12 gezonde kruiden

12 gezonde kruiden
Flinndal
27-11-2015
2 Reacties

blog_kruiden.jpg


Kruiden zijn onmisbaar in de keuken. Ze geven onder andere vlees, vis, aardappelen en sauzen extra smaak. Maar wist je dat ze ook erg gezond zijn? Wij hebben daarom twaalf bekende kruiden voor je geselecteerd en leggen uit waarom ze gezond zijn. Elk kruid heeft zo zijn eigen voordelen.


Knoflook

Knoflook is misschien wel één van de bekendste kruiden en wordt aan veel gerechten toegevoegd zoals pasta’s, ovenschotels en sauzen. Knoflook heeft een gezonde invloed op het hart- en vaatstelsel, kan je bloeddruk verlagen en het cholesterolgehalte in je bloed laten dalen.


Basilicum

Basilicum, oftewel koningskruid, is in India een heilig kruid en staat bekend als kalmerend middel. Het versterkt het afweersysteem en verlaagt de bloedsuikerspiegel. Het bevat verder veel vezels en heeft een ontgiftende invloed op de lever. Het bevordert de eetlust en stimuleert de spijsvertering.


Peterselie

Peterselie is een kruid dat vaak ter garnering bij een gerecht wordt gelegd. Peterselie bevat veel vitamine C en verschillende mineralen. Het heeft een gunstige invloed op het hart en de bloedvaten en is ook vocht afdrijvend.


Koriander

Koriander heeft een typische smaak. Hierdoor vindt de één het erg lekker, maar wil de ander er niks van weten. Het wordt veel gebruikt in de Indiase, Marokkaanse en Thaise keuken. Koriander zit vol met vezels en mineralen zoals ijzer. Het kan ook helpen om een opgeblazen gevoel te voorkomen.


Bieslook

Bieslook is familie van de ui en knoflook. Het wordt veel toegevoegd aan salades (bijvoorbeeld eiersalade), in sauzen, soepen of een kruidenkaas. Bieslook zit vol antioxidanten, bevordert de spijsvertering en heeft een positieve invloed op de maag.


Gember

Gember wordt steeds populairder onder Nederlanders. Het wordt al meer dan 3000 jaar in China verbouwd en komt veel terug in de Aziatische keuken. Gember is onder andere bekend om de vele antioxidanten en het positieve effect op de spijsvertering. Het is verder van belang voor de opname van voedingsstoffen en kan helpen tegen misselijkheid. Lekker om toe te voegen aan een kopje thee, samen met een citroenschijfje.


Zwarte peper

Zwarte peper staat eigenlijk bij iedereen wel in het kruidenkastje. Het wordt veel gebruikt om het eten op smaak te brengen. Van zwarte peper wordt gezegd dat het helpt het slechte LDL cholesterol in het bloed te verlagen en het goede HDL te verhogen, het bevat antioxidanten en zou de vetafbraak stimuleren. Dit kan je helpen bij het afvallen.


Kaneel

Kaneel wordt gemaakt van de bast van de kaneelboom. Het is heerlijk door de yoghurt, smoothie, in de koffie of door een pannenkoek. In India wordt het ook gebruikt in groente- en vleesgerechten. Het kan helpen bij misselijkheid, winderigheid, diarree en verkoudheid. Ook heeft het een gunstige invloed op de bloedsuikerspiegel en het cholesterolniveau.


Kurkuma (geelwortel)

Kurkuma is een specerij dat vooral in de Indiase, Aziatische en Afrikaanse keuken veel wordt gebruikt. Het is bekend om positieve invloed op lever, darmen en milt en is van belang voor het behoud van soepele gewrichten. Daarom heeft Flinndal kurkuma (curcumine) toegevoegd aan Flinndal Glucosamine. Daarnaast zou kurkuma wondgenezingen versnellen en wordt het gezien als een natuurlijke pijnremmer.


Rozemarijn

Rozemarijn wordt niet alleen gebruikt in de keuken, maar vind je ook terug in badkamerproducten vanwege de eucalyptusachtige zoete smaak en geur. Het is lekker bij het grillen van vlees of voor op aardappels uit de oven. Het bevat veel antioxidanten, is goed voor het hart en de bloedvaten en helpt bij het afvoeren van afvalstoffen.


Tijm

Tijm is goed voor de keel, heeft een positieve werking op de spijsvertering en het zou goed zijn voor tandvlees. En mocht je een keer te diep in het glaasje hebben gekeken, er wordt gezegd dat tijm kan helpen bij een kater. Tijm is lekker in dressings en dipsausjes, bij vis of vlees, maar ook bij aardappelen of in wokschotels.


Oregano

Oregano is rijk aan vitamine K, ijzer, mangaan en calcium. Het wordt veel gebruikt in de Griekse en Italiaanse keuken. Oregano kan helpen om je weerstand goed te houden en bevat veel antioxidanten, waaronder vitamine C. Lekker voor pasta’s, pizza, saus of op een tosti.


Gezonde krachtpatsers

Zoals je kunt lezen zijn kruiden heel gezond. In bovengenoemd lijstje vind je er twaalf, maar er zijn natuurlijk veel meer gezonde kruiden. Onze tip is om lekker te variëren met kruiden en niet te zuinig te zijn met het op smaak brengen. Eet smakelijk!


Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{product.name}}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Tags

Kruiden

Lees ook

Recept: Hollandse bruine bonensoep

Zet deze Hollandse bruine bonensoep maar op de eetplanning van aankomende week. Dit gerecht zal zeker in de smaak vallen. Lekker, voedzaam en een makkelijke winterse, vegetarische maaltijd.

Lees meer Lees meer

Warm de winter door

Krijg jij alleen al bij het denken aan de winter blauwe lippen en koude voeten? Je kunt je prima wapenen tegen de kou die voor de deur staat. Maar hoe doe je dat precies? Wij vertellen het je graag.

Lees meer Lees meer

7 tips voor een gezondere kerst

De kerstperiode doorkomen met buikpijn en misselijkheid, kan niet de bedoeling zijn. Beperk de schade door één of meerdere van deze tips te gebruiken en geniet van een minder ongezonde kerst.

Lees meer Lees meer

Geef je reactie op:

"12 gezonde kruiden"
E-mailadres wordt niet getoond bij de review
Je krijgt uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

Jouw instellingen

Wij staan voor je klaar

Wij staan u graag te woord via de onderstaande kanalen

Onze openingstijden zijn van 09:00 tot 19:00 op werkdagen en van 10:00 tot 16:00 op zaterdag.

Mijn Flinndal

Naar Mijn Flinndal omgeving

Bel ons

Wachttijd: < 5 minuten

0800-7080 (gratis)

WhatsApp

Wachttijd: < 25 minuten

06-57592195

E-mail

Wachttijd: 1 werkdag

Ga naar het contactformulier

Facebook Messenger

Wachttijd: < 25 minuten

Ga naar Facebook Messenger

Mijn Flinndal

Regel zelf zaken zoals het wijzigen van persoonlijke gegevens of Flinndal Herhaalgemak zendingen.

Bel ons

Gemiddelde wachttijd: < 5 minuten

0800-7080

WhatsApp

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten

06-57592195

E-mail

Gemiddelde wachttijd: 1 werkdag

Neem contact op via het contactformulier

Facebook Messenger

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten

Stuur ons een bericht via Facebook Messenger

Product toegevoegd

Product toegevoegd

Naar winkelwagen »

Andere klanten kochten ook:

{% for product in products %}
{{product.name}}

{{product.unique_selling_point}}

€ {{product.price | money_eu}}
{% endfor %}