door salsa’s of bij gebakken en gesmoorde groenten.


Rode ui

De rode ui is lichtzoet, heeft een scherpe smaak met een beetje een bittere nasmaak. De rode ui is door de kleur ideaal om toe te voegen aan salades. Ze zijn erg lekker om rauw te eten, maar je kunt ze natuurlijk ook gebruiken in groente- of vleesgerechten.


Bosui

De bosui wordt ook wel stengelui, lente-ui of sla-ui genoemd. De bosui heeft een zachte, zoete smaak en doet, door de stengel, een beetje denken aan de prei. Ze worden altijd in bosjes verkocht. Deze ui is lekker in salades en soepen, maar ook bij gestoofde groenten of door een omelet.


Sjalot

Sjalotten zijn eigenlijk geen echte uien. Ze hebben een geelrode schil en groeien net als knoflook in trosjes van meerdere sjalotten bij elkaar. Daarom hoort deze soort meer bij de knoflook dan bij de ui. Toch staat deze soort wel in dit rijtje, omdat het qua smaak wat weg heeft van de rode ui. Sjalotten zijn bijvoorbeeld lekker in een quiche.


Huilen van uien

Heb jij ook last van traanogen bij het snijden van uien? Dit komt doordat bij het snijden van uien een aantal stofjes met elkaar en de lucht in aanraking komen waardoor er een gas ontstaat. Dit gas komt vervolgens ook in je ogen en veroorzaakt een prikkelend gevoel. Je ogen gaan tranen omdat je ogen de stof weg willen spoelen.

Je kunt dit voorkomen door uien een paar uur in de koelkast of een paar minuten in de diepvries te leggen voor het snijden. Je kunt ze ook onder water houden tijdens het snijden of schillen. Ook is het belangrijk om uien te snijden met een scherp mes. Als je mes niet scherp is, kneus je de ui meer waardoor er meer zwavel vrij komt.



Lees ook:

De Gezondheidsraad adviseert om dagelijks tenminste 200 gram groente te eten. Als je alleen groente eet tijdens het avondeten, dan is het lastig om deze norm te halen. Hoe zorg je er voor dat je meer groente eet? Wij geven 7 tips! Lees meer

Iedereen is dol op een patatje op zijn tijd. Tegenwoordig zie je steeds meer recepten die nét iets anders zijn dan de gefrituurde aardappelfrieten die je gewend bent.In dit blog vind je drie recepten. Lees meer

Groente, moet je het rauw eten of kun je het beter koken? Wanneer gaan er voedingsstoffen verloren en op welke manieren zijn groenten nog meer te bereiden? Lees meer

Geef een reactie op: 5 verschillende soorten uien

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.